Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

vimek G30

12 inlägg 11477 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vimek G30

vedslukarn  
#340400 Har kommit över en gallrings processor vimek G30. Är det någon som har någon erfarenhet av en sådan kanske lite tips.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: vimek G30

Fredrik Reuter  
#340403 Hej,
Grattis! Det finns nog inte så många kvar i drift idag.
Är det liknande processorn i filmen i denna tråd?

Vimek G30/Hypro 300

Avatar Fallback

Re: vimek G30

Ratelle  
#340406 Hej . Har en Vimek g 30, den passar bäst i första gallring där går det väldigt snabbt att kvista. Något som är bra med den är att det är mycket sällan nå något som krånglar, tyvärr är det ingen längdmätning så jag anväder måttband. mvh Ratelle

Avatar Fallback

Re: vimek G30

vedslukarn  
#340433 Ok va bra en till. Jag tyvärr ingen längd mätning på min heller. Har du ett vanligt skogsband som du hakar i då o rycker loss innan kapning?
Jag fick tips ifrån han som sålde den att om man kör björk så ska topp änden in först då kvistar den bättre. Vad tror du? Säljaren skickade senare upp ett häfte som han kommit över "Traktorkopplade processorer" handledning i säkerhet och effektivt arbete. Skickar med några bilder.

   TS
Avatar Fallback

Re: vimek G30

Ratelle  
#340469 Jag använder vanligt skogsmåttband, björk är besväligt att kvista får i så fall vara klena grenar och ganska rakt virke, har därimot ingen större erfarenhet av att köra in toppen först. Ett sätt att öka dragförmagan är att tillta så att toppen trycks ner mot marken. Det är mycket teknik att köra så med tiden funkar det bättre. Har du någon instruktionbok till den, om inte så har jag en så det går att kopiera. Ratelle

Avatar Fallback

Re: vimek G30

Amatörhuggare 62  
#340471 Jag hade en Vimek G 30 i min ungdom. Högg och körde många stämplade gallringar på den tiden.
Först så hade jag en trimmad Hva 240 a som kapsåg , Med en avgasslang upp i vinschtornet. Sedan köpte jag till en Stanley hydraulsåg.
Hade måttband som längdmätning, först. sedan montera jag en mätrulle och som en klocka på grinden. Det var en rund Skiva med en skala. och en knopp som man drog skivan till noll.
Sedan bytte jag ut den mot en digitalmätning . leden mellan stödbenen och själva maskin. Sprack
för mig. Byttes mot en förstärkt modell. Lamellerna byttes ibland och det lagret i den hållaren. Den byttes ut av Vimek till ett bättre utförande. Min maskin var nr : 06
Så det var bland dom första.
Som basmaskin använde jag först en Boxer 350. Sedan en Valmet 604 - 4
Som Kuriosa så var största gallringen på 1300 Skogskubik.
Det var tider det ( 80 talet )

Avatar Fallback

Re: vimek G30

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340472 Mm, andra tider. Hur många kubik fick du igenom på en dag?

Avatar Fallback

Re: vimek G30

Amatörhuggare 62  
#340475 Många parametrar skulle stämma. inte för knölig terräng ,rätt fällt, lagom stora träd. lagom vinschavstånd. Jag skulle kunna tro att ca 20 lösmeter i medel. Länge sedan.
Men det var skillnad mot att manuellhugga.

Jag började som det. Vimek G30 , Ursus 385 Patu 750 Patu 30, 470 lillebror, Rottne Snok, Rottne 2002 a. Timberjack 1270 1210.
Har blivit några maskiner sedan dess.

Och Nu Manuellhuggare igen, och Röjare.
Kör idag 550 XPG 560 XPG 555 FXT
Tillbaka där man började, sin skogliga bana.

Avatar Fallback

Re: vimek G30

Amatörhuggare 62  
#340552 Har nu letat på vinden. Hittat en super 8 film. Där jag kör med Vimeken.

Fanns ju inte smartphone på den tiden ! Hu så gammal man känner sig.
Synd man inte kan få in den på Skogsforum.

Vilken Nostalgitripp.

Det viktigaste tipset är att man fäller, vinkelrätt från vägen. Så det är lätt att få fram träden.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: vimek G30

skogsjan695xl  
#340567 Ska leta efter en film jag gjorde hos en bonde när jag gick på Södra viken.
Jag lurar på att det kan vara en vimek av nått slag.
Isf ska jag skicka iväg och få i digital version.

Användarvisningsbild

Re: vimek G30

cinom  
#378161 Tips: Du får filma med en digital kamera när du spelar upp Super 8 filmen, vore superkul å se den.
Finns en Vimek G30 hör med, troligtvis en senare modell då den har 2 över-rullar samt längdmätning. :smile:

Avatar Fallback

Re: vimek G30

Hema  
#378217
cinom skrev:Tips: Du får filma med en digital kamera när du spelar upp Super 8 filmen, vore superkul å se den.
Finns en Vimek G30 hör med, troligtvis en senare modell då den har 2 över-rullar samt längdmätning. :smile:

Du får gärna filma din, då din var nyare. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).