Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

kockums

10 inlägg 9755 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kockums

940  
#326450 Är det nån som kan lite historia om de här maskinerna? Det är en kockums 8335 som är ombyggd.
är de fabriksbyggda?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: kockums

Camwood  
#326455 Vet inte vad du menar men Kokums var ju fabriksbygda. Kan du utveckla?

Avatar Fallback

Re: kockums

940  
#326472 Jo men det jag undrar över är om kockums byggde några 8335 som processorer/skördare i fabrik
eller är det ett hemmabygge. Har inte hittat information om det . Skulle va roligt att få lite historia
om maskinen . Hytten o kranen är flyttad till vagnsdelen.

   TS
Avatar Fallback

Re: kockums

ulfgustav  
#326500 Hej
Kockums 8335 eller som de hette som original Aktiv Skotten 747 tillverkades av Aktiv Doroverken i Dorotea.
Merparten av maskinerna som tillverkades var skotare, men det tillverkades även gripprossesorer, skördare på dessa basmaskiner
Kockums övertog försäljningsrätten till maskinerna i början på 80-talet och tillverkningen låg kvar i Dorotea ända tills Statsföretag sålde Kockums till dåvarande Rauma Repola numera John Deere.
Om den maskin du har på bilden är fabriksbyggd eller inte är svårt att säga, då bildkvaliten inte är så bra, men som sagt det tillverkades den typen maskiner vid Fabrik. En av de kunder som köpte denna typ maskiner var Korsnäs Marma

Användarvisningsbild

Re: kockums

machonisti  
#326505 När jag var på prao eller vad det nu hette vintern 84 eller 85 skotade jag med aktiv skotten under 2 veckor. Kort kran men stark, kedjor i boggilådan gjorde dem lätta.

Avatar Fallback

Re: kockums

940  
#326570 Hej! Tack så mycket för informationen Ulfgustav!

   TS
Användarvisningsbild

Re: kockums

Torbjörn Johnsen  
#425864 Här finns en gammal 850-kämpe för den som är sugen på ett rejält verkstadsprojekt i vinter:-)

https://m.blocket.se/kristianstad/Kocku ... 845697.htm

Avatar Fallback

Re: kockums

ulfgustav  
#426004
ulfgustav skrev:Hej
Kockums 8335 eller som de hette som original Aktiv Skotten 747 tillverkades av Aktiv Doroverken i Dorotea.
Merparten av maskinerna som tillverkades var skotare, men det tillverkades även gripprossesorer, skördare på dessa basmaskiner
Kockums övertog försäljningsrätten till maskinerna i början på 80-talet och tillverkningen låg kvar i Dorotea ända tills Statsföretag sålde Kockums till dåvarande Rauma Repola numera John Deere.
Om den maskin du har på bilden är fabriksbyggd eller inte är svårt att säga, då bildkvaliten inte är så bra, men som sagt det tillverkades den typen maskiner vid Fabrik. En av de kunder som köpte denna typ maskiner var Korsnäs Marma


Det tillverkades också en variant av denna som hade två kranar, Normet 15 m inmatningskran i ena änden och kran med skogsjan gripprossesor i den andra, de tillverkades som rent uppdrag för Korsnäs.

Avatar Fallback

Re: kockums

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427747 Om inte bilden luras så sitter hytten på samma del som kranen, med motordelen separat. Då kan man nog gissa att den är byggd sådär från fabrik.

Avatar Fallback

Re: kockums

ulfgustav  
#427778 Sannolikt är det så, men faktum är att det fanns de som kopierade konceptet

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).