Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Ponsse Paz

8 inlägg 5713 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ponsse Paz

Fredrik Reuter  
#322330 Ponsse Paz var den första skogsmaskinen (en skotare) som rullade ut ur Ponsses fabrik i Vieremä 1971. Videon nedan på en Ponsse Paz visar att Scorpion inte var den första skogsmaskinen från Ponsse med kran på taket.

Den Ponsse Paz som är med i videon verkar vara välbehållen och restaurerad till mycket fint skick.





   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Ponsse Paz

Blivande snickare  
#322359 Dom ställer igång för en mässa tror jag, står ju några andra gamla skoglegender i bakgrunden åxå. Ser ut som en County och kockums kanske? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Paz

Fredrik Reuter  
#322365 Ja, det kan nog vara det.
Jag har för mig att vi diskuterat "Kone Savotan" i en annan tråd och att vi kom fram till att det var en samling människor som träffas med en sak gemensamt. Gamla skogsmaskiner! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Paz

totte  
#322382 Snyggt och prydligt, visste inte ens att det fanns såna gamla Ponsse. Han var visst inte så van att backa av från transporten.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Paz

Fredrik Reuter  
#322393 Nej, och det verkade vara före hydrostatens tid också...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse Paz

totte  
#322435 Nån som kan berätta vad det var för drivlina på den?

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Paz

värmSkog  
#322460 Här har vi en Ponsse som är ännu lite äldre, Ponsse dino från -69. Taget från deras hemsida

dino.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ponsse Paz

Fredrik Reuter  
#322524 Häftigt att det är så tajt mellan grind och hytt. Gissar de inte ändslog knippen i grinden mer än nödvändigt! :lol:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).