Jakt och Fiske

Vargjakten 2010

167 inlägg 57099 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78919 Du saknar en husbjörn, vargen ränner runt för mycket. Då blir det rent på älg. Detta sagt på allvar alltså.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79551 Ja ,qartetto så kan man räkna på allt. Och det bör man göra för att belysa även de sidor av ett ställningstagande som man inte gillar. Vargen är ett problem i många avseenden och för många människor. Och det är väldigt politiskt korrekt att säga att man vill återinföra den. Men detta är inte ett så enkelt åtagande som man kan tro.
Att införa en art som inte finns ilandet, även om den funnits här historiskt sett, innebär att man påverkar hela ekosystemet på ett sätt som man inte har någon kontroll över.
Inte ens Grimsö som har spelat en minst sagt aktiv roll i projekt varg har någon aning om vad som väntar framöver.
Det enda vi kan göra nu är att konstatera att det finns krafter som har lyckats med återinplantering av varg och det får vi lära oss att leva med.
Nu måste de som har vargen inpå knuten fundera över hur livet skall kunna fungera tillsammans med vargen.

Det svåraste med att återinföra varg är inte att få den att överleva och bilda revir här. Det svåraste är att nu är tusentals människor påverkade av vargen och hur skall skall de som återinförde vargen ta ansvar för de konsekvenser som detta medför.

Man kommer inte att ta tag i problemet så länge det bara är landsbyggsbor som drabbas, men vänta tills det kommer in en varg i en större stad eller hos någon uppsatt persons lantställe.

Det blir nog ett annat ljud i skällan när deras hundar och hästar blir varg mat.

Sent skall syndaren vakna..........

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79559 De flesta villaägare skulle påverkas positivt av vargen, då rådjuren inte åt upp deras tulpaner. Och villaägare finns det gott om i Sverige.

Tar varg häst?

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79942 Jodå, i brist på annat så lär även häst duga........ Om det är en allmän uppfattning att det vargen gör i samhällen/byar endast inskränker sig till att äta eventuella husdjur så kommer det nog att bli en intressant utveckling av läget framöver.

Vargen är ett djur som lär sig genom sina iakttaganden och därefter genom praktiska tester av vad de har sett.

Så fråga er själva:

Tittar ni på vargen eller ser den på er?

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80044 Vargen är i själva verket en spion utsänd från Marsianerna? Börjar det inte gå lite till överdrift nu? :)

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80483 Fattar inte jägarna att det blir hatade av folk i almänhet när de håller på med
sitt tjyvskytte!
Jag har noll respekt för jägarförbundets uttalanden i media. Dra in vapenlicensen
för 10 godtyckligt utvalda i länet där det inträffat tjyvskytte 😡
Så kanske det blir ett internt tryck på att sluta med dumheterna.
http://www.corren.se/Sverige/?articleId=5097665

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80496 Bra idé. När vi ändå är i gång, kan vi ta tio slumpvisa körkort vid oidentifierade förare i fartkameror också.

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

halvproffs  
#80499 Absolut, men bara i S Östergötland

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80503 Fan också, tänkte inte på det :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80531
Röjkvist skrev:Fattar inte jägarna att det blir hatade av folk i almänhet när de håller på med
sitt tjyvskytte!
Jag har noll respekt för jägarförbundets uttalanden i media. Dra in vapenlicensen
för 10 godtyckligt utvalda i länet där det inträffat tjyvskytte 😡
Så kanske det blir ett internt tryck på att sluta med dumheterna.
http://www.corren.se/Sverige/?articleId=5097665


Hur vet just du att det var en jägare? :???:
En jägare ägnar sig inte åt tjuvskytte. Folk som bryter mot samhällets regler finns väl lite överallt, eller hur.
Det skulle bli väldigt många gruppstraff om man tänker en aning längre, typ

10 skogsägare blir av med sin skog för att en trottoarbonde skövlar all skog för profit
50 poliser blir av med sin legitimation för att en ger sig på barn
23 lärare avskedas under 1 år för att en slår en elev

och så vidare.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Fredde73  
#80537 Tyvärr en lite känslig fråga att uttala sej i med renskötande lappar och hundägande jägare omkring sej. Men som skogsägare (som också vistas mycket i skogen) är jag personligen väldigt positiv till varg...

När allt annat hopp så att säga är ute kanske en stark vargstam i alla fall kunde lindra plågan med viltskador på skogen en liten aning. Så ser jag på det och säger välkommen vargen. Risken att jag med min motorsåg eller bakom styret på min skoter skulle hamna i en vargmage känns inte direkt överhängande. Rent statistiskt är det nog t.o.m. större risk att bli jagad av en ilsken älg...

Och skulle vargen ta katten får jag väl gråta en skvätt och skaffa en ny...

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80565 Handlar nog inte för de flesta om älg, katt eller hund.
Det är otryggheten.
Bekanta till mig lever i följande situation.
Han byggjobbare, drar vid femtiden på morgonen.
Hon sjuksköterska, skiftgång.
tre barn 12 år, 10 år minsta 6 år.
En vanlig morgon i januari är följande.
Barnen fixar frukost, när mamma jobbar förmiddag.
Går till skolbussen kl 6.45. 700m kolsvart ute.
Nu i januari, har det varit nya färska vargspår kring uthusen och inne på gården vid fågelbordet, var och varannan natt.
Det är inte heller bara en individ av spåren att döma.
Allt samman tär på familjen.
Vilken mamma eller pappa, står ut med vetskapen att deras barn står där själva i mörkret, med rovdjur så nära.
Proceduren upprepas bakfram om mamman jobbar eftermiddag, när barna kommer hem.
Det är jävligt lätt att vara sig själv närmast.
Tycka hit eller dit.
Faan vet, om vi som inte har det på knutarna, har rätt att tycka hur andra ska ha det !!!!!!!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80571 Jag tror att det som har hänt nu, beror nog mkt på att det har kommit fram att det ska planteras in varg från andra länder...
En tanke bara...

sen som sagt Famag har en poäng faktiskt... det är faktiskt skillnad på att tycka hit å dit om saker man inte egentligen vet nått om... ja menar jag sitter inte å dömmer samer för att dom inte vill ha ex järv... för ja har inte en aning om hur en sån funkar mer än att den tar renar osv men den hotar deras leve bröd, på samma sätt som vargen gör med får bonden typ...

Men på ett annat sätt sitter ja här ibland å tänker att fasen va skoj det skulle vara med vildsvin, för jaktens skull... jodå... ända tills vi fick hit ett gäng å gårdar å åkrar blev helt sönderbökat.. så nu tänker man på dom stackare som har vildsvin...



Sen är det just det där att rovdjuren, åtminstonde här... kommer bara närmare å närmare byarna...
Jag bor ganska centralt i en skapligt stor by å att veta att vargen, eller lo har gått bara 100 meter från gården flera gånger gör att man faktiskt tänker på det....

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80647 Det är precis som famag och nutte beskriver situationen. Kan inte göra annat än att hålla med.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80649
Famag skrev:Det är jävligt lätt att vara sig själv närmast.
Tycka hit eller dit.
Faan vet, om vi som inte har det på knutarna, har rätt att tycka hur andra ska ha det !!!!!!!!!!!!!


Visst är det jävligt lätt att vara sig själv närmast. Du gav ett bra exempel.

De som inte har kraftiga betesskador i sin skog skall f-n inte tycka något om älgstammen då eller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).