Jakt och Fiske

Vargjakten 2010

167 inlägg 56865 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80973
Fredde73 skrev:Angående för få jägare måste ju erkännas att markägar-sidan ofta skjuter sej själv i foten om man får säga så...

Klagar på viltskador samtidigt som man begär dyra arrenden för jaktmarken...


Vad finns det för samband (förutom att jägarna alltid skyller opå annat)?= Får en jägare som betalar högre arrende fler djur tilldelat? Nej. Skjuter han färre djur om han betalar mer för jakten? Varför i så fall?

Jag tror tvärt om, det är de som knappt betalar något för jakten som skjuter minst. Betalar man dyrt vill man jaga i alla fal.

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

halvproffs  
#80976 Varför går du inte med i jaktlaget? Du har ju stora möjligheter att påverka avskjutningen om du är med. Det var en av flera anledningar till att jag började jaga.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80984 Utmärkt idé, nästa gång någon klagar på vargen skall jag säga att de skall gå med i riksdagen och ändra lagen istället för att klaga. :)

Varför inte låta markägaren skjuta en valfri älg var tills disitriktets kvot var slut? Då hade det nog hänt grejer...

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80990
Mangan skrev:
nutte skrev:[

å varför skjuter det licensområdet inte fullt??? det måste ju vara ett tecken på att det inte finns nog me älg?!?!


Eller på att de inte orkar skjuta så många älgar som de blev tilldelade...

Det är precis den attityden som gör att jägarna aldrig kommer att fixa att hålla nere älgstammmen. Oavsett tilldelningen så ids de inte skjuta så många älgar som behövs.


Orkar å orkar... hur motiverad tror du folk blir att sitta i en vecka i sträck utan att ens se älg?... vad är kostnaden för varje jägare den veckan??? Pröjsar du det en vecka kostar så kan jag börja jaga åt dej, ja lovar!;)... En veckas förlorad inkomst, för att egentligen inte se en älg... det här året sänktes vår kvot.... vi har haft till delning 4 stora å fri kalv.... å det har vi haft i 5-6 år... å vi har i genomsnitt skjutit 1 älg per år... då har vi även jagat helger efter det!... å det ser olika ut i landet, jag vet.... men vi har varg.... å har hellre älg!!!

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

halvproffs  
#80991 Lagen är det väl inget fel på. Man har ju rätt att freda tamdjur vid attacker!? Här i Gävlekretsen skjuter vi ca 90% av tilldelningen varje år. Det finns lag som inte har några älgar att skjuta, så därför procenten. Vi hade en markägare i jaktlaget som alltid tyckte det var för mycket älg också. Han var nog inne på en nollvision. Var ligger Örby?

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80996
nutte skrev:Orkar å orkar... hur motiverad tror du folk blir att sitta i en vecka i sträck utan att ens se älg?... vad är kostnaden för varje jägare den veckan???


Jamen för h-e!! Det är ju det jag säger, jägarna idas inte skjuta tillräckligt mycket, det är därför vi inte kan få ner älgstammen till rimliga nivåer med annat än att låta rovdjuren ta hand om dem !!!

Men då kommer jägarna och säger att det är inget problem, överlåt det åt oss. Och så skjuter de räv och lo för att "vårda" viltet.

Dock skulle motivation öka dramatiskt om någon annan fick tilldelningen efter ett tag...

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81000
halvproffs skrev:Lagen är det väl inget fel på. Man har ju rätt att freda tamdjur vid attacker!?


man kanske skulle ha rätt att freda träden vid attacker också.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

flisshejk  
#81027 Halvproffs skrev till mangan, varför går du inte med i jaktlaget då har du möjlighet att påverka avskjutningen, med den inställningen Mangan har till älg i skogen så blir det nog svårt att komma med i något jaktlag och desutom så är det majoriteten av markägarna som bestämmer avskjutningen det är väl där skon klämmer för Mangan han vill själv bestämma och övriga skall rätta sig därefter

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

alias  
#81030 Är man markägare i ett VVO och man inte har arrenderat ut älgjakten så ser jag inte att någon skulle kunna hindra en från att vara med och jaga älg där man har sin fastighet.

Sedan kan det ju vara svårare att lyckas påverka så att de sista älgarna på licensen blir skjutna. Brukar kunna finnas ett visst mått av avundsjuka från de som tröttnat efter att det är färdigskjutet på vuxna, gällande att låta hundförare och eventuella andra intresserade att jaga de sista kalvarna. Det är ju annars ett bra läge att träna unghundar så att man har vettiga hundar till nästa års jaktpremiär.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81033
Mangan skrev:
halvproffs skrev:Lagen är det väl inget fel på. Man har ju rätt att freda tamdjur vid attacker!?


man kanske skulle ha rätt att freda träden vid attacker också.




Du får väl testa elstängsel....;)

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81035 Föresten mangan.... du vill ju ha varg.... å vi älg.... kan vi inte byta jämnt då?? vi tar älgarna å ni vargarna!.... för älgarna får man ju iaf skjuta av på¨ett helt annat sätt mot vargen, å utan vargar här så törs hundförarna släppa hundarna.... :wink:

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81140
flisshejk skrev:Halvproffs skrev till mangan, varför går du inte med i jaktlaget då har du möjlighet att påverka avskjutningen, med den inställningen Mangan har till älg i skogen så blir det nog svårt att komma med i något jaktlag och desutom så är det majoriteten av markägarna som bestämmer avskjutningen det är väl där skon klämmer för Mangan han vill själv bestämma och övriga skall rätta sig därefter


Det var en lång mening, men det blev inte bättre för det. Först säger du att bara markägare med rätt inställning får vara med att skjuta, så säger du samtidigt att det är markägarna som bestämmer. Du säger emot dig självt.

Jag skiter i hur mycket älgskador du har flissjehk, men om du hade sett hur det såg ut bland mina tallar så hade nog du också tyckt det var för mycket älg.

De som vill ha älg på sina marker, ni får börja med utfordring och "fridlysning". Vi som vill odla träd, får skjuta älg utan att fråga översteprästerna... eh jägarna.. om lov. Enkelt.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81141 Nutte, elstängsel? Bra idé! :-)

Det har som sagt gått förbi varg i trakterna flera år, men jag tror inte den är bofast.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81143
alias skrev:Är man markägare i ett VVO och man inte har arrenderat ut älgjakten så ser jag inte att någon skulle kunna hindra en från att vara med och jaga älg där man har sin fastighet.


Vi har inga VVO här nere om jag fattat saken rätt.

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

halvproffs  
#81153 VVO finns över hela Sverige, så det borde ju finnas hos dig också eller är det bara klubbar och föreningar. Finns en prejudicerande dom i Hälsingland som säger att ett vvo måste ta in markägare i området. I detta fall var det så infekterat att denne man fortsatte att jaga på sin lilla mark.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).