Jakt och Fiske

Danmark vill utrota vildsvinen

58 inlägg 12170 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Danmark vill utrota vildsvinen

Torbjörn Johnsen  
#492318 Nu är Danska jägare och Danmarks miljö- & hälsominister överens. Vildsvinen ska utplånas från Danmark! Skälet är rädslan för spridning av svinpest. Hur kommer vi att agera här i Sverige?

Efter ett orienteringsmöte på det ansvariga departementet har en enig huvudstyrelse i Danmarks Jägerforbund valt att stötta ministern i bekämpningen av vildsvin i den danska naturen, skriver förbundet på sin hemsida.

Strax före jul lanserade ministern, Esben Lunde Larsen, en plan som ska säkra utrotningen av alla vildsvin i Danmark, så att risken elimineras för att afrikansk svinpest ska spridas i naturen.

– Vildsvin sprider svinpest och därför ska de väck, sa Esben Lunde Larsen då.


Läs hela artikeln från Svensk Jakt här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Pannben  
#492324 I Sverige kommer det nog att krävas många utredningar innan något beslut eventuellt kan fattas. Utrotning kommer vara svårt att uppnå. Med tanke på att inte ökningen av stammen kunnat hejdas är inte en utrotning trolig. Hur önskvärd den än vore. Att skydda tamsvinuppfödning är nog inget argument som biter så värst mycket på vare sig myndigheter, ministrar eller jägare i Sverige. Intressant att danska jägareförbundet vill ha en större vildsvinstam. Ibland kan jag tro att det även gäller här i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Leifen66  
#493884 Danska regeringen är speciella må jag säga.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

hemhuggare  
#493940 Heja Danmark :-BD

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493944
hemhuggare skrev:Heja Danmark :-BD

Fast inte när det gäller kvällens handbollsmatch, va. ;-)

Däremot hejar jag på Danmark när det gäller deras vildsvinsjakt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

hemhuggare  
#493947 Jag tänker också på vildsvinsjakten

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#665946 Afrikansk svinpest nu i Tyskland!
Finns otroligt med vildsvin i Tyskland
https://www.dn.se/varlden/afrikansk-svi ... -tyskland/

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Grålle52  
#665954 Vore på ett sätt skönt om svinpesten kom och tog ihjäl 90% av vildsvinen.

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

alias  
#665961
Grålle52 skrev:Vore på ett sätt skönt om svinpesten kom och tog ihjäl 90% av vildsvinen.


Även om grisarna kan vara en plåga så tror jag att vägen till en kraftig utglesning via ASF inte skulle bli någon munter tid.

Enl. Elias Thuresson på SJF så verkar statens verktygslåda för att begränsa smittspridningen innebära en "hard lockdown" lokalt i flera månader (även för jord- & skogsbruket).

Hur många här på forumet skulle må väl av att t.ex. kunna se barkborreangrepp på sin mark inifrån bilen på byvägen utan att kunna ge sig ut för att hugga upp dem innan nästa svärmning?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Grålle52  
#665965 Tur jag har huggit ner all gammal skog jag har hör jag.

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

jannee  
#665968 Svinpest likväl som kaninpest, det skulle rensa bra men troligtvis inte alla.
Tror att det är totalt omöjligt att utrota vildsvinen, finns bar inte tillräcklig motivation hos alla, varken i Danmark men även i Sverige.
Att Sverige en gång i tiden lyckades var beroende att folket hade bara på att välja mellan att svälta eller ta död på odjuren.
De gick då man ur huse och jagade in dem i fållor där de stack och eller sköt djuren + alla fångstgropar som grävdes lite varstans.

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Grålle52  
#665977 Här blir vi glada om vi skjutit suggor eller hondjur. Inom jägarkåren ska det bara skjutas ngn galt. Usch å tvi

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

alias  
#665985
Grålle52 skrev:Här blir vi glada om vi skjutit suggor eller hondjur. Inom jägarkåren ska det bara skjutas ngn galt. Usch å tvi


Eftersom du uttalar dig första person plural så hade jag förutsatt att du var en del av "jägarkåren". 😉

Jag jagar mestadels med aktiva jord- & skogsbrukare så där brukar det inte råda några extra restriktioner utöver jakttidtabellen och avskjutning i jägarmässig följd.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

Grålle52  
#665987
alias skrev:
Grålle52 skrev:Här blir vi glada om vi skjutit suggor eller hondjur. Inom jägarkåren ska det bara skjutas ngn galt. Usch å tvi


Eftersom du uttalar dig första person plural så hade jag förutsatt att du var en del av "jägarkåren". 😉

Jag jagar mestadels med aktiva jord- & skogsbrukare så där brukar det inte råda några extra restriktioner utöver jakttidtabellen och avskjutning i jägarmässig följd.

MVH
Alias


Med vi menar jag de jordbrukande grannarna och jag själv :) Ngn jakt är det väl inte tal om egentligen, mest försök till att freda grödorna.

Avatar Fallback

Re: Danmark vill utrota vildsvinen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666036
alias skrev:
Grålle52 skrev:Vore på ett sätt skönt om svinpesten kom och tog ihjäl 90% av vildsvinen.


Även om grisarna kan vara en plåga så tror jag att vägen till en kraftig utglesning via ASF inte skulle bli någon munter tid.

Enl. Elias Thuresson på SJF så verkar statens verktygslåda för att begränsa smittspridningen innebära en "hard lockdown" lokalt i flera månader (även för jord- & skogsbruket).

Hur många här på forumet skulle må väl av att t.ex. kunna se barkborreangrepp på sin mark inifrån bilen på byvägen utan att kunna ge sig ut för att hugga upp dem innan nästa svärmning?

MVH
Alias


Av alla som jag sett uttala sig om ASF som en lösning på det svenska grisproblemet har jag inte hört att någon har varit införstådd med hur planen för Sveriges agerande ser ut. Hard lockdown är nog rätt ord. Planen är att man vid utbrott bestämmer ett område som går att inringa med vägar som har viltstängsel, stora sjöar eller liknande, det kan röra sig om en eller flera kommuner i storlek. Inom det området blir det i praktiken stopp för både skogs och lantbruk eftersom inga sådana varor får föras in eller ut. Lockdownen pågår tills området kan konstaterats fritt från ASF vilket kan ta ett eller flera år.

I princip kan man säga att man blir av med marken tills den blir friförklarad igen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).