Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Svara  65 inlägg  14711 visningar  12 följer

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan skrev:
Flax12 skrev:
Mangan skrev:[quote="Flax12"]Ett välformulerat avtal mellan markägare och arrendator borde väl kunna styra upp eventuella avskjutningar och åtagande så att båda sidor är nöjda.

Inte när länsstyrelsen bestämmer kvoter, då spelar det ingen roll vad jägare och markägare kommer överens om.

Syftade på all jakt. Då inte enbart den jakt som länstyrelsen kvoterar ut antalet fällda djur på.

Så länge den största skadegöraren är reglerad, så spelar det ingen större roll. Kronhjorten börjar bli problem nu också, även den är reglerad.[/quote]
Ska förtydliga inlägget ytterligare med att reglera ett arrende med avtal mellan jägare och markägare. Då ges möjligheten att hänvisa till överenskommelsen man skrivit. Mitt inlägg syftade inte till diskussionen om älg betning! Utan till att komma överens.

PW

Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

#454438 Som både markägare jägare och arrendator tycker jag nog mig kunna se d från många håll. Jag tycker d är givet att man ska ta ut d priset som marknaden vill betala ! Jord och skogsbruk har under alldeles för många år vart en verksamhet som inte klarat d där med lönsamhet. Vi är alldeles för dåliga på att ta betalt för d som vi förfogar över i våra verksamheter där jakten nog få ses som ett bra tillskott.

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Flax12 skrev:
Mangan skrev:Ska förtydliga inlägget ytterligare med att reglera ett arrende med avtal mellan jägare och markägare. Då ges möjligheten att hänvisa till överenskommelsen man skrivit. Mitt inlägg syftade inte till diskussionen om älg betning! Utan till att komma överens.

Jag förstår inte hur det hjälper att man är överens, så länge lagen står över överenskommelsen?

Mangan skrev:
Flax12 skrev:
Mangan skrev:Ska förtydliga inlägget ytterligare med att reglera ett arrende med avtal mellan jägare och markägare. Då ges möjligheten att hänvisa till överenskommelsen man skrivit. Mitt inlägg syftade inte till diskussionen om älg betning! Utan till att komma överens.

Jag förstår inte hur det hjälper att man är överens, så länge lagen står över överenskommelsen?

Jag tror du har hängt upp dig på älgjakten. Jag avser all jakt och diskussionen kring avskjutningar och prisnivå.
Regleringen av älgstammen är en annan historia. Kan släppas fri enligt mig! Men ta inte den diskussionen i denna tråden nu!

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454466 Eftersom älg och kronhjort är en betydanden del av all jakt så går det inte att göra anågot avtal för all jakt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Är minigrävare dyra att reparera? av Anders_Nilsson - tor 14 jun 2012, 12:58
i Grävmaskiner

12
19 svar
25388 läst
av Skogstomte     
sön 15 jul 2012, 09:55
Peltor hörselskydd med blåtand - Är dom för dyra? av Zixten - sön 12 jun 2016, 10:08
i Motorsåg och handhållet

12
22 svar
10956 läst
av Vardon     
mån 13 jun 2016, 12:52
Inte undra på att kvinnor är dyra i drift av Niking - ons 23 dec 2015, 22:12
i Socialt (mer om oss)
2 svar
1451 läst
av machonisti     
tor 24 dec 2015, 12:22
Hultafors försöker sig på att sälja dyra yxor i Nordamerika av Hema - tis 22 aug 2017, 22:33
i Motorsåg och handhållet
1 svar
1295 läst
av Niking     
tis 22 aug 2017, 22:46
Ny jaktmark! av lissnils - ons 29 apr 2015, 08:43
i Jakt och Fiske
1 svar
1462 läst
av SHR     
mån 04 maj 2015, 18:14
Annonser