Jakt och Fiske

Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

187 inlägg 43046 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#430922
tallen100 skrev:
Hema skrev:
tallen100 skrev:Nu är jag ganska neutral i frågan, men vill ni ha bort ett skadedjur ock det är en råtta eller ett vildsvin och inte klarar detta på egenhand, så ska ju inte den som löser era problem behöva betala för det. Brukar vara åt andra hållet, en tjänst kostar. Annars är det bara att försöka lösa situationen själv.

Det resonemanget håller väl inte. För hög viltstam skapar betesskador, spelar ingen roll vilket djur (älg, hjort eller rådjur) + grisen. Så mao borde alla jägare få betalt?

Överdrivet scenario: Markägaren, vad få djur ni skjuter. Jägarna, man får vad man betalar för..

Hoppas verkligen vi inte hamnar i en sådan situation.

Det resonemanget håller visst, är ni inte nöjda med vad jägarna skjuter så vad ska ni göra, tvinga dom att jaga? Nä då är det bara ni går ut och jagar själva, eller se till att få jägarna intresserade..
Får du in ohyra i huset som du inte kan få bukt med men vill ha bort, ska antisimex komma och göra det gratis?

Jakt är viltvård och då kan man väl inte bara tycka att det är helt okey att vissa, bara äter de goa bitarna ur asken. Men men.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430923
Klingstedt skrev:Koppla jaktarendet till avskjutningen. Sänk arrendet för varje skjutet Rådjur. Ex börja på 15000 kr /100ha. Och sänk arrendet till 5000kr /100ha om man klarar avskjutningsmålet..

Eller varför inte låta jägarna jaga gratis, men att de får ersätta varenda viltskadat träd och planta fullt ut - inklusive förlorad framtida tillväxt! :-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430924
tyke skrev:
Mangan skrev:Jagade man mycket med hund för 100 år sedan i Sverige? Har hört att det är ganska nytt, men jag vet ärligt inte.

Kolla in hällristningar där förekommer det spetshundar som jagar vilt så hundar har varit med sedan vi knallade effter iskanten.


Hur skulle det gått till, med all varg som fanns då? Jaga hund där det finns varg går väl inte?

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430925
Klingstedt skrev:Koppla jaktarendet till avskjutningen. Sänk arrendet för varje skjutet Rådjur. Ex börja på 15000 kr /100ha. Och sänk arrendet till 5000kr /100ha om man klarar avskjutningsmålet..


Jägarna är inte intresserade, jag har frågat. De vill jaga som de själva tycker.

Och det stora problemet älg hade det nog inte hjälpt i alla fall.

Min erfarenhet hitintills är att högre arrende ger fler jägare i jaktlaget och fler jaktdagar.
Senast redigerad av Mangan mån 16 jan 2017, 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#430926 Hundar var förbrukningsvara, inte familjemedlemmar.

Att vilja ha varg på sin mark gör mig mörkrädd, är du uppvuxen i staden mangan?

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Hema  
#430927
Mangan skrev:
tyke skrev:
Mangan skrev:Jagade man mycket med hund för 100 år sedan i Sverige? Har hört att det är ganska nytt, men jag vet ärligt inte.

Kolla in hällristningar där förekommer det spetshundar som jagar vilt så hundar har varit med sedan vi knallade effter iskanten.


Hur skulle det gått till, med all varg som fanns då? Jaga hund där det finns varg går väl inte?

Beror väl på vilken hund man har, samt om man kör med släppt eller med hund i koppel. osv. Man kan ju använda sig av drev.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

vetinte  
#430929 Kan ju inte hålla mig härifrån efter att ha följt med lite.
När jag köpte en av mina fastigheter i Sverige så kom jaktledaren för laget som gränsade. Började prata jakt o hur svårt det var att få föryngring i laget.
Jag undrade då om det inte var ohållbart över tid gällande jakt när inga nya kom ?
-"De löses med utländska jägare som vi bjuder in. O dom betalar bra."
(varför man ska betala när man blir inbjuden förstod jag inte).
-Han föreslog även att dom kunde ta in min mark i jaktlaget.
-Tja sa jag, vi gör två flugor på smällen, jag e mä o jaga o vi drar in min mark i laget.
Då säger han "kan du fixa 100ha då e de okej". Det var tydligen ett måste för att komma in i laget.
(berörd fastighet uppgår inte riktigt till 100ha).
Öhhhhh sa jag, du e ju dum på riktigt. Först beklagar du dig över att inga jägare finns och samtidigt vill du utöka marken med hjälp av min mark. Som du vet inte uppgår till 100ha o använder det som argument för att inte ta in nytt folk i laget ?!
(Jag hade turen att inte denna mark var utarrenderad ((vilket iofs kunnat sagts upp)) men även att den inte var med i jaktvårdsområde, älgskötselområde o annat trams).
Utan jag kunde be personen dra åt h........ och visa personen bryskt på porten :)

Vildsvin snackades de om i annan tråd mä. O där gjordes stora fel i hanteringen för 25-30 år sen. Då var det häftigt att ny art kom o var jaktbar. Inte många tänkte på reproduktions takt o hur det skulle hållas efter.
Fanns även bönder som tyckte att dom slap plöja o skogsägare som kunde slippa markberedning. Just för att vildsvinen kom.
Men de har ju visat sig att även avskjutningen av älg varit felaktig över tid.

Så konstigheter finns i jaktkåren men konstigheter finns även på markägarnivå. Vilket jag märkt genom åren i Sverige.
Har jagat en del både här o där o på andra ställen :) som arrendator, som inbjuden o på egen mark. Sett o hört mycket skit från alla håll. (självklart även bra saker).
Så slutsatsen e att vill man bedriva nått va de än må va så skall man se till att ha hela bestämmanderätten o inte binda sig åt nått håll alls.
Då kan man göra som man vill o tycker e bäst :)

Ps. Har för mig att nån i Varg tråden skrev att Vargfrågan var ett jävligt känsligt ämne *S*
De verkar detta va mä *S*
Men kul att diskussioner om känsliga saker kan dryftas på Skogsforum :)

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430930 Aha, man måste var uppväxt på rätt ställe och ha rätt åsikter för att få diskutera jakt. Okej, låt inte mig störa jag ångrar redan att jag berättar om mina erfarenheter från jägare och jakten på mina marker. :)

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430932
r93 skrev:Hundar var förbrukningsvara, inte familjemedlemmar.

Att vilja ha varg på sin mark gör mig mörkrädd, är du uppvuxen i staden mangan?

Själv är jag betydligt mer orolig för vildsvin än för varg på min mark. Skulle tro att fler dödas av vildsvin än av varg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430933 Varg, jakt och vägar. ...

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

jannee  
#430936 Finns inte en jägare som skulle acceptera Nikings förslag. Är raka motsatsen till hur jägarna vill ha det, desto mer sönderbetad eller skadad skog desto bättre jaktmarker för jägarna :grin:
Jag visade "mina" jägare ett område med sönderfejad 20 årig granskog (ungefär ett 30 tal träd).
De bara ryckte på axlade och undrade vad de skulle göra åt detta.
Skjut hjorten som håller på med sådant var min tanke, men mitt förslag har nog hamnat i träda. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430937
Mangan skrev:Varg, jakt och vägar. ...

...vatten och fruntimmer!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

r93  
#430939 Jo, man blir ju nyfiken, har aldrig hört från en markägare att man vill ha in varg på sina marker, även dom som hatar övrigt vilt som pesten har jag aldrig hört att dom vill ha varg hemma.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

vetinte  
#430940
Niking skrev:
Mangan skrev:Varg, jakt och vägar. ...

...vatten och fruntimmer!
/Niklas

O Ren.

Användarvisningsbild

Re: Fler djur ger dramatisk ökning av viltolyckor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430941
jannee skrev:Finns inte en jägare som skulle acceptera Nikings förslag. Är raka motsatsen till hur jägarna vill ha det, desto mer sönderbetad eller skadad skog desto bättre jaktmarker för jägarna :grin:
Jag visade "mina" jägare ett område med sönderfejad 20 årig granskog (ungefär ett 30 tal träd).
De bara ryckte på axlade och undrade vad de skulle göra åt detta.
Skjut hjorten som håller på med sådant var min tanke, men mitt förslag har nog hamnat i träda. :grin:

Men så ger ju fortfarande skogsbruk ca 10 ggr större avkastning än jaktarrendet hos mig.
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).