Jakt och Fiske

Älgjakt 2016

84 inlägg 24690 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Karlsson_98  
#413038 Då var även vi igång med älgjakten, i första såten fick vi en liten pinntjur. Sett två ekipage med ko och kalv samt en kviga och två till tjurar.
Första året man får sitta själv 8)

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413048 Här tittar vi bara på älgarna. :D tre olika tjurar och en kviga men alla lever. Totalt 9 h ståndskall med tre olika hundar men utanför marken igår. Tittade på denna 6 taggare i en dryg timme med ett dunkande ståndskall 50 m in i skogen till höger. 200 m från vår gräns som går mitt i mossen. Men vi fick en gris iallafall.
:-BD

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2016

husqvarna_med_sthil  
#413077 Idag tog hunden upp alldeles intill mig, ko med en kalv men det gick för fort och för trångt för att jag skulle hinna med att skjuta. Gick över gränsen, gångstånd i 3 km sedan small det hos grannlaget som sköt kalven. Blev en paus i att gå för att hämta vovven. Nytt släpp när jag väl var tillbaka och längre in i vår mark. Gick i kanten på en ås utan resultat.

totalt 3 jaktdagar på hunden denna vecka och det är tre älgar skjuten för honom dessa dagar, roligt även om det inte varit kanonjobb med långa ståndtider osv.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2016

80-90  
#413082
husqvarna_med_sthil skrev:Idag tog hunden upp alldeles intill mig, ko med en kalv men det gick för fort och för trångt för att jag skulle hinna med att skjuta. Gick över gränsen, gångstånd i 3 km sedan small det hos grannlaget som sköt kalven. Blev en paus i att gå för att hämta vovven. Nytt släpp när jag väl var tillbaka och längre in i vår mark. Gick i kanten på en ås utan resultat.

totalt 3 jaktdagar på hunden denna vecka och det är tre älgar skjuten för honom dessa dagar, roligt även om det inte varit kanonjobb med långa ståndtider osv.

Kul å höra att hunden funkar bra !!! Finns inte mycket som e trevligare än ett bra hundjobb !! Då går timmen fort för oss på pass !

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2016

husqvarna_med_sthil  
#413085 Jag är en novis vad gäller att gå som hundförare på älgjakt, andra året jag går så jag vet inte vad som är bra alla gånger men älgarna tas iaf upp och ställs eller går i pass så jag är nöjd, det är roligt.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414089 Idag så var det dags igen. :smile:

Jämthunden som vi har. Har haft det motigt i starten av årets älgjakt. Har väl inte varigt allt för vidlyftiga i söket efter älgar. Sedan vet jag inte ifall det var säkerställt om den drev gris vid något tillfälle. Kan komma mycket funderingar o teorier om det går dåligt. :wink:

Förra lördagen så reagerade han inte på färska ko och kalv slag. Som kom in med hjälp av grannens hund. Det var så hundföraren började fundera om det stod rätt till.

Men skam den som ger sig. Idag så dröjde det inte länge förrän det blev drev. Eftersom vi ska skjuta tjurar över sex taggar o kalvar. Så gick det rätt fort att konstatera att det inte var skjutbart. Det var en kviga. Passkyttarna som såg älgen sa att det gick inte fort. Jag hörde det hela på håll.

Vi tog kaffe o hundföraren skulle få in hunden. När han kom fram på 50 meter så stod hunden fem meter framför älgen o "gnagde på som aldrig förr"som han sa. Det var väl inte läge att störa så han fick hållas. Hundföraren sa att blir inte klok på hunden. Men det kanske hjälpte med hot om att bli sällskapshund i går kväll. :mrgreen:

Vi tog sedan ett litet folkadrev på annat håll medans ståndskallet pågick.

Då var ju frågan om vi fick loss hunden till nästa såt. Hundföraren kom men inte hunden. Så hundföraren hade med sig sin labbe som sällskap när han gick igenom nästa såt. Han såg färska älgslag av olika storlekar. Strax därefter så hade han älg framför sig. Men den syntes aldrig till.

Spännande idag trots ruggigt väder. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415321 Idag så var jag själv inte med. Men då det som det händer grejer. :roll: :smile:

Efter en timmes ståndskall så sköt hundföraren en älgkalv.

Gott att det har lossnat för hunden. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Erre  
#415324
Vedmaskin skrev:Idag så var jag själv inte med. Men då det som det händer grejer. :roll: :smile:

Efter en timmes ståndskall så sköt hundföraren en älgkalv.

Gott att det har lossnat för hunden. :smile:

Gutt! Verkar som hunden fått tillbaka luktsinnet eller något annat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2016

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415329
Erre skrev:
Vedmaskin skrev:Idag så var jag själv inte med. Men då det som det händer grejer. :roll: :smile:

Efter en timmes ståndskall så sköt hundföraren en älgkalv.

Gott att det har lossnat för hunden. :smile:

Gutt! Verkar som hunden fått tillbaka luktsinnet eller något annat.


Ja i synnerhet när det fanns några otåliga passkyttar som knorrade innan. :mrgreen:

Jag har ingen gps. Men många andra sitter o analyserar hur hunden söker eller inte. Men det går inte o göra underverk om det inte finns några älgslag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).