Jakt och Fiske

Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

101 inlägg 32285 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Erre  
#423834
Fredrik N skrev:Jag vill absolut inte ha en skog utan vilda djur.
Det är en död skog om något. :shock:

Amen på det!!!!! \M/

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423845
Fredrik N skrev:Här är en till.
Det jag menar med mina inlägg är att det ser väldigt olika ut i landet med vilt tillgången.
Jag vill absolut inte ha en skog utan vilda djur.
Det är en död skog om något. :shock:

Tror jag inte, ty då skulle skogen växa som aldrig förr. :wink:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Reymond  
#423861
Erre skrev:Här är en jägare.
Men inte fa. vill jag ha skogen full med vilt bara för att jag är jägare.
Ni får nog skilja på dom som jagar själva på egen mark och på dom som säljer jakt till välbetalda tjänstemän.
Där det kanske kostar 8-10 000 bara att få vara med på jakten.

Jag utfodrar rådjuren med ensilage på vintern. Det är all utfodring jag gör.
Gör det för att locka bort dom från planteringarna.

Har man lite snö märker man rätt snabbt hur många rådjur som är i trakten.

Tycker man att det är för många så har man ju ända till sista januari på sig att sätta sig en bit därifrån med bössan.

Varför ger dom du dom ensilage? Vad är för många i dina ögon. Bättre du slutade med det och skjuter dom som går runt o mumsar i planteringen. Så nolltolerans för utfodring. Endast åtling gris nödvändigt.

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Reymond  
#423867
Erre skrev:
Fredrik N skrev:Jag vill absolut inte ha en skog utan vilda djur.
Det är en död skog om något. :shock:

Amen på det!!!!! \M/

Typiskt drastisk kommentar man får från jägarhåll med skygglappar. Handlar inte om en skog utan vilda djur. Så klart det skall finnas. Men i balans med naturen i övrigt.

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

hlb  
#423869 Är som Erre lite blödig och tycker synd om dem, om det är en vecka med mycket snö, skare och -15. Då blir det lite ensilage. Min fråga är om ensilaget skall läggas nära granplanteringen och dra till sig alla traktens rådjur, eller inte. Har fått olika svar av s.k. experter.

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Erre  
#423874 Varför ensilage?

För att det gör att betestrycket minskar på plantorna.
Att helt komma undan betade plantor innebär att allt måste skjutas och det är jag inte intresserad av. Jag har gärna lite vilt på markerna.

Det är betydligt lättare att skjuta i anslutning till foderplatsen än ute i planteringarna.
Eftersom foderplatsen lockar in dom.

"Men i balans med naturen i övrigt" skrev du @Reymond

Innebär?

Jag har full förståelse för att det har spårat ur rejält på många ställen.
Lastbilslass med betor.
Galet!!

Men jag anser inte att det lilla jag utfodrar har någon större inverkan på det totala antalet rådjur i min region.

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Erre  
#423875 Hlb

Ja du. :smile:
Har hört samma som dig.

Brukar ha det ett par hundra meter ifrån planteringarna iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

hlb  
#423880 Delar Erres uppfattning, men lyssnar på fler argument och erfarenheter.

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

r93  
#423881 Här är en jägare till!
En fråga till reymond, varför går du inte ut och skjuter varenda rådjur på din mark? Man får skjuta totalt rent på rådjur om man vill.

Ägarrätten brukar ju ligga alla varmt om hjärtat på forumet! Vill du inte ha rådjur på din mark, ut å skjut dom!!

Vill Erre ge rådjuren ensilage på sin mark så ska han ju få göra det!

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

tallen100  
#423884 Är väl inga fel att hjälpa djur man vill ha i skog och mark med mat, när det är kallt och snö.
Matar även fåglarna fast dom skiter på bilen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

tyke  
#423890 Ja det finns ju avarter åt alla håll.Självklart är det ju galet med tonvis med betor och överstora viltstammar. Men sen finns det ju dom som ska ha en granplanta på varje kvadratmeter mark man äger utan hänsyn till andra trädsorter som sopas undan med röjsågen och sedan blir galna när plantorna betas. Frågan är ju vad viltet ska äta eller ska viltsammarna anpassas efter granplantager som man ser allt för många av. Lösningen är nog balans åt båda håll som går att få på alla marker med lite eftertanke :?: Stälde ut en ensilagebal som det nu huserar 6 kron och 10 talet rådjur runt det är lika trevligt att se som växande skog.

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423895 Nu talar jägarna, förstår jag...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

r93  
#423908 Var det inte det ni ville? :wink:
Hemma har jag varken kron eller dov, älgen går ju inte att påverka, man har ju en bestämd avskjutning, men övrigt vilt går ju att utrota om man vill.

Vad säger era jägare som har jakten på era marker?

Säg till dom att det stammarna måste minskas, funkar det inte, byt jägare!

Häromkring har vi avlivare (vägrar kalla dom jägare) som bara skjuter, sedan låter dom det bara ligga...... i vissa fall slänger dom in det till viltslakteriet. Helt förkastligt enligt mig!

Viltkött är fantastiskt!!

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

alias  
#423931 Nu vet jag inte riktigt hur jag skall formulera mig, men jag skall försöka.

Dessa diskussioner grundar sig i avvägningen mellan önskan att själv förfoga över nyttjandet av ens egen fastighet kontra den skada det kan orsaka på omkringliggande fastigheter. Det är inte helt lätta frågor.

Jag tror inte att totalförbud mot utfodring är någon patentlösning - jag har uppfattat det som att väldigt få skribenter på detta forum är positivt inställda till olika förbud/begränsningar överlag (tänker på det generella markavvattningsförbudet i södra Sverige, strandskyddet, avverkningsförbud till följd av artskyddsförordning m.m.).

Naturligtvis vill ingen behöva drabbas av en ekonomisk förlust p.g.a. vad grannen företar sig på sin sida rågången, men samtidigt som vi har synpunkter på hur andra brukar sin mark så agerar vi lite på samma sätt som de miljöorganisationer som ofta står tämligen lågt i kurs (även hos mig) här på forumet.

Djurarter med individer som rör sig över stora områden och/eller där förvaltningen ev. sker via licensjakt blir per automatik svårare att förvalta så att varje fastighetsägare får en avvägning mellan vilttäthet och skadebild som denne anser acceptabel.

Vi kan ju fråga våra finska vänner hur det funkar i Finland, visst har man haft annorlunda lagstiftning där gällande att jakträttsinnehavare eller staten har kunnat bli ersättningsskyldig till markägare som drabbats av orimligt stora viltskador (eller har jag drömt)?

Nu är inte mitt förtroende för Skogsstyrelsen så stort längre, men jag tror det skulle vara bättre om dessa hade hand om licenstilldelning för älg och kronvilt, hellre än LST. Sen förefaller det som att många myndigheter har svårt för att balansera t.ex. en viltstam som ligger på en önskvärd nivå - antingen tippar gungbrädan åt ena hållet eller åt andra, det finns ingen fingerspetskänsla alls.

Om man skall testa lite självrannsakan, hur många av oss markägare här på forumet är aktiva i VVO:n och ÄSO:n, eller en bryr sig om att komma på samrådsmötena och säga sin mening om man är missnöjd?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Fredrik N  
#423936 Ägandet av skog och mark var en förutsättning för att jag började jaga. Det var det för min far, och farfar och hans far.
Nu går jag i samma skog som dom gjorde med både såg och bössa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).