Jakt och Fiske

Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

101 inlägg 32216 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423516 Lena Ek vill se ett förbud mot utfodring http://www.atl.nu/lantbruk/lena-ek-vill ... utfodring/ och att politikerna lägger prestigen åt sidan. http://www.atl.nu/skog/lena-ek-vill-sto ... er-mitten/
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Fredrik N  
#423527 Intressant att klövviltstammarna är rekord stora.
Så lite älg som det har skjutits hitintills i år är ju tillbaka till 50-talet.

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

T Landström  
#423528
Fredrik N skrev:Intressant att klövviltstammarna är rekord stora.
Så lite älg som det har skjutits hitintills i år är ju tillbaka till 50-talet.


Det är varierar nog över landet...
Det är ju inte bara vargen som styr hur stor stammen även tillgången på mat...
Har en kusin som jagar älg i Värmland och han erkände att det är fel att bara skylla på vargen att dom har mindre med älg i tilldelning.

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

halvproffs  
#423537
Fredrik N skrev:Intressant att klövviltstammarna är rekord stora.
Så lite älg som det har skjutits hitintills i år är ju tillbaka till 50-talet.


Vi har för skogen ett bra antal älg för det finns knappt en älgskada, däremot önskar man någon till vid jakten. Tror att den totala avskjutningen i Sverige är mycket låg jämfört med 80-talet när det kryllade av älg. Av övrigt klövvilt har väl hjort, rådjur och framförallt vildsvin ökat mycket. Även vi här i Gästrikland börjar få en jaktbar stam av svin.
Har dock inte sett några skador på åkrar efter dem.

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

skogaliten  
#423573 I mina trakter finns det löjligt stora mängder Dovhjort, Kronhjort och 😡 gris. Rådjuren har nästan helt försvunnit, utkonkurrerade av hjortarna, men älgantalet är mer eller mindre oförändrat.

Det tråkiga är att samtliga arter som ökat snabbt och mycket, också ställer till med omfattande skador, både på skog och på odlad mark.

Dessutom finns en väldigt tydlig koppling mellan storskaligt organiserade säljjakter - utfodring - och löjligt stora klövviltstammar.

Stopp för utfodring, utom för åtling (av typ timerstyrda spridare) och grovfoder under hårda vintrar, samt avskjutning är viktigt att få till snarast.

Och så bör kronhjorten lokalt (=där stora störande stammar finns) undantas från att ingå i "förvaltningen" och istället ha fri jakt under jakttid. Dovhjorten bör lokalt ha uttökad jakt, t.ex. på alla djur fr.om. bockjaktens startdatum...
Och naturligtvis ska grisen jagas året om, dygnet om...

Det är nästan så att jag börjar längta efter stimulans åtgärder för avskjutning. Och självklart så borde jordbruksarrendatorer ha jakträtt på de destruktiva arterna...

Dessutom så "tror" jag inte på att det skulle generera fler levande grisar i naturen om ledarsuggan skjuts. Jag misstänker att det är en skröna, skapad innan vildsvinsstammarna (lokalt) blev gigantiska, av dem som var intresserade att få tillgång till viltarten.
Om nu maktbalansen ändras i gruppen, så borde fler kultingar snarare dö av naturliga orsaker (inklusive svält) under sin första tid. Alltså borde det bli färre grisar i naturen.

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

jannee  
#423574 Här nere i sydost saknar vi inte vildsvin, rådjur, hjort eller älg - tvärtom.
Men vi saknar skogshare, räv, orre, tjäder, fasan, morkulla. Visserligen inte saknar men ont om nötskrika
Finns dock alltid någon som inte är nöjd och har motsatt uppfattning, i så fall undrar jag var är de djur jag saknar och vilka djur är det som bilisterna ständigt råkar på (krockar med) :?: :mrgreen:


Till sist stor saknad efter UTHÅLLIGA jägare.
Sådana som i tid och otid kan sitta natt efter natt och vakta på gris, och även skjuter tilldelningen av älgkalv. Bockjakt i all ära men sedan är det tydligen inte roligt längre :oops:
Då vart det allt bättre förr, när det fanns köttjägare :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423584
halvproffs skrev:
Fredrik N skrev:Intressant att klövviltstammarna är rekord stora.
Så lite älg som det har skjutits hitintills i år är ju tillbaka till 50-talet.


Vi har för skogen ett bra antal älg för det finns knappt en älgskada, däremot önskar man någon till vid jakten. Tror att den totala avskjutningen i Sverige är mycket låg jämfört med 80-talet när det kryllade av älg. Av övrigt klövvilt har väl hjort, rådjur och framförallt vildsvin ökat mycket. Även vi här i Gästrikland börjar få en jaktbar stam av svin.
Har dock inte sett några skador på åkrar efter dem.

Vänta du, när de blir många räcker inte födan i skogen. Det är då de ger sig
på åkrar, din gräsmatta, fotbollsplaner, mm :!:

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Fredrik N  
#423617 I Värmland kommer det att skjutas mindre än 3000 älgar den här säsongen.och då är vi nere på 50-talets avskjutning.I Västra Värmland, där jag jagar, fick vi en kalv extra, som vi har skjutit. Vi hade gått om älg.
Kron och dov finns ej.
Gris finns i vår närhet, men inte där jag jagar.

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Reymond  
#423653 Hur Svårt kan det va. All utfodring av vilt skulle totalförbjudas oavsett vinterförhållande etc.
All utfodring handlar bara om att skapa en överetablering. Inte för att man tycker synd om dem.
Låt räv, lo och hårda vintrar hjälpa jägarna hålla ordning på viltstammarna. Idag klarar dom det överlag inte. Förbjud rävjakt periodvis. Tar hand om många rådjurskid o svaga individer. Lo skall inte jagas förrän dom angriper tamboskap eller blir för många
Förutom skador på jordbruk o skog så är ju antalet viltolyckor med bil etc katastrofalt höga.
Kostar fruktansvärt mycket i skador o mänskligt lidande.
Älgjakten måste skötas av jägarna. Vi har väldigt svårt betestryck på tall i Södra halvan av Sverige.
Rönn ek asp har inte en chans o bli ett riktigt träd. Fungerar endast som foder.
Till sist grevar o baroner som säljer jakt. Ge dom bidrag om dom svälter ihjäl på grund av mindre jaktintäkter.

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

ananders  
#423662
Reymond skrev:Hur Svårt kan det va. All utfodring av vilt skulle totalförbjudas oavsett vinterförhållande etc.
All utfodring handlar bara om att skapa en överetablering. Inte för att man tycker synd om dem.
Låt räv, lo och hårda vintrar hjälpa jägarna hålla ordning på viltstammarna. Idag klarar dom det överlag inte. Förbjud rävjakt periodvis. Tar hand om många rådjurskid o svaga individer. Lo skall inte jagas förrän dom angriper tamboskap eller blir för många
Förutom skador på jordbruk o skog så är ju antalet viltolyckor med bil etc katastrofalt höga.
Kostar fruktansvärt mycket i skador o mänskligt lidande.
Älgjakten måste skötas av jägarna. Vi har väldigt svårt betestryck på tall i Södra halvan av Sverige.
Rönn ek asp har inte en chans o bli ett riktigt träd. Fungerar endast som foder.
Till sist grevar o baroner som säljer jakt. Ge dom bidrag om dom svälter ihjäl på grund av mindre jaktintäkter.


Apropå det du skriver om bidrag till grenar och baroner. Föder de inte upp så mycket vilt så minskar skadorna på både skogen och åkern och då tjänar de in de förlorade intäkterna på jakten där istället. Men det tycker de inte är lika kul.

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423677 Rekordmånga viltolyckor under 2016 http://www.lantbruk.com/skog/rekordmanga-viltolyckor
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Reymond  
#423750
Niking skrev:Rekordmånga viltolyckor under 2016 http://www.lantbruk.com/skog/rekordmanga-viltolyckor
/Niklas



Tack för denna länk Niking. Skulle va intressant om några jägare som alltid vill bada i höga viltstammar
har för kommentar.

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423752
Reymond skrev:
Niking skrev:Rekordmånga viltolyckor under 2016 http://www.lantbruk.com/skog/rekordmanga-viltolyckor
/Niklas



Tack för denna länk Niking. Skulle va intressant om några jägare som alltid vill bada i höga viltstammar
har för kommentar.

Jo, det finns några jägare här på forumet.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Erre  
#423828 Här är en jägare.
Men inte fa. vill jag ha skogen full med vilt bara för att jag är jägare.
Ni får nog skilja på dom som jagar själva på egen mark och på dom som säljer jakt till välbetalda tjänstemän.
Där det kanske kostar 8-10 000 bara att få vara med på jakten.

Jag utfodrar rådjuren med ensilage på vintern. Det är all utfodring jag gör.
Gör det för att locka bort dom från planteringarna.

Har man lite snö märker man rätt snabbt hur många rådjur som är i trakten.

Tycker man att det är för många så har man ju ända till sista januari på sig att sätta sig en bit därifrån med bössan.

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Fredrik N  
#423832 Här är en till.
Det jag menar med mina inlägg är att det ser väldigt olika ut i landet med vilt tillgången.
Jag vill absolut inte ha en skog utan vilda djur.
Det är en död skog om något. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).