Jakt och Fiske

Jägarna måste vara sakliga och pålästa

3 inlägg 5115 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jägarna måste vara sakliga och pålästa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Jägarna måste vara sakliga och pålästa

Älgfoderodlare  
#475980 Kom i helgen att överhöra ett samtal mellan 2 par från det så belevade o kunskapsmättade Stockholmsområdet. Då de berättade omvartannat om hur deras grannar drabbats av det så allt igenom förhatliga viltet som förstör deras trädgårdar. Det var nidvisor om Rådjur, Hjort, Älg o Vildsvin. Att inte "jägarna" kunde förstå att trädgårdar är ett "livsverk" av oanade mått. Värda att bevara då de finns i vårt lands hjärta. Hur kan man bara låta dessa förstöras att de olydiga viltet. Men så kom rovdjuren på tal. Och då blev alla milda i ögonen. "-Hur kan man vilja skjuta så vackra djur?" Samtalet blev en för mig allt igenom bekräftelse på hur sned den verkliga debatten om hur Sveriges vilt skall vårdas o beskattas. Och är det dessa som förde samtalet, lika med de som hörs i debatten om HUR man vill att vi skall ha det fördelat mellan bytesdjur o rovvilt i Sverige. Då förstår man varför det kan bli snett i andra likartade synsätt också. Typ: -"Man ska väl låta all skog växa o inte avverka de arma träden !" Men inser inte vart skithuspapper kommer ifrån !
Att ha fått höra dylik andefattig o banal samtalsretorik, så förstår man varför vi människor på "Landet" ses som mindre vetande o skövlande av vårt lands resurser av de besuttna i vår huvudstads region. Så vi kan inte själva veta o värna om vad som är nödvändig o behövlig skattning av våra producerade förnyelsebara resurser. Utan vi måste förlita oss på dessa "kloka" förortsbor från Stockholm, för att få vårt land att fungera. Det är ju J..ligt konstigt att det blev skog på mitt hygge utan att jag kontaktat en enda förbannade stockholmsförståsigpåare om råd för hur jag skulle göra.
Vad vore Sveriges landsbygd utan Stockholm ? ? Förmodligen levande o välfungerande ! !

Avatar Fallback

Re: Jägarna måste vara sakliga och pålästa

isteskog  
#475996 Rubriken ovan gäller även Skogsägarna ..... :ugeek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).