Jakt och Fiske

Jaktlag måste söka årlig dispens från terrängkörningslagen

8 inlägg 4597 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jaktlag måste söka årlig dispens från terrängkörningslagen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Jaktlag måste söka årlig dispens från terrängkörningslag

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394753 Det var ett laglydigt jaktlag. De flesta lagen/personer jag känner anser nog att deras körning faller under något av undantagen i 1 paragrafen första stycket terrängkörningslagen (jord- och skogsbruk) och kör ändå.

Har för mig att Jägareförbundets linje i frågan har varit att utplacering av jakttorn, röjning av skjutgator med mera har sådant samband med skogsbruket att det undantaget kan användas varför det inte behövs någon dispens, men vill man söka för att vara säker är det förstås bäst.

Undrar hur pass vanligt generell dispens är, har själv aldrig hört om att länsstyrelsen skulle utfärda någon sådan för just terrängkörning vid jakt

Avatar Fallback

Re: Jaktlag måste söka årlig dispens från terrängkörningslag

husqvarna_med_sthil  
#394845 Ja de kan ju fortsätta lalla på i paragrafdjungeln. Vi som jagar gör vad vi kan för att få jakten att fungera på ett bra sätt.

Avatar Fallback

Re: Jaktlag måste söka årlig dispens från terrängkörningslag

Tosca  
#394880 Jag skulle nog tolka formuleringarna i artikeln som att jaktlagen åker ut till passen i fyrhjuling, att dra ut fällda djur ur skogen med motorfordon står ju att det är tillåtet.

Användarvisningsbild

Re: Jaktlag måste söka årlig dispens från terrängkörningslag

Elias Granqvist  
#395404 Det kan vara lämpligt att närmare reglera frågan i jaktarrendeavtalet, så slipper man hänvisa till lag som i vissa avseenden kan tolkas på olika sätt.

Användarvisningsbild

Re: Jaktlag måste söka årlig dispens från terrängkörningslag

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395424
Elias Granqvist skrev:Det kan vara lämpligt att närmare reglera frågan i jaktarrendeavtalet, så slipper man hänvisa till lag som i vissa avseenden kan tolkas på olika sätt.

Vilket i och för sig inte gör det hela lagligt utifrån terrängkörningslagens perspektiv utan bara innebär att markägaren lämnar sitt samtycke, och därför förhindrar att någon döms för tagande av olovlig väg enligt brottsbalkens 13 kapitel.

Användarvisningsbild

Re: Jaktlag måste söka årlig dispens från terrängkörningslag

Elias Granqvist  
#395476
Sidenbladh skrev:
Elias Granqvist skrev:Det kan vara lämpligt att närmare reglera frågan i jaktarrendeavtalet, så slipper man hänvisa till lag som i vissa avseenden kan tolkas på olika sätt.

Vilket i och för sig inte gör det hela lagligt utifrån terrängkörningslagens perspektiv utan bara innebär att markägaren lämnar sitt samtycke, och därför förhindrar att någon döms för tagande av olovlig väg enligt brottsbalkens 13 kapitel.

Det är klart att ett avtal aldrig kan åsidosätta tvingande lagstiftning, men det är inte heller vad jag föreslår eller skulle rekommendera. Däremot kan man i ett avtal mellan två parter komma överens om vad som gäller i de fall där lagen ger tolkningsutrymme, så slipper man att bli oense om det senare.

Användarvisningsbild

Re: Jaktlag måste söka årlig dispens från terrängkörningslag

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395478
Elias Granqvist skrev:Det är klart att ett avtal aldrig kan åsidosätta tvingande lagstiftning, men det är inte heller vad jag föreslår eller skulle rekommendera. Däremot kan man i ett avtal mellan två parter komma överens om vad som gäller i de fall där lagen ger tolkningsutrymme, så slipper man att bli oense om det senare.

Ja visst kan man skriva ett sånt avtal, men det skulle inte jaktlaget i fråga ha någon nytta av eftersom det är länsstyrelsen som inte ger terrängkörningsdispens och inte en markägare som inte ger sitt samtycke.

Frågan om samtycke är helt skild från terrängkörningslagens bestämmelser så överenskommelse eller inte är sak samma vad den här situationen anbelangar. Däremot kan jaktlaget i fråga naturligtvis hävda att deras körning ingår i skogsbruket (vilket kan bli svårt om det handlar om att skjutsa arslet och bössan till passet på fyrhjuling).

Edit: stavfel

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).