Jakt och Fiske

Vilket djur?

8 inlägg 5530 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilket djur?

traktorz  
#362255 Hittade detta kadaver, när jag var ute och röjde på nyåret, här i Jämtland.
Bröstkorgen såg intakt ut, fast bilden är tagen efter att jag försökte lyfta det, men det var något fastfruset. Får väl gå dit när snön tinat i vår, GPS-data finns ju i ursprungliga iPhone-bilden. Borde ju finnas ett kranium, ben mm som kan ge ytterligare ledtrådar. Hur är det med att räkna antalet revben, kan det ge ytterligare ledtrådar.

Djuret var inte så stort, kanske ett rådjur eller en älgkalv? Här har annars älgen kalasat på nyplanteringen av tall, med knäckta toppar på löv och tall på flera håll, en annan sorglig historia för övrigt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vilket djur?

Krokmark  
#362293 Inga hårrester som visar på färg?

Användarvisningsbild

Re: Vilket djur?

traktorz  
#363204 Hade mer fokus på röjningen vid tillfället. Nu är det 10" snö och neråt 30 minusgrader, så artbestämningen få anstå till våren.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket djur?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363275 Ren kanske?

Användarvisningsbild

Lodjur eller varg?

traktorz  
#376229 På väg till hyggesrensning efter helgens snöfall, så noterade vi att något djur vandrat ca 3 km längs den upptrampade basvägen längs myrarna och i skogspartier. Samt att djuret frekvent besökt fristående träd för att revirmarkera eller orienteringsmarkera. Även mina res med hugget stängselvirke ute på hygget har revirmarkerats. Såg kanske ett trettiotal sådana revirmarkeringar.

- Är det mars-månad och parningstid för lo?
- Eller är det varg på genomresa här i södra Jämtland? Vet ju att vargen är mycket energieffektiv, så inte alls konstigt att den valt att vandra längs med den upptrampade och vägsladdade basvägen, där vi kör med vår bandförsedda fyrhjuling. Är det typiskt för varg att så frekvent göra dessa revirmarkeringar?

Det har kommit lite snö efter att spåren gjordes, samt att smartphonens kamera slutade att fungera i kylan, efter att endast en bild togs. Förvånad över spåren, osäker på vilket djur, så ställer ändå frågan lite löst formulerat här.
1456268277_img_2543r1280.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilket djur?

halvproffs  
#376237 Lon har runda spårstämplar o vargen mera lik hundens. Lon har ganska kort steglängd motför vargens långa. Lomarkering luktar kattpiss och dom pissar gärna på vindfällen.

Användarvisningsbild

Re: Vilket djur?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#376960 Lons spår är inte symmetriskt så den är förhållandevis lätt att skilja från vargens om du hittar ett tydligt spår. Sen är det inte så stort heller, vargspår som jag har sett har varit 11-12cm långa.
Kolla på hur tårna ligger i förhållande till trampdynan, se här hur vänster tå spretar:
Bild


Bilden är från denna sida:
http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/S ... sspar.aspx

Användarvisningsbild

Re: Vilket djur?

traktorz  
#397382
traktorz skrev:Hittade detta kadaver, när jag var ute och röjde på nyåret, här i Jämtland.
Bröstkorgen såg intakt ut, fast bilden är tagen efter att jag försökte lyfta det, men det var något fastfruset. Får väl gå dit när snön tinat i vår, GPS-data finns ju i ursprungliga iPhone-bilden. Borde ju finnas ett kranium, ben mm som kan ge ytterligare ledtrådar. Hur är det med att räkna antalet revben, kan det ge ytterligare ledtrådar.


Hittade kraniet, vilket gav svaret.
Rådjur, en get!
Okänt om det var slaget eller hur det hade dött? Kraniet dock separerat från resten.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).