Jakt och Fiske

Älgjakt 2015

143 inlägg 53907 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2015

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346372 Aha, då är jag med. Blir kanonbra!

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2015

80-90  
#346404 I dag e jag en väldigt stolt man !! Min 15 åriga dotter sköt sin första älg på ett fint gångstånd !!! En kalv !! Vilken glädje för oss båda !!!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Älgjakt 2015

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346405
80-90 skrev:I dag e jag en väldigt stolt man !! Min 15 åriga dotter sköt sin första älg på ett fint gångstånd !!! En kalv !! Vilken glädje för oss båda !!!
Härligt! Stort grattis till dotter! :-)

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2015

80-90  
#346406 Tack !!! Vet inte riktigt vem som blev gladast :-BD

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2015

halvproffs  
#346409 Grattis till er båda. Själv tittade jag på en stor fin ko med dito kalv igår morse. Dom fick gå men kalven blev senare skjuten och vägde mäktiga 90,4 kilo.
Vi har flera stora fina tjurar och kor som vi är rädd om. I förrgår skällde min hund nog på en stor tjur som gjorde allt för att driva och lura mig. Hur jag än försökte kom jag inte närmare än ca 30 meter.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2015

jannee  
#346410 Halvproffs, jagar du med pilbåge :grin:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2015

Erre  
#346411
80-90 skrev:I dag e jag en väldigt stolt man !! Min 15 åriga dotter sköt sin första älg på ett fint gångstånd !!! En kalv !! Vilken glädje för oss båda !!!


Riktigt roligt!!!
Grattis till er båda!

Känner igen det där med stolt å glad förälder.
Farsan slog sin bössa mot bröstet ett par gånger å skrek rätt ut som en galen grottmänniska när jag sköt min första älg.
Var några hundra meter mellan oss men det hördes vill jag lova. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2015

sundelius  
#346435
80-90 skrev:I dag e jag en väldigt stolt man !! Min 15 åriga dotter sköt sin första älg på ett fint gångstånd !!! En kalv !! Vilken glädje för oss båda !!!


Stort grattis till er båda :!:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2015

sundelius  
#346439 Idag fick vi vår tredje och sista vuxna djur, glömde i euforin att föreviga med ett kort till er. Lika gott som det är att börja älgjakten lika gott är det när det är slut, blir allt lite trögt att passa flera dagar i rad.
Kalvarna försöker vi ta när det blivit lite spårsnö, då har nog jaktsuget återkommit.
Hann köra några tankar med nya KM 130R utmed körvägen efter jakten :smile:
Imorgon styckning

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2015

halvproffs  
#346441
jannee skrev:Halvproffs, jagar du med pilbåge :grin:


Man kan tro det av texten men älgen gick där det var som tätast med sly så man måste nog ner på 5m för att se den.
I sådana lägen brukar jag tänka; Skogen måste vara utan betydelse både känslomässigt och ekonomiskt när dom inte röjer ett dugg.
Senast redigerad av halvproffs tor 15 okt 2015, 20:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2015

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346443
halvproffs skrev:
Skogen måste vara utan betydelse både känslomässigt och ekonomiskt när dom inte röjer ett dugg.


Eller så behöver man få en spark i rätt riktning av en skogskarl som du! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2015

Erre  
#346708 Idag sköt en i laget en liten liten kviga.

Jag hade en 6 taggare i pass, men han kom fort å en bit in i skogen. Så jag avstod skott.
Ville inte förstöra en rotstock för markägaren genom att pumpa in bly i den. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2015

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346710 Har ju hängt i pass hela veckan. Tid för tankar alltså. Funderar om det vore bättre att placera siktet så att man väntar in löpande djur i stället för att följa efter och förbi? Ofta har man ju ändå bara några skjutgator att välja på. Ser ju sällan så fritt ut som på pass 17 :-)
Eller?

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2015

Amatörhuggare 62  
#346711 Äntligen lossnade det efter en trög början.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2015

Erre  
#346717
Uvskogen skrev:Har ju hängt i pass hela veckan. Tid för tankar alltså. Funderar om det vore bättre att placera siktet så att man väntar in löpande djur i stället för att följa efter och förbi? Ofta har man ju ändå bara några skjutgator att välja på. Ser ju sällan så fritt ut som på pass 17 :-)
Eller?


Ska du hålla bössan still och vänta in målet så kräver det rejäl framförhållning. Det går men jag rekommenderar inte det. Lätt att det blir efter.
Dvs träff långt bak.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).