Jakt och Fiske

vargen

1073 inlägg 254150 visningar 68 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vargen

vetinte  
#428093
hfab skrev:

Intressant argument. Använder du den med kostnaden ofta ?[/quote]
Ja jag använder argumentet med kostnad relativt ofta.
Som politiker/företagare ser jag otroligt många ställen där dessa pengar skulle göra en betydande nytta, istället för att bidra till att öka konflikter mellan olika intressegrupper.[/quote]
Ser många pengar som kan användas på bättre sätt.
Många påtvingade skatter o andra utgifter som jag inte anser vara till nytta för mig. Dom negativa konsekvenserna med, i detta fallet Vargen, drabbar ju inte mig så de borde ju då va okej att vilja ha kvar den. Eller ?
(ok där går skattepengar, men jag tycker kanske de e värt den promillen).
Däremot hade jag problem med gnagare för några år sen.

Avatar Fallback

Re: vargen

jannee  
#428098 Har inte velat ta upp Kolmården och varg, men resultatet talat för sig själv.
Den kvinnliga vargskötaren som tyvärr gick bort ansåg sig nog vara den s.k. alfahonan - för vargarna, den de skulle ha respekt för och hade kanske tills någon gjorde uppror.
Inför vilda djur måste du regelbundet visa att du är störst och starkast annars blir du undanknuffad/bortmotad och ge du dig ej frivilligt, dödad.
Djuraktivister och andra med mindre utvecklat intellekt vill tydligen att vi människor ska rätta oss eller foga oss efter vargarna - hur dum får man bli innan man blir inspärrad eller lobotomerad?
Är det verkligen meningen med livet på landet att man inta ska våga gå ut obeväonad :?:
Visst det fungerar bra med varg och björn i Alaska men å andra sidan går ingen ut obeväpnad. är samma i Kanada och USA, bor man på landsbygden och det finns varg, björn eller puma i närheten ser man också till att man kan freda sig.
Är det ett sådant samhälle djuraktivisterna är ute efter, eller :?:

Avatar Fallback

Re: vargen

hfab  
#428099 vetinte har du problem med läsförståelsen?
Förstår att du inte har några problem med varg, det är trots allt inte så stor andel av den svenska befolkningen som faktiskt har det. Tråkigt att höra att du haft problem med gnagare. Hoppas att det löste sig utan alltför stora uppoffringar. Min fråga är dessvärre fortfarande obesvarad.

Avatar Fallback

Re: vargen

hinowa  
#428105 Och i Nord Amerika har dom rätt att bära vapen,men ändå blir folk tagna av varg!Och det är inte bara folk som skall skyddas utan även all boskap och andra djur som blir fullkommligt sönderslitna av vargen.Biter ihjäl andra djur som dom inte ens äter!!!Nej väck med dom!
Och problem med gnagare hur svårt kan det vara? :wink:

Avatar Fallback

Re: vargen

stektlök  
#428106 Delger en fundering jag har här nedan.
Älg äter skog, varg äter älg, mer varg= mindre älg och älgskador osv. Undrar om lobbyisterna i de stora skogsbolagen mm stödjer vissa vargkramarorganisationer och smörjer politiker och rättsväsende.
Lite konspirationsteorier det här 8) men det skulle väl inte vara så konstigt ?

Avatar Fallback

Re: vargen

hinowa  
#428108 :wink: Ja man kan ju fundera*Och dom drar in bra med pengar med på alla jaktarrenden och har planter att sälja.
Men nu har dom slutat att fylla folk som har en skogsnutt kvar :wink:

Användarvisningsbild

Re: vargen

Pannben  
#428110
stektlök skrev:Delger en fundering jag har här nedan.
Älg äter skog, varg äter älg, mer varg= mindre älg och älgskador osv. Undrar om lobbyisterna i de stora skogsbolagen mm stödjer vissa vargkramarorganisationer och smörjer politiker och rättsväsende.
Lite konspirationsteorier det här 8) men det skulle väl inte vara så konstigt ?


Inte alls otroligt! Har hört sådana tankegångar från en förtroendevald i Södra. Han sa att hoppet för tallen stod i en stor vargstam så klövviltstammarna kunde minska. Om han bara ville provocera eller om det är hans önskan vet jag inte. Jag som även har djur vill hellre reglera klövviltet med avskjutning än med kraftiga rovdjursstammar!

Användarvisningsbild

Re: vargen

vetinte  
#428113
hfab skrev:vetinte
Jag vet inte om jag har läst för lite eller om jag har dålig läsförståelse.
Vad är din åsikt om vargen?

Tyvärr anser jag att det är lite oklart vad du vill förmedla i dina inlägg, kan bero på att jag aldrig gått på SFI. Kan eventuellt även ha att göra med något annat.

Näää de tror jag inte.
Tror inte jag skrivit det/den.
Men de e inge annorlunda än med allt anat vilt som tillhör den Svenska o Nordiska faunan. Jakt skall bedrivas när storleken på den tillåter det.....

:) då har jag lyckats med det iaf :)
Jag var nyfiken på argumenten för era ställningstagande att utrota en art, för eller emot.
SFI har inte jag heller gått. Vad annat de kan ha med att göra vet jag inte. Men kommer du på det så e jag idel öra :)

Användarvisningsbild

Re: vargen

vetinte  
#428116
hfab skrev:vetinte har du problem med läsförståelsen?
Förstår att du inte har några problem med varg, det är trots allt inte så stor andel av den svenska befolkningen som faktiskt har det. Tråkigt att höra att du haft problem med gnagare. Hoppas att det löste sig utan alltför stora uppoffringar. Min fråga är dessvärre fortfarande obesvarad.

Vet de fan va som hände. Svar o inlägg strulade jag bort.
Ang läsförståelse (om de e den du känner som obesvarad. Annars får jag be dig ställa den igen) så tja kanske, de beror väll på den som skriver o va den vill jag ska förstå.
Du vet, om eleven inte fattar behöver de ju inte bero på att eleven e dum.
Kan ju va läraren som e dum.......

Avatar Fallback

Re: vargen

hinowa  
#428118 😡 Vetinte
Du hade problem med gnagare !! Ring Polia :lol:
Och sedan någon med vit rock och stetoskop.

Avatar Fallback

Re: vargen

hfab  
#428120 Nu kom jag på det!

Avatar Fallback

Re: vargen

tallen100  
#428121 Nu blir det spårsnö :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: vargen

Torbjörn Johnsen  
#428187 Svensk Jakt rapporterar från vargjakten dag för dag:
http://svenskjakt.se/start/nyhet/har-fo ... n-pa-varg/

Användarvisningsbild

Re: vargen

Torbjörn Johnsen  
#430085 I en doktorsavhandling vid Umeå Universitet konstateras att vargens återkomst i faunan har ökat klyftorna mellan stad och land i Sverige. Avhandlingen baseras på omfattande attitydundersökningar som gjorts 2004, 2009 och 2015.

Det ökande vargmotståndet på landsbygden hänger delvis samman med att fler där har fått egen erfarenhet av varg och att många upplever att vargen begränsar deras möjligheter till friluftsliv. Men vargfrågan har också blivit något av en symbolfråga, där individer får utlopp för ett generellt missnöje och en känsla av politisk maktlöshet.

Personer som känner sig alienerade från det politiska systemet riktar gärna sitt missnöje mot vargpolitiken. Oftast yttrar sig detta missnöje i att man vill ha färre vargar i landet. Men vissa politiskt alienerade vill istället se fler vargar i Sverige.


Vill ni läsa hela avhandlingen hittar ni den här.

Användarvisningsbild

Re: vargen

anersimyra  
#430087
hinowa skrev:Och i Nord Amerika har dom rätt att bära vapen,men ändå blir folk tagna av varg!Och det är inte bara folk som skall skyddas utan även all boskap och andra djur som blir fullkommligt sönderslitna av vargen.Biter ihjäl andra djur som dom inte ens äter!!!Nej väck med dom!
Och problem med gnagare hur svårt kan det vara? :wink:
" Blir tagna av varg " låter som något vanligt och regelbundet förekommande. I nordamerika och europa har under de senaste femtio åren sjutton personer dödats av varg och det i en population på drygt miljarden.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).