Jakt och Fiske

Lo eller Varg

26 inlägg 23642 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lo eller Varg

halvproffs  
#217377 Letade efter fakta och hittade lite från Länsstyrelsen Dalarna en bild på en lodjursslagen ren som huvudet är uppätet på. fast vi har ganska gott om lo här så har jag trots många skogstimmar aldrig hittat ett rådjur med uppätet huvud.
För bara någon vecka sen hittade jag en fullvuxen råbock som lo-et släpat mellan benen ca 400m och sen lämnat det utan att ta en tugga.

Användarvisningsbild

Re: Lo eller Varg

vetinte  
#217421 Måste finnas mycket LO i Stockholm med så många "huvudlösa" politiker som finns där :lol:

Användarvisningsbild

Re: Lo eller Varg

anersimyra  
#217423 För att inte tala om alla, RYGGRADSLÖSA diton :lol:
vetinte skrev:Måste finnas mycket LO i Stockholm med så många "huvudlösa" politiker som finns där :lol:

Avatar Fallback

Re: Lo eller Varg

Simon.M  
#217449 Troligt vis en räv räven tar huvudet o lodjuret lämnar det samt att lodjuren käkar som regel baklåren först

Användarvisningsbild

Re: Lo eller Varg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217490
vetinte skrev:Måste finnas mycket LO i Stockholm med så många "huvudlösa" politiker som finns där :lol:


Jag tror bestämt att LO har sitt huvudkontor i Stockholm. :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lo eller Varg

Chainsaw Charlie  
#219374 Det här rådjuret hittade jag i förrgår när jag var ute och gjorde en skogsbruksplan utanför Påryd. Det levde fortfarande och låg och sparkade så jag fick slå ihjäl det med en sten. Djuret var fullständigt skinnflått på båda sidorna samt biten i hals, nacke och bak, men buken var inte öppnad.

Det syns kanske lite dåligt på bilden men det är inget kid utan en normalstor get. Är det en räv som beter sig på detta sätt? Det känns som om det är för ineffektivt utfört för att vara varg eller lo men samtidigt undrar jag om en räv verkligen kan slå ett fullstort rådjur?

Avatar Fallback

Re: Lo eller Varg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219386 Hund? 😡

Avatar Fallback

Re: Lo eller Varg

Chainsaw Charlie  
#219678 Jag funderade på det också då det ser lite ut som när en jakthund rycker loss päls på ett djur man fällt men jag tycker den borde vara mer biten i bakbenen i så fall.

Jag var förbi där idag igen och nu var bara klövarna och lite slamsor kvar, och det var rävslag i nysnön. Så antagligen var rådjuret sjukt eller försvagat från början och möjligtvis så var det en ungräv som inte var van vid så stora byten.

Användarvisningsbild

Re: Lo eller Varg

JensSkoog  
#221224 Det der er ingen ting å lure på. Det er lo som har vært på ferde. Rev og ulv spiser ikke på det settet.

Avatar Fallback

Re: Lo eller Varg

Chainsaw Charlie  
#221245 Intressant, markägaren har sett lodjur tidigare i anslutning till gården. Har du sett lodjursslagna djur där håret har varit bortslitet på detta sätt?

Avatar Fallback

Re: Lo eller Varg

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221258 Det är en hund! Tyvärr har inte många hundarna kopplade när de går ut på promenad i skogen. Då blir det tråkigt. Så att den snälla hunden i fåtöljen, Älskar att jaga. Tja det visste jag inte.

Har själv jakthund och de är inte snälla om man inte har koll på de.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).