Jakt och Fiske

Ljuddämpare på bössan..

37 inlägg 45751 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ljuddämpare på bössan..

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203740 HAllå!


Är det nån av medlemmarna här som har ljuddämpare på bössan? å erfarenheter av d?
Borde fråga på nått jaktforum men orkar inte me en massa forum å efter som detta forum är No1 så börjar ja här;)
Anledningarna till funderingarna är om d stämmer me alla fördelar dom ger mer än dämpat ljud som d skrivs så mkt om i alla jakt å vapen tidningar....

Å om nån nu har monterat en, har ni bössor som redan va gängade eller har ni gjort d i efterhand?



   TS
Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203741 Har flera dämpare och har haft flera tidigare och kommer nog alltid ha nån i skåpet. Fördelen är mindre knall och mindre rekyl. Jag gängar mina pipor själv då jag vet hur man gör. Bygger även alla mina vapen. Vet man inte hur det ska göras bör man lämna bort det till nån som kan. Inte nån som tror sig kunna :wink:

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

elis  
#203744 Här finns ett test: http://www.jaktjournalen.se/index.php?id=2261

Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare på bössan..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203751 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=auONVRh2MtM[/youtube]
Man kan ha kul med budgetlösningar åxå.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

stektlök  
#203753 Tjena nutte! Jag har också ljuddämpare på en av mina stusare. Jag tycker du ska köpa en å testa! Jag är mycket nöjd med min, enda lilla nackdelen är att det blir lite klumpigare.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare på bössan..

jonathanA  
#203759 Jag undrar samma sak! många som pratar om att det är ett måste, och många säger att inte finns en anledning att ha det!
Nackdelen jag känner är väl som stektlök säger att vapnet blir klumpigare i skogen, men ofta kapar man väl pipan lite när man monterar ljuddämpare!

Jag har ingen erfarenhet av detta, men skulle vilja prova skillnaden. Jagar mest med min winchester 308 och är svinnöjd!

Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare på bössan..

Skogshuggarninorr35  
#203762 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=haiqFcIXTqs[/youtube]
Effektivt

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

stektlök  
#203764 JonathanA...... jag tycker du ska sätta dit en för det minskar knallen REJÄLT och det leder till mycket mindre risk för hörselskador! DET TYCKER JAG ÄR EN OTROLIGT BRA ANLEDNING. Å sedan får du mindre rekyl, vilket inte är till någon nackdel och ett vapen som ligger stabilare när du skjuter. Lyssna inte på kritikerna så spar du din hörsel och testa och skaffa en egen uppfattning :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare på bössan..

jonathanA  
#203765 I skogen har jag aldrig hörselskydd så det hade varit skönt att slippa pipljudet efter varje skott!

Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare på bössan..

totte  
#203770
jonathanA skrev:I skogen har jag aldrig hörselskydd så det hade varit skönt att slippa pipljudet efter varje skott!


Gör nåt åt det NU, innan pipljudet blir permanent, tinnitus alltså. Du har redan försämrat din förmåga att höra höga toner, kanske inte märker det än, men en dag kommer du att börja undra varför fåglarna inte kvittrar och varför du har så svårt att hänga med i ett samtal i lite stökig ljudmiljö. Talar av erfarenhet, har dock klarat mig från tinnitus.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

stektlök  
#203772 Lyssna på totte ! Och själv använder jag hörselskydd jämt även med ljuddämpare på bössan.
(Ett öra redan skadat och är rädd om den hörsel som finns kvar)

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203803
roten skrev:Har flera dämpare och har haft flera tidigare och kommer nog alltid ha nån i skåpet. Fördelen är mindre knall och mindre rekyl. Jag gängar mina pipor själv då jag vet hur man gör. Bygger även alla mina vapen. Vet man inte hur det ska göras bör man lämna bort det till nån som kan. Inte nån som tror sig kunna :wink:




Jag r utbildad v-mek så gänga pipan är nog inga större problem brukar du skära gängan i svarv eller kör du me snitt i svarven?.... finns det nått som säger att ljuddämparen måste användas till ett specifikt vapen eller kan man ha 2 st bössor me samma dämpare (samma Kaliber så klart!)?
Senast redigerad av nutte fre 11 jan 2013, 18:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare på bössan..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203807 Sök på Youtube efter homemade silencer finns ju hur mkt som helst.

Avatar Fallback

Re: Ljuddämpare på bössan..

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203808
Slurfi skrev:Sök på Youtube efter homemade silencer finns ju hur mkt som helst.



Saker å ting ska ju va lagliga å godkända åxå;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ljuddämpare på bössan..

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#203810 Ja det är ju klart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).