Jakt och Fiske

Köp av kikarsikte.

41 inlägg 25494 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köp av kikarsikte.

halvproffs  
#294734 kul att du hittat tillbaka, Master!!

Användarvisningsbild

Re: Köp av kikarsikte.

masterchief  
#294736 Jodå, så lätt blir ni inte av med mig :lol:
Hade ett litet stålbad i livet, men efter bransch och fruntimmersbyte så är man på fötter igen 8)
Lullade inte så långt ifrån skogen utan fastnade inom jordbruksnäringen :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av kikarsikte.

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294901
masterchief skrev:Jodå, så lätt blir ni inte av med mig :lol:
Hade ett litet stålbad i livet, men efter bransch och fruntimmersbyte så är man på fötter igen 8)
Lullade inte så långt ifrån skogen utan fastnade inom jordbruksnäringen :wink:

Allt för länge sen sist! Hade varit kul med lite blogg om livet dom senaste 2 åren :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köp av kikarsikte.

Fredrik Reuter  
#294922 Ja välkommen tillbaka chiefen, riktigt skoj att du fått återfall.

@getost91: +1 på den.

Avatar Fallback

Re: Köp av kikarsikte.

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295493 Gött o se livstecken. Jordbruksnäringen sade du, då har vi givit oss in i samma bransch.

Användarvisningsbild

Re: Köp av kikarsikte.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295498 Kan bara hålla med, men självklart krävs en historisk tillbakablick som föreslås ovan! :)

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295571
roten skrev:
masterchief skrev:Har skjutit älg med bäde 308 och 358nm. Kan inte säga att att det är någon större skillnad i skotttecken..


Svågern sköt en pinntjur med 308 180 gr Oryx rätt genom hjärtmuskeln. Resulterade i ett eftersök och jag fick gå in och avsluta med min 45-70.
Är stark i min tro att grövre är bättre :wink:

Är av den uppfattningen att ett dåligt skott är ett dåligt skott oavsett kaliber.den kulan kan ha tagit i ej så vitala delar.träffar man hjärtat har man skjutit för lågt

Användarvisningsbild

Re: Köp av kikarsikte.

T Landström  
#295573 Jag har skjutit 3 älgar... 1 med 30-06 och 2 med 6,5x55... Älgarna jag skjutit med 6,5:an stöp i skottet...

Tror många jägare skulle må bra av att gå ner i kaliber...så dom slipper vara skotträdda.
Det är ju bra om man vågar träna några skott per år.

Avatar Fallback

Re: Köp av kikarsikte.

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295574 Kan bara hålla med - är du skotträdd med den kaliber man har skall man ju inte ens avlossa skott mot levande djur.
Vet själv hur det var när jag lånade min farbrors krokstockade gamla Husqvarna i 9,3x62. Man bävade ju för varje skott, och då blir det inte bra.

Användarvisningsbild

Re: Re:

T Landström  
#295575
granen skrev:
roten skrev:
masterchief skrev:Har skjutit älg med bäde 308 och 358nm. Kan inte säga att att det är någon större skillnad i skotttecken..


Svågern sköt en pinntjur med 308 180 gr Oryx rätt genom hjärtmuskeln. Resulterade i ett eftersök och jag fick gå in och avsluta med min 45-70.
Är stark i min tro att grövre är bättre :wink:

Är av den uppfattningen att ett dåligt skott är ett dåligt skott oavsett kaliber.den kulan kan ha tagit i ej så vitala delar.träffar man hjärtat har man skjutit för lågt



Skjuta genom hjärtat??? Förstöra en sådan delikatess ;)

Användarvisningsbild

Re: Köp av kikarsikte.

Erre  
#295578 Detta ämne kan diskuteras i oändligheten.
Val av kula i sin kaliber är bland det viktigaste.
När jag började jaga så hade min far och jag samma ammo för det var enklast så när vi delade skåp.
308w 11.7g vulkan. Nästan alla rådjur jag sköt sprang mellan 50-150 m med skott genom båda lungorna. Nu när jag har en annan bössa till älg och gris (9,3*74R) så har jag gått ner i 308w till 9,7 g nosler bst. Snabb och lättexpanderande kula så är det knall och fall på varenda rådjur jag skjutit.

Och som sagts tidigare.
Ingen kaliber kan ersätta dåligt skytte.
Skjut med en bössa/kaliber du trivs med och laborera med kultyp istället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).