Begrepp och definitioner

Vad kallas/heter det...

7 inlägg 9320 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad kallas/heter det...

Rivaren  
#414380 Jag undrar vad det kallas när man dödar ett par träd för att låta lavar och mossa och annat elände växa fritt? Har ordet i bakhuvudet men det totalvägrar att hoppa fram. Det slutar på -fauna i alla fall. Det är alltså någon slags fauna man skapar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kallas/heter det...

alias  
#414385
Rivaren skrev:Jag undrar vad det kallas när man dödar ett par träd för att låta lavar och mossa och annat elände växa fritt? Har ordet i bakhuvudet men det totalvägrar att hoppa fram. Det slutar på -fauna i alla fall. Det är alltså någon slags fauna man skapar.


Att man dödar en växt för att gynna andra växter kan väl inte innebära att man skapar en fauna, eller är jag helt ute och cyklar?

Kort uttryckt skulle jag vilja säga så här:
Floran växtlivet på en plats vid en viss tidpunkt.
Faunan är djurlivet på en plats vid en viss tidpunkt.

Det är inte ett habitat, en biotop eller en nisch du söker?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad kallas/heter det...

tallen100  
#414386 Låter som en biotop, akta dej :geek: :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad kallas/heter det...

Rivaren  
#414404
alias skrev:
Rivaren skrev:Jag undrar vad det kallas när man dödar ett par träd för att låta lavar och mossa och annat elände växa fritt? Har ordet i bakhuvudet men det totalvägrar att hoppa fram. Det slutar på -fauna i alla fall. Det är alltså någon slags fauna man skapar.


Att man dödar en växt för att gynna andra växter kan väl inte innebära att man skapar en fauna, eller är jag helt ute och cyklar?

Kort uttryckt skulle jag vilja säga så här:
Floran växtlivet på en plats vid en viss tidpunkt.
Faunan är djurlivet på en plats vid en viss tidpunkt.

Det är inte ett habitat, en biotop eller en nisch du söker?

MVH
Alias

Nja, det är någonting med fauna. Det är den enda biten jag är säker på i hela frågeställningen. Och ja, faunan är djurlivet i min värld också, såsom floran är växtlivet. Så ös på med förslag bara, när jag hör det så kommer det komma en sån där "justjävlarjadetvarsådethettefanvardetsåkrångligtattfåframförnärdetärvärldensenklasteordjävlahelvetesfanskaptapuckogöra"-upplevelse.

Kanske inte är just lavar och mossor man ska hjälpa med att döda vissa träd när det gäller ordet jag söker, det kanske kan vara olika insekter osv också...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kallas/heter det...

frankie  
#414411 Faunadepå?

Användarvisningsbild

Re: Vad kallas/heter det...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#414415
frankie skrev:Faunadepå?

Rätt

Avatar Fallback

Re: Vad kallas/heter det...

Rivaren  
#414419
frankie skrev:Faunadepå?

Ja, det kan det nog kanske vara! Det känns rätt, även om jag vill ha "fauna" på slutet. Men det är nog rätt. Tack :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).