Begrepp och definitioner

Körskada, markskada?

33 inlägg 28062 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

Seb macahan  
#325424 Hur man ska definiera markskada är nog det svåra men är vi inte alla ganska rörande överens hur den ser ut?
Om den sen är oundviklig eller inte men vist fasen vet vi hur markskador ser ut.
Jag skulle vilja påstå att markskador är "betydande" eller "kraftig" förändring av ytlagrets struktur. Har du förvandlat en bäck till ett lerhål är svaret ja, har du gjort basvägen omöjlig att promenera i i torrväder är svaret ja, är det översta 10-30cm jord upphyvlad vid en skarp sväng är svaret nej. Håll med eller såga mig...
Men inte är det väl entreprenörerna som ska avgöra vad som är markskada eller ej. Det måste väl ändå vara beställaren?
Inte varje enskild, utan en stor massa eller organisation. Sen kanske man ska ställa sig frågan om det går att lova markskade garanti i alla lägen utan att kompromissa på pris, tid etc. Det kanske behöver ändras mer än att bara bestämma att problemet ska elimineras.
Sen måste jag ju bara säga att jag blir nästan ledsen när man hör att en del inte tycker att det kallas markskador när det är slutavverkning, har dessa förare egen skog och hur ser det ut i den? Och vad är det som gör att man tycker det är rätt att skapa diken med lera som är mer eller mindre opasserbara för både djur och människor. Med den inställningen så förstår man svårigheten när den medvetna skogsägaren beställer tjänster och inte är nöjd med resultatet. Rätt eller fel, men detta är min åsikt. Jag kanske resonerar fel? Jag förstår även problematiken att låta dyra maskiner stå stilla bara för att det har regnat i två veckor i rad.

Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

Camwood  
#325427 Skador !!! vilka skador ! På vad! Skador på marken! Vilken mark? din eller min? Trådskaparen efterfrågade vad vi på skogsforum tyckte om Markskador/körskada.
Jag har beskrivit att det finns inga markskador efter normal avverkning. Eller onormal avverkning heller.
Därför att det det tillhör en fungerande skogsskötsel.
Ursäkta men jag vill inte framställa alla skogsägare som har slut avverkat att dom inte har koll!!
MEN om man tar in STORA maskiner på sin mark så får man stora spår /diken på sin mark.
Är det SKADOR??? Vilka är NI som tycker att när jag bedriver skogsbruk enligt konstens alla regler och skogvårdstyrelsens alla regler ändå gör fel!!!
Min slutkläm är att som någon beskrev tidigare i tråden så är MARKSKADOR bara i betraktarens ögon.

Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

Seb macahan  
#325429 Som jag tolkar ditt svar så kan jag t ex förvänta mig att jag får oljefläckar på inredningen i min nya bil när den vart på verkstad för bilmekaniker blir skitiga, har jag haft hantverkare hemma så ska inte jag klaga för att de gått in med leriga skor på min parkett och gjort repor, för det är ju oundvikligt?
Jag provocerar lite nu men förstår du hur jag menar? Jag förstår, jag har själv maskin och har gjort "markskador" i egen mark.

Avatar Fallback

Re: Körskada, markskada?

Brickan  
#325434
Camwood skrev: om man tar in STORA maskiner på sin mark så får man stora spår /diken på sin mark.
Är det SKADOR???

Ja!

Det är helt enkelt så att dagens skotare och de system vi idag använder är för primitiva map markskador. Det krävs utveckling av båda delarna och även av de inblandades kunskaper och värderingar om man ska komma tillrätta med markskadorna. Dessutom lär det bli värre med tiden pga klimatförändringen.

Avatar Fallback

Re: Körskada?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325435
Camwood skrev:När JAG går på ett hygge som har Otroliga djupa spår efter maskiner så tycker jag det är helt naturligt!! det tillhör skogsbruket :grin:


Naturligt? Det tillhör de stora skogsmaskinera, snarare än skogsbruket.

Avatar Fallback

Re: Körskada, markskada?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325436
Camwood skrev:Skador !!! vilka skador ! På vad! Skador på marken! Vilken mark? din eller min? Trådskaparen efterfrågade vad vi på skogsforum tyckte om Markskador/körskada.
Jag har beskrivit att det finns inga markskador efter normal avverkning. Eller onormal avverkning heller. Därför att det det tillhör en fungerande skogsskötsel.


Det går oftast alldeles utmärkt att göra avverkning med stora maskiner utan dessa "naturliga" markskador. Men om förarna inte bryr sig, så är det förstås omöjligt.


Min slutkläm är att som någon beskrev tidigare i tråden så är MARKSKADOR bara i betraktarens ögon.


Nej, olika aktörer har olika definitioner, tex Södra.

Avatar Fallback

Re: Körskada, markskada?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325437
sundelius skrev:Södras markskadegaranti ger jag inte mycket för. [-X
Ska vara 50cm djupt spår i 25m sammanhängande för att det ska gälla så med andra ord räcker det att de kör över en häll eller ett torrt parti för att sedan återigen göra djupa spår för att den inte ska vara uppfylld (garantin alltså) 😡


Nej, håller bitivs med dig. Men, känner du till någon entreprenör som har garanti för mindre skador?

Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

hlb  
#325485 Blir bara matt över att läsa denna tråd. Jag menar att markskador inte skall förekomma efter slutavverkning. Södras garanti fungerar inte i Småland där det alltid är mindre än 50 m mellan stenarna i skotarspåren. Detta hygge har mycket blöt mark och denna vinter var utan tjäle. Avverkat med fullstor skördare men med proffsig förare som risar om det är risk för skador. Utkört med griplastarvagn på skördarens risvägar. Nu är rishögarna bortkörda till myrvägar och plantörerna beställda för grönrisplantering med stora vaxade barrotsplantor. Ingen skall säga att det inte går att samarbeta med naturen.

Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325488 Håller med. Inte en körskada på min mark heller. Dialog och planering före, under och faktiskt efter är modellen.
Så visst är det fullt möjligt, fast båda parter måste ha samma mål. Men har man som förare attityden från start att körskador hör till så går det förstås inte. Å andra sidan så blir man nog inte kvar i branschen särskilt länge till heller.

Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

sundelius  
#325501
Seb macahan skrev:Hur man ska definiera markskada är nog det svåra men är vi inte alla ganska rörande överens hur den ser ut?
Om den sen är oundviklig eller inte men vist fasen vet vi hur markskador ser ut.
Jag skulle vilja påstå att markskador är "betydande" eller "kraftig" förändring av ytlagrets struktur. Har du förvandlat en bäck till ett lerhål är svaret ja, har du gjort basvägen omöjlig att promenera i i torrväder är svaret ja, är det översta 10-30cm jord upphyvlad vid en skarp sväng är svaret nej. Håll med eller såga mig...
Men inte är det väl entreprenörerna som ska avgöra vad som är markskada eller ej. Det måste väl ändå vara beställaren?
Inte varje enskild, utan en stor massa eller organisation. Sen kanske man ska ställa sig frågan om det går att lova markskade garanti i alla lägen utan att kompromissa på pris, tid etc. Det kanske behöver ändras mer än att bara bestämma att problemet ska elimineras.
Sen måste jag ju bara säga att jag blir nästan ledsen när man hör att en del inte tycker att det kallas markskador när det är slutavverkning, har dessa förare egen skog och hur ser det ut i den? Och vad är det som gör att man tycker det är rätt att skapa diken med lera som är mer eller mindre opasserbara för både djur och människor. Med den inställningen så förstår man svårigheten när den medvetna skogsägaren beställer tjänster och inte är nöjd med resultatet. Rätt eller fel, men detta är min åsikt. Jag kanske resonerar fel? Jag förstår även problematiken att låta dyra maskiner stå stilla bara för att det har regnat i två veckor i rad.

Du har INTE fel, snarare huvudet på spiken som den snickare du är :smile:
Mangan skrev:
sundelius skrev:Södras markskadegaranti ger jag inte mycket för. [-X
Ska vara 50cm djupt spår i 25m sammanhängande för att det ska gälla så med andra ord räcker det att de kör över en häll eller ett torrt parti för att sedan återigen göra djupa spår för att den inte ska vara uppfylld (garantin alltså) 😡


Nej, håller bitivs med dig. Men, känner du till någon entreprenör som har garanti för mindre skador?

Nej men tror att det finns entreprenörer som man kan ha en kommunikation med som gör att man undviker dessa problem. Var väldigt tydlig i mitt fall att ekonomin inte var det viktigaste utan att jag skulle komma fram med min lilla traktor och inte som nu må skit så fort jag ser skiten 😡
Såg du mina bilder på grönrisplanteringen som du efterfrågade, ligger under tråden "Regnhelvetet"?

Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

sundelius  
#325502
hlb skrev:Blir bara matt över att läsa denna tråd. Jag menar att markskador inte skall förekomma efter slutavverkning. Södras garanti fungerar inte i Småland där det alltid är mindre än 50 m mellan stenarna i skotarspåren. Detta hygge har mycket blöt mark och denna vinter var utan tjäle. Avverkat med fullstor skördare men med proffsig förare som risar om det är risk för skador. Utkört med griplastarvagn på skördarens risvägar. Nu är rishögarna bortkörda till myrvägar och plantörerna beställda för grönrisplantering med stora vaxade barrotsplantor. Ingen skall säga att det inte går att samarbeta med naturen.


Trevligt att se hlb :-BD

Avatar Fallback

Re: Körskada, markskada?

Flax12  
#325503 Ok då börjar det klarna lite grann, iallafall i ena kanten. Om du har mark så har du en tydlig uppfattning om vad som är en "markskada". Alla utifrån sin egen uppfattning och förutättning såklart. Lämnar du en garanti likt "Södras" så måste du definiera den i cm o m. Och den fanns det en del synpunkter på :wink: . Entreprenörer med ett stort egen intresse för sitt utförda arbete kan såklart utföra ett bra arbete utan onödigt stor markpåverkan. Alltså ett ganska brett tyckande så här långt. Markskador har ansetts vara en av dom viktigaste frågorna gentemot den skara människor som tycker att det moderna skogsbruket våldför sig på skogen. Något som en del bolag nog såg som den enklaste också att åtgärda! (högst privat åsikt). "Mäta"skador i all ära men det ligger nog i huvudsak i betraktarens ögon. Det har varit en knepig säsong i södra delarna av landet när det gäller att driva avverkningar men visst går det. Hoppas bara att det finns förståelse från stora almänheten att det alltid kommer att synas en viss "spårbildning".
mvh
Fredrik

   TS
Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

sundelius  
#325508 Kan bara göra en jämförelse med mitt arbete som snickare.
Har fått otrolig mycket positiv respons efter mina jobb pga att jag kom när jag lovat, var noggrann och lämnade ett gott utfört arbete efter mig. Kunderna verkar faktiskt ofta förvånade att det kan fungera så efter att blivit "brända" av stressade hantverkare.
Tror faktiskt inte priset i dessa fall är det viktigaste och likadant känner jag när jag får hjälp i min skog. Det viktigaste är känslan att jag har fått ett bra jobb utfört som jag är tillfreds med :!:

Avatar Fallback

Re: Körskada, markskada?

isteskog  
#325558 Håller med Sundelius! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Körskada, markskada?

Seb macahan  
#325564 Jag med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).