Sida 2 av 3

Re: Ponsse Scorpion

Postat: lör 08 jun 2013, 22:55
av molnia
20130607_055R.jpg
20130607_056R.jpg

Re: Ponsse Scorpion

Postat: lör 08 jun 2013, 23:26
av JD 2006
Ja alltså det lär väl höja produktionen ytterligare....då kan man köra samtidigt och hugga utan att behöva sitta på helspänn när man skall ta träd åt sidan medans man larvar.
Måste ju även bli mer fördelar som t.ex. vid stening terräng då det lutar åt "alla" håll :lol:

Reagerar dock lite på de filmer man sett där det syns som det skakar en hel del i hytten...nästan lika mycket som i en E-hytt...nästan :wink:

Re: Ponsse Scorpion

Postat: sön 09 jun 2013, 12:59
av kalhygge
Men asså, konceptet med nivellering samtidigt som man flyttar maskinen är väl inte något vidare nytt - Valmet har ju "Autolev" sedan 2004..

Dock inte med 3 ramar, men principen med hydrauliken till Valmets stabiliceringscylindrar på pendelaxeln bak gör väl samma jobb??
H5 aggregatet väger väl som ett LM5000, å jag kan iaf flytta 911.3 med det hängande på sidan..

Stabiliteten blir ju såklart mkt bra - 8 hjul, och tjänstevikt från 21,5 ton + 2 par band a 900 kg ger 25 ton vikt jmf med tex en 911.3 m band på under 20 ton.. Men var är finessen med 8 hjul då??

Sikten i Scorpan var ju såklart bättre jmf m Komatsu, men lite trist att behöva byta hela den gjutna konstruktionen runt hytten, när bommen gått av - allt är ju en enhet, plus viss varning för att hytten ofta kommer va kladdig av hydraulolja då alla rör går på insidan och upp på bommen..

Jooo, jag e ju från gnällbältet, så de e ju OK å gnälla då.. :)

Re: Ponsse Scorpion

Postat: sön 09 jun 2013, 18:05
av meknisse
Vad blir prislappen? En extra led på ramen kan ju inte vara gratis.

Re: Ponsse Scorpion

Postat: sön 09 jun 2013, 18:48
av Fredrik_L
5,2milj för scorpionking med H7 lät det som på en spekulant ;)

Re: Ponsse Scorpion

Postat: sön 09 jun 2013, 18:52
av JD 2006
Fredrik_L skrev:5,2milj för scorpionking med H7 lät det som på en spekulant ;)


Ja det är bara å slå till.... :shock:

Re: Ponsse Scorpion

Postat: sön 09 jun 2013, 20:43
av Anders Olsson
Hej!

Jag passade på att filma Scorpion-föreställningen på Elmia:


Re: Ponsse Scorpion

Postat: mån 10 jun 2013, 19:54
av Mäki
kalhygge skrev:Men asså, konceptet med nivellering samtidigt som man flyttar maskinen är väl inte något vidare nytt - Valmet har ju "Autolev" sedan 2004..

Dock inte med 3 ramar, men principen med hydrauliken till Valmets stabiliceringscylindrar på pendelaxeln bak gör väl samma jobb??
H5 aggregatet väger väl som ett LM5000, å jag kan iaf flytta 911.3 med det hängande på sidan..

Stabiliteten blir ju såklart mkt bra - 8 hjul, och tjänstevikt från 21,5 ton + 2 par band a 900 kg ger 25 ton vikt jmf med tex en 911.3 m band på under 20 ton.. Men var är finessen med 8 hjul då??

Sikten i Scorpan var ju såklart bättre jmf m Komatsu, men lite trist att behöva byta hela den gjutna konstruktionen runt hytten, när bommen gått av - allt är ju en enhet, plus viss varning för att hytten ofta kommer va kladdig av hydraulolja då alla rör går på insidan och upp på bommen..

Jooo, jag e ju från gnällbältet, så de e ju OK å gnälla då.. :)


Nu hängde man inte aggregatet på sidan utan tog rakt ut i sidled 10 meter när man förflyttade maskinen.

Vikten kan man nog diskutera för den är tung och 21,5ton lär nog inte stämma den är betydligt tyngre.

Tror inte den kommer att vara mera kladdig än en vanlig maskin för nog sprutar det olja över hela hytten på vilken maskin som helst när en tryck slang brister och är det
en koppling som läcker så är det bara att spänna den.

Jag tror att det är en bra maskin men visst kommer den att ha fel i början
fast men lär ha provkört i flera år med den.
Vikten tror jag kommer att va största problemet med den i gallringar.

Re: Ponsse Scorpion

Postat: mån 10 jun 2013, 21:02
av kalhygge
Mäki skrev:Vikten tror jag kommer att va största problemet med den i gallringar.



Jo, det är just det ja tycker e konstigt, även i FA - 8 hjuls skördare med motivet "mindre marktryck" men totalvikten ökar, så finessen borde försvinna.. E väl lika med JDs 8wd 1270e..
Men stabiliteten gör ju såklart att prod och komfort ökar. Men maskin blir dyrare...

Borde läggas mer krut på att vidareutveckla lättare skotare - bättre lastindex, och bättre TU / billigare drift underhåll. Nu går ju moderna maskiner i regel 20tusen timmar med lite lagom UH, men sedan mitten på 90talet har det väl inte ökat så mkt??

Och givetvis menade jag att jag kan flytta gammelvalmeten med kran utlagd, inte bara hängande brevid, ursäkta otydligheten.

Sorry OT, men sån väldig hype som det var om denna Scorpion, så blev jag lite besviken..

Re: Ponsse Scorpion

Postat: mån 10 jun 2013, 21:55
av zeaflower
Personligen trodde jag att det var en lite mindre skördade de skulle presentera. Tror den blir lite för stor och tung för de småländska grangallringarna iaf. Däremot skulle jag gärna provköra den med h7 i slutavverkning!

Re: Ponsse Scorpion

Postat: tis 11 jun 2013, 13:17
av Blivande snickare
kalhygge skrev:Jo, det är just det ja tycker e konstigt, även i FA - 8 hjuls skördare med motivet "mindre marktryck" men totalvikten ökar, så finessen borde försvinna.. E väl lika med JDs 8wd 1270e..

Maskinen blir tyngre men vikten sprids ut på en större area och marktrycket per cm2 blir mindre. Samma princip som när du lägger dubbelmontage på traktorn, totalvikten ökar men marktrycket minskar. Eller förstod jag din fundering fel nu?

Re: Ponsse Scorpion

Postat: fre 14 jun 2013, 20:26
av Simba
Visst är det en annorlunda konstruktion,men att det "skulle revolutionera hela synen på avverkning" är väl att ta i.
Beträffande stabiliteten så kan man sätta hur många datorer som helst som ska försöka kompensera,men man kan aldrig bygga bort dom fysiska lagarna.

Ska du kunna hantera ett aggregat på 1000 kg 10 meter ut samt ha lite lyftkraft kvar så krävs en tung och bred basmaskin.
Iofs så påverkas stabiliteten av såna faktorer som tex däcken,tror att vi i framtiden får såna däck som är stabilare på utsidan samt mer fyrkantiga på utsidan oxå.

Det jag reagerar mest negativt på Skorpionen är att kranplaceringen "stjäl" räckvidd.

Det går åt 1,5-1,7 meter innan man ens är på utsidan av maskinen,så 11 meter på Skorpionen kan jämföras med 10 meter på en gammal 1070.

Jo,gnällbältet sträcker sej ända hit :mrgreen:

Re: Ponsse Scorpion

Postat: fre 14 jun 2013, 20:37
av Sludent
Har du mätt? :D

Re: Ponsse Scorpion

Postat: fre 14 jun 2013, 21:18
av torpöbo
Simba skrev:Visst är det en annorlunda konstruktion,men att det "skulle revolutionera hela synen på avverkning" är väl att ta i.
Beträffande stabiliteten så kan man sätta hur många datorer som helst som ska försöka kompensera,men man kan aldrig bygga bort dom fysiska lagarna.

Ska du kunna hantera ett aggregat på 1000 kg 10 meter ut samt ha lite lyftkraft kvar så krävs en tung och bred basmaskin.
Iofs så påverkas stabiliteten av såna faktorer som tex däcken,tror att vi i framtiden får såna däck som är stabilare på utsidan samt mer fyrkantiga på utsidan oxå.

Det jag reagerar mest negativt på Skorpionen är att kranplaceringen "stjäl" räckvidd.

Det går åt 1,5-1,7 meter innan man ens är på utsidan av maskinen,så 11 meter på Skorpionen kan jämföras med 10 meter på en gammal 1070.

Jo,gnällbältet sträcker sej ända hit :mrgreen:


Men så kanske man slipper släpa in agregatet med trädet i på Ponssen ;) Åt sidan borde räckvidden vara densamma eller?? Båda maskinerna skall ju föra kranar ut från mitten av maskinen vare sig det är en timberjack eller ponsse.

Re: Ponsse Scorpion

Postat: fre 02 aug 2013, 21:45
av malåraggarn
här va vi röda