Pris för trädfällning

Skogma
 Svara  40 inlägg  34001 visningar  10 följer

Re: Pris för trädfällning

#462350 Hämtning av ris för 1500 var under förutsättning att jag släpade fram det till vägen. Det är ca 30 m uppförsbacke. Men jag håller med om att 2500 för fällning inte nödvändigtvis är mycket pengar. Det beror ju på hur man bedömer omständigheterna. Det är ju en gammal björk. Trädfällaren såg kanske svårigheter som jag inte ser.

Arborist

#462353 Då vart en annan något för billig :grin:
Tog ned 4 normalstora björkar åt en äldre dam i Vissefjärda, tanten bjöd oss på en ordentlig frukost och innan vi åkte därifrån med virket bjöd också kvinnan på kaffe. Riset skulle hon själv klippa sönder och elda upp.
Björkarna var självsådda samtidigt som kvinnan och hennes numera avlidne make byggde huset i början av 60 talet.

#462369 Säg till när du är i karlstadtrakten så kan jag bjuda på både frukost, lunch och kaffe. :grin:

Användarvisningsbild

#462594 Det jag menar med arbetet för riset är att mycket av arbetet syns inte för dig som kund. Sådana små mängder som det blir, alltså för en förbränningsanläggning får man inte något betalt vid leverans antar jag. Som utförare ska det flisas sedan kan man lagra och torka små mängder flis och sälja när man fått en lastbil flis.

Men då har du kostnader för att lagra och torka också.

Det är alltså en kostnad för riset för den som hämtar det också.
I vissa fall kan det nog också vara en kostnad förknippad med att få lämna riset.

Som privatperson får du lämna ris på kommunens återvinningscentral och ingen avgift för det men inte som företagare, i alla fall i Umeå.

Mvh!
MartinH

#462642 Jo, jag förstår ju det. Men för mig som kund kändes det som att jag fick göra jobbet medan han fick betalt. Inser förstås att det inte är fullt så enkelt.

Pan skrev:Bad om offert för att ta ner en stor björk (ca 25 meter hög) som lutar svagt åt fel håll men utan risk för att att hus eller annat skadas. 2500 kr för fällning, sen kunde han hämta riset för 1500 kr om jag släpade upp det till vägen. Jag kan tillägga att björken står kvar. Är lite sugen på att ta den själv, men har sett lite för många youtubeklipp på misslyckade fällningar. :grin:

Vart bor du, eller vart finns björken?

Ferguson system skrev:Prisen på trefelling i Norge er så og si det samme som det var på 80 tallet, skremmende å tenke på..

Ja, och många vil gärna att man gör jobbet för veden, eftersom
det var så det gjordes i gamla dar :d

Jag tar 350 i timmen pluss moms. Om kunden vil ha fastpris, reknar jag dubbelt av
vad jag tänker det ska ta av tid eftersom jag är sjukt dårlig på offerter :mrgreen:

Bortförsling av ris är ett skitjobb som tar mycket tid och som inte syns. Bästa
är när kunden säger att han ska ta hand om det själv, och senn upptäcker
hur mycket en björkkrona är när den ligger på marken kvistat och ska bort.
Då kommer det ofta en telefon: "Du, kan du ta riset ochså?" :lol:

Användarvisningsbild

#463133 Kör alltid med fast pris på alla jobb. Lägger alltid med en post för maskin, bränsle, kedjeolja, admin och bil.
Vet att Skatteverket vill ha med en sådan post på fakturan. Säger det också till kunden. Ligger kunden nära och bara ett träd tar jag 80kr exkl. , dvs 100kr för denna post.
Lägger resten på arbete, så får jag o kunden RUT-avdrag. Tjänar alla på (utom staten).

Användarvisningsbild

Tommys Trädfällning skrev:Kör alltid med fast pris på alla jobb. Lägger alltid med en post för maskin, bränsle, kedjeolja, admin och bil.
Vet att Skatteverket vill ha med en sådan post på fakturan. Säger det också till kunden. Ligger kunden nära och bara ett träd tar jag 80kr exkl. , dvs 100kr för denna post.
Lägger resten på arbete, så får jag o kunden RUT-avdrag. Tjänar alla på (utom staten).

Låter fint, dock tjänar faktiskt staten på RUT-avdraget på lång sikt.

Användarvisningsbild

#463138 Ja, mer skatt in. Slut med svartjobben.
Det jag menade att jag kunde ta ett högre totaltbelopp, utan att det skulle drabba kunden. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Trädfällning av SÄM - sön 05 mar 2017, 11:46
i Skogsröjning
4 svar
10011 läst
av PelleT     
mån 03 apr 2017, 19:53
Trädfällning - en bra träningsform av OAS-forests - sön 13 okt 2013, 17:55
i Trädfällning (arborist)

1 ... 363738
565 svar