Trädfällning (arborist)

Trädskiva

15 inlägg 18524 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trädskiva

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465608 Spännande, skriv maxpris och max fraktkostnad så ingen anstränger sig i onödan



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trädskiva

Blivande snickare  
#465617 Att såga en skiva av ett färskt träd lyckas inte. Den spricker när den torkar.
För att få en sprickfri skiva ska den torkas långsamt i en säck med spån eller som en bekant använde, salt.
Det går inte snabbt, några år för en tjock skiva.

Jag provade själv att såga en skivs av en europeisk lärk på cirka metern i diameter. Den stocken hade legat ett år å torkat och jag sågade ett kryss på baksidan med motorsågen så djupt jag vågade. Såhär i efterhand borde jag ha sågat minst en 8 kantig "sjärna" för den sprack ändå. På ett fint sätt men lite opraktiskt.

Så mitt tips är att hitta nån som har en gammal stock, typ ek som legat minimi 5-6 år. Minimi!
Ingen garanti att det lyckas men det är mitt tips :)

Ytveden är ju borta på en så gammal ek men den ät vacker ändå.

Avatar Fallback

Re: Trädskiva

dragenoj  
#471263 Hej Jonas! Jag har stora fina "cookies" av alm (Sveriges mahogny). Kanske knappt en meter i diameter. Finns utanför Jönköping.

Användarvisningsbild

Re: Trädskiva

JuditPF  
#595753
dragenoj skrev:Hej Jonas! Jag har stora fina "cookies" av alm (Sveriges mahogny). Kanske knappt en meter i diameter. Finns utanför Jönköping.


Hej Dragenoj,
Jag undrar om du har flera av dess coockies kvar?
Eventuellt om du har mindre?
Tack för svar!

Avatar Fallback

Re: Trädskiva

dragenoj  
#595761 Hej JuditPF! Japp, det har jag. Bor du i närheten kan du kanske komma och kika.

Användarvisningsbild

Re: Trädskiva

Caroli  
#595790
dragenoj skrev:Hej JuditPF! Japp, det har jag. Bor du i närheten kan du kanske komma och kika.


Jag är eventuellt också intresserad! Vill göra ett soffbord på en eller två skivor skivor mellan 50-75 cm i diameter. Bor i Sthlm och har ingen möjlighet att åka ner till Jönköping, finns det möjlighet att få se på bild?

Användarvisningsbild

Re: Trädskiva

Caroli  
#595956
dragenoj skrev:Hej JuditPF! Japp, det har jag. Bor du i närheten kan du kanske komma och kika.


Hej dragenoj, vet inte om du fått mina svar - ser ut som att de fastnar i utkorgen även om jag trycker på skicka.

Avatar Fallback

Re: Trädskiva

axwell  
#595960
Caroli skrev:Hej dragenoj, vet inte om du fått mina svar - ser ut som att de fastnar i utkorgen även om jag trycker på skicka.


Det är normalt att dom ligger i utkorgen till mottagaren öppnar sin inkorg.

Användarvisningsbild

Re: Trädskiva

Caroli  
#595965 Tack för svar! då ska jag sluta invadera dragenojs inkorg.

Användarvisningsbild

Re: Trädskiva

anersimyra  
#595998 Själv sågade jag en skiva från en lärkstock när jag förra året fällde Stockholms största lärk i Hagaparken. Skivan verkade i förstone klara sig bra från att spricka. Men efter någon månad så låg där endast en hög med ved på backen.. :lol: annars såg jag att ” bröllopsbutiker ” säljer skivor av löv med diam ca 20-25 cm för drygt 200 spänn stycket, skivorna marknadsförs som underlägg för salt och pepparburkar..🤑🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Trädskiva

Sundsör ädelträ  
#633834
JuditPF skrev:
dragenoj skrev:Hej Jonas! Jag har stora fina "cookies" av alm (Sveriges mahogny). Kanske knappt en meter i diameter. Finns utanför Jönköping.


Hej Dragenoj,
Jag undrar om du har flera av dess coockies kvar?
Eventuellt om du har mindre?
Tack för svar!


Jag har skivor från flera träslag. Allt mellan 10cm till 200cm stora. Virket är torkat i Virkestork. Om du inte hittat det du behöver så är det bara att komma förbi oss!
Mvh Björn

Användarvisningsbild

Re: Trädskiva

Sundsör ädelträ  
#633836
Caroli skrev:
dragenoj skrev:Hej JuditPF! Japp, det har jag. Bor du i närheten kan du kanske komma och kika.


Jag är eventuellt också intresserad! Vill göra ett soffbord på en eller två skivor skivor mellan 50-75 cm i diameter. Bor i Sthlm och har ingen möjlighet att åka ner till Jönköping, finns det möjlighet att få se på bild?


Vi finns i sthlm och säljer bland annat torkade skivor som detta i ädelträ. Bara att komma förbi!
Mvh Björn

Avatar Fallback

Re: Trädskiva

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796188 Hur gör man bäst en skiva av björk, ca 20 cm dia. 1cm tjock kanske.

Avatar Fallback

Re: Trädskiva

hfab  
#796194
Mangan skrev:Hur gör man bäst en skiva av björk, ca 20 cm dia. 1cm tjock kanske.

Stoppa in stammen i bilen och kör upp till mig.

Ska du klyva eller kapa
?
Oavsett så måste du vara beredd på att det spricker.

Avatar Fallback

Re: Trädskiva

Cat554  
#796217
Mangan skrev:Hur gör man bäst en skiva av björk, ca 20 cm dia. 1cm tjock kanske.

Kapp den og smør den med trelim.! Låt den torka med limmet på.
OH

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).