Trädfällning (arborist)

Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

17 inlägg 21274 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Runningman  
#451600 Hej!

Jag söker hjälp med att hitta lämpliga skyltar och avspärrning som kan vara bra att ha med vid trädfällning. Ge mig gärna tips om bra modell, typ av skylt (motiv/text) och gärna en länk eller tips om var jag kan handla detta. Det gör inget om det är en billigare (men kanske mer kortlivad) lösning.

I andra trådar har jag sett att det går att hyra detta. Är det typ Ramirent och Cramo som har detta?

Tack för hjälp!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Brorsan  
#451601 Skogma ?

Användarvisningsbild

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Vardon  
#451602 Var i landet vill du handla?

Berlex (bl.a. Kungälv) och ppv är 2 firmor med mycket skyltmaterial

Avatar Fallback

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Skogen i boden  
#451603 Vi på saferoad säljer och hyr ut sådant material . Jag skulle rekommendera ett "varningstält" likt det polis osv använder med symbolen annan fara med tilläggstavla avverkning eller trädfällning . Tar liten plats i bilen och snabbt.att ställa upp .

Användarvisningsbild

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Runningman  
#451614
Vardon skrev:Var i landet vill du handla?

Berlex (bl.a. Kungälv) och ppv är 2 firmor med mycket skyltmaterial


Tack för tips!

Södertälje med omnejd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Runningman  
#451615
Skogen i boden skrev:Vi på saferoad säljer och hyr ut sådant material . Jag skulle rekommendera ett "varningstält" likt det polis osv använder med symbolen annan fara med tilläggstavla avverkning eller trädfällning . Tar liten plats i bilen och snabbt.att ställa upp .


Tack, såg att ni finns i Huddinge. Kollar med dem där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Gaffe  
#490476 Hoppar in här.
Finns det krav på hur en skylt skall se ut eller kan man printa en egen, laminera och sätta upp?
Har ett dagsverke längs en väg till ett hus och tycker det känns onödigt mycket att lägga ett par tusen för två skyltar som sen bara kommer stå.

Användarvisningsbild

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Göt  
#490478 kolla om du inte kan hyra / låna från kommunen eller någon vägentrepenör

Avatar Fallback

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Hema  
#490510 Jag har några varningstrianglar köpta billigt på loppis/second hand + mindre varningskoner. Ställer man på båda sidor om vägen, så brukar folk ta det lite lugnare. Men om det är fullt tillräckligt vetitusan.

Samt köra med säkra hörnet, så man kan kontrollera att ingen är i närheten, när man släpper trädet.

Sett en timmerbilsfirma, som satte ut LGF-skylt och mitt i hade de skrivit firma, chaufför och mobilnummer.

Avatar Fallback

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Amatörhuggare 62  
#490524
1515390779_20180108_064906.jpg
Jag använder dessa.
Är några år.
Så om senaste godkännande nr.
Är på dom.
Vet ej.

Avatar Fallback

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Skogen i boden  
#490525
Gaffe skrev:Hoppar in här.
Finns det krav på hur en skylt skall se ut eller kan man printa en egen, laminera och sätta upp?
Har ett dagsverke längs en väg till ett hus och tycker det känns onödigt mycket att lägga ett par tusen för två skyltar som sen bara kommer stå.

Vägmärkesförordningen gäller om man ska vara "hårda

Avatar Fallback

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Skogen i boden  
#490526
Amatörhuggare 62 skrev:
1515390779_20180108_064906.jpg
Jag använder dessa.
Är några år.
Så om senaste godkännande nr.
Är på dom.
Vet ej.

Ser lite bleka ut på bilden . Men följer iaf regelverket i utförande

Avatar Fallback

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Gaffe  
#490528
Skogen i boden skrev:
Gaffe skrev:Hoppar in här.
Finns det krav på hur en skylt skall se ut eller kan man printa en egen, laminera och sätta upp?
Har ett dagsverke längs en väg till ett hus och tycker det känns onödigt mycket att lägga ett par tusen för två skyltar som sen bara kommer stå.

Vägmärkesförordningen gäller om man ska vara "hårda


Vägen går att stänga med bom, så trafiken är inga bekymmer att hindra. Det är för att upplysa eventuella gående.

Avatar Fallback

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

jannee  
#490531 Det enda som effektivt hjälper/förhindrar gående från att sig förbi är manuell bevakning som vaktar på var sida eller en ilsken vakthund - tyvärr är det så.
Finns alltid nyfikna och sedan dessa besserwissrar som alltid vet bäst och har rätt.
Kommunen skyltar ofta noga upp + MANUELL BEVAKNING.

Avatar Fallback

Re: Varningsskylt och avspärrning vid trädfällning

Amatörhuggare 62  
#490598 Kan vara dåligt lyse och blixten på telefonen.
Ser mycket rödare och gulare ut i verkligheten.
Men är inget reflexmaterial i dessa.

Körde förbi en Vidagrupp, och deras lyste verkligen.
Måste varit någon ny modell. Syntes verkligen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).