Trädfällning (arborist)

Överblivet material

20 inlägg 17727 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Överblivet material

LenteFolie  
#407925 Hej på er.

Jag håller på med trädfällning som en fritidssyssla sedan ett år tillbaka. Jag har fått ett lite oväntat problem och tänkte starta den här tråden för att få lite idéer från er som har mer erfarenhet eller mer fantasi än jag själv.

När jag är och tittar på ett träd som någon vill ha bort kommer oftast frågan, "Vad skulle det kosta om du transporterade bort det också." Då blir det nästan lite skämmigt för om jag inte ska jobba helt gratis med bortforslingen måste jag ta hutlöst betalt för just den delen.

Det senaste jobbet där jag forslade bort materialet offererade jag 6000 kr och betalade nästan 5000 kr för transport och "återvinning". Det var en rejäl björk och en rätt stor gran. Transportören sa att det var totalt 5 ton material. Då hyrde jag kontainer som fick tömmas 3 gånger. Det var givetvis en grov underskattning av hur mycket träden vägde men det är priset för lärdom. Det känns ju dessutom konstigt att behöva betala mellan 300 och 1000 kr per ton för att bli av med "prima" virke.

Min situation är sådan att jag för närvarande inte har möjlighet att lagra material och samla på hög. Och jag har ingen som har oändligt behov av ved i min omgivning.

Min frågeställning är: Hur skulle du göra i min situation?

Många arborister verkar använda flishugg vid den typen av jobb men vad händer sedan? Jag hade en hugg vid ett arbete som uppdragsgivaren tillhandahöll men de körde iväg och dumpade det någonstans bara.

En fundering jag har är att skaffa en fyrhjuling med timmervagn och kran så kan man tuffa iväg med materialet själv i sakta mak och slippa lite av kostnaderna.

LenteFolie



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Överblivet material

skogshasse  
#407940
LenteFolie skrev:Hej på er.

Jag håller på med trädfällning som en fritidssyssla sedan ett år tillbaka. Jag har fått ett lite oväntat problem och tänkte starta den här tråden för att få lite idéer från er som har mer erfarenhet eller mer fantasi än jag själv.

När jag är och tittar på ett träd som någon vill ha bort kommer oftast frågan, "Vad skulle det kosta om du transporterade bort det också." Då blir det nästan lite skämmigt för om jag inte ska jobba helt gratis med bortforslingen måste jag ta hutlöst betalt för just den delen.

Det senaste jobbet där jag forslade bort materialet offererade jag 6000 kr och betalade nästan 5000 kr för transport och "återvinning". Det var en rejäl björk och en rätt stor gran. Transportören sa att det var totalt 5 ton material. Då hyrde jag kontainer som fick tömmas 3 gånger. Det var givetvis en grov underskattning av hur mycket träden vägde men det är priset för lärdom. Det känns ju dessutom konstigt att behöva betala mellan 300 och 1000 kr per ton för att bli av med "prima" virke.

Min situation är sådan att jag för närvarande inte har möjlighet att lagra material och samla på hög. Och jag har ingen som har oändligt behov av ved i min omgivning.

Min frågeställning är: Hur skulle du göra i min situation?

Många arborister verkar använda flishugg vid den typen av jobb men vad händer sedan? Jag hade en hugg vid ett arbete som uppdragsgivaren tillhandahöll men de körde iväg och dumpade det någonstans bara.

En fundering jag har är att skaffa en fyrhjuling med timmervagn och kran så kan man tuffa iväg med materialet själv i sakta mak och slippa lite av kostnaderna.

LenteFolie


var finns du i för del av sverige

Avatar Fallback

Re: Överblivet material

mrvimek  
#407960 Tro att vi betala 300 kr kg på tippen men har olika ställen som tar emot gratis så,de blir bara Trp som kosta :)

Användarvisningsbild

Re: Överblivet material

Peteflamingstar  
#408096 Kolla om något värmeverk i trakten tar emot träddelar för flisning. Då skulle du kunna ta in en lastbil med kran och flak som kör iväg det, förutsatt att den tar sig dit där träddelarna ligger. Alternativet om någon i krokarna med traktor och huggarvagn kan köra bort det. Fördelen med värmeverk är att de tar emot grönflis även om de inte betalar mer än kanske en femtiolapp per kubik.

Användarvisningsbild

Re: Överblivet material

JensSkoog  
#408109 Jag skulle gett offert på fällning, kvistning och kapning för sig. Själv jobbar jag
på timme men ger en liten ide om hur lång tid det vill ta, och om någon tänker
jag kostar för mycket, så får dom finna någon annan :wink:

Senn skulle jag ge olika alternativ för bortförsel, beroende på om kunden vill
jobba lite själv eller ej. Här får vi levera gratis på sopen som privatperson, och
jag har fast pris på slepvagnslass dit, och då ger jag bara anslag på hur många
lass det blir, men jag varnar alltid att det alltid är mer i kronan på ett träd när
det kommer ner än när man ser det från marken :mrgreen:

Har några gångar satt opp skylt i vägen med "Gratis Ved" - bara ta, och det
slår aldrig fel. Finns många vedsjuka folk här i Norge. :lol:

Avatar Fallback

Re: Överblivet material

LenteFolie  
#408222
skogshasse skrev:
LenteFolie skrev:Hej på er.

Jag håller på med trädfällning som en fritidssyssla sedan ett år tillbaka. Jag har fått ett lite oväntat problem och tänkte starta den här tråden för att få lite idéer från er som har mer erfarenhet eller mer fantasi än jag själv.

När jag är och tittar på ett träd som någon vill ha bort kommer oftast frågan, "Vad skulle det kosta om du transporterade bort det också." Då blir det nästan lite skämmigt för om jag inte ska jobba helt gratis med bortforslingen måste jag ta hutlöst betalt för just den delen.

Det senaste jobbet där jag forslade bort materialet offererade jag 6000 kr och betalade nästan 5000 kr för transport och "återvinning". Det var en rejäl björk och en rätt stor gran. Transportören sa att det var totalt 5 ton material. Då hyrde jag kontainer som fick tömmas 3 gånger. Det var givetvis en grov underskattning av hur mycket träden vägde men det är priset för lärdom. Det känns ju dessutom konstigt att behöva betala mellan 300 och 1000 kr per ton för att bli av med "prima" virke.

Min situation är sådan att jag för närvarande inte har möjlighet att lagra material och samla på hög. Och jag har ingen som har oändligt behov av ved i min omgivning.

Min frågeställning är: Hur skulle du göra i min situation?

Många arborister verkar använda flishugg vid den typen av jobb men vad händer sedan? Jag hade en hugg vid ett arbete som uppdragsgivaren tillhandahöll men de körde iväg och dumpade det någonstans bara.

En fundering jag har är att skaffa en fyrhjuling med timmervagn och kran så kan man tuffa iväg med materialet själv i sakta mak och slippa lite av kostnaderna.

LenteFolie


var finns du i för del av sverige


Jag bor och verkar i Göteborg

   TS
Avatar Fallback

Re: Överblivet material

LenteFolie  
#408223 Toppen! Redan flera bra förslag. Tack.

Jag har tagit kontakt med ett lokalt värmeverk som eldar flis. Får höra vad de säger.

Jag har lyckats ge bort lite ved vid något tillfälle men de flesta föredrar att köra sina värmepumpar istället för att hugga och såga ved.

   TS
Avatar Fallback

Re: Överblivet material

Tretoppen  
#408823 Jeg gjør det samme som Jens, jeg priser alle delene av oppdraget for seg; felling, kapp i 30cm, bortkjøring av kvist og rydding. Jeg gir alltid fast pris på alle delene, så kan kunden se om de ønsker å f.eks. rydde og fjerne kvist selv.
Når det gjelder stamme og grove greiner, kommer folk og henter dette for å bruke som ved.
I Norge har vi en tjeneste som heter finn.no hvor man har en seksjon for ting som gis bort gratis. Her har jeg lagt inn en annonse hvor jeg skrev at jeg fra tid til annen har oppdrag hvor man kan komme og hente ved gratis. Resultatet er at jeg nå har en liste med ca 20 personer som jeg kan kontakte. Enkelte har også egen sag og kapper stammen selv. Dette fungerer veldig bra, og jeg har aldri opplevd at veden har blitt liggende mer enn 2 dager etter at treet er felt; det er som Jens sier at nordmenn er gale etter ved :lol:
Jeg har aldri måtte fjerne eller kaste virke som kan brukes til ved.

Denne stammen ble hentet av en kar med egen sag; sparte kunden for endel kroner og meg for kjedelig jobb :grin:
1474617827_10658705_583991305063638_2915903242727309906_o.jpg

Avatar Fallback

Re: Överblivet material

LenteFolie  
#408828 Tack för ett bra och utförligt svar, Tretoppen! Det finns ju förstås alla möjligheter att skaffa sig ett "kontaktnät" med folk som har behov av ved.

   TS
Avatar Fallback

Re: Överblivet material

r93  
#408839 Femtusen för att bli av med två träd :shock: :shock: :shock:

Du måste bo i en storstad.

Såg nu att du bodde i götet :oops: :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Överblivet material

Tjommen1966  
#409211
Peteflamingstar skrev:Kolla om något värmeverk i trakten tar emot träddelar för flisning. Då skulle du kunna ta in en lastbil med kran och flak som kör iväg det, förutsatt att den tar sig dit där träddelarna ligger. Alternativet om någon i krokarna med traktor och huggarvagn kan köra bort det. Fördelen med värmeverk är att de tar emot grönflis även om de inte betalar mer än kanske en femtiolapp per kubik.


Njae, eftersom jag i mitt ordinarie jobb på ett fliseldat kraftvärmeverk (Eskilstuna) är rätt insatt i ämnet så kan jag väl tillföra lite i ämnet.
Jag har själv försökt div sätt via flisleverantörer att bli av med stamoris men inte fått ngt att funka.
Generellt kan man nog säga att ett större värmeverk/kraftvärmeverk inte vill ha med småskuttar att göra samt att om det ska eldas i en panna med höga ångdata (tryck och temperatur) så vill man absolut inte ha in "grönt material" barr, färska grenar och salix, typ.
Mindre verk har antagligen lättare att ta emot bränsle från små leverantörer men det har jag ingen erfarenhet av. Vi eldar vid full last upp ca 260 m3 flis/timme så en traktor med 10 m3 flis på flaket räcker inte så länge....

Användarvisningsbild

Re: Överblivet material

Peteflamingstar  
#409270
Tjommen1966 skrev:
Peteflamingstar skrev:Kolla om något värmeverk i trakten tar emot träddelar för flisning. Då skulle du kunna ta in en lastbil med kran och flak som kör iväg det, förutsatt att den tar sig dit där träddelarna ligger. Alternativet om någon i krokarna med traktor och huggarvagn kan köra bort det. Fördelen med värmeverk är att de tar emot grönflis även om de inte betalar mer än kanske en femtiolapp per kubik.


Njae, eftersom jag i mitt ordinarie jobb på ett fliseldat kraftvärmeverk (Eskilstuna) är rätt insatt i ämnet så kan jag väl tillföra lite i ämnet.
Jag har själv försökt div sätt via flisleverantörer att bli av med stamoris men inte fått ngt att funka.
Generellt kan man nog säga att ett större värmeverk/kraftvärmeverk inte vill ha med småskuttar att göra samt att om det ska eldas i en panna med höga ångdata (tryck och temperatur) så vill man absolut inte ha in "grönt material" barr, färska grenar och salix, typ.
Mindre verk har antagligen lättare att ta emot bränsle från små leverantörer men det har jag ingen erfarenhet av. Vi eldar vid full last upp ca 260 m3 flis/timme så en traktor med 10 m3 flis på flaket räcker inte så länge....


Ok, tack för inlägget! Jag har ju bara erfarenhet från mitt lokala verk till vilket den jag samarbetar med levererar, oftast med hjälp av verkets egen lastbil. För rätt länge sen när jag bodde i Uppland sålde en som jag jobbade åt till verket i Brista utanför Stockholm.

Användarvisningsbild

Re: Överblivet material

ohc917  
#413095 Även jag har problem med bortforsling, jag har ni köpt ett nytt släp med 4x2m flak och gallergrindar. Man lastar grenarna från en stor björk/gran eller en mellanstor ek/bok första gången (ofta vid fällningstillfället) och alla grövre grenar och stammen andra turen. Brukar begära 3000kr om jag tror att det räcker med två turer. Jag har hittat en pengakåt bonde som låter mig lagra allt över en meter hot han mot att han går sälja det som flis.

Vad kostar en flis maskin att köpa? Hade varit smidigt att ha med sig.

Användarvisningsbild

Re: Överblivet material

MartinH  
#417373 Jag anlitar eller förmedlar kontakten till extern leverantör som tar bort träd och grenar när det blir aktuellt.

Om jag förstått det rätt om jag anlitar en underleverantör så ska jag betala honom hans pris inklusive moms (momsen är förstås avdragsgill för mig i min firma).
Sedan så ska jag i min tur fakturera min kund med priset inklusive moms plus moms på det. T.ex. jag betalar 1000 + moms = 1 250 kronor. Sedan ska fakturera min kund 1 250 + moms = 1 562,50 kronor (visst har jag uppfattat detta rätt?).
När jag presenterar det på detta sätt för min kund så informerar jag om att det blir billigare för dig om du anlitar honom direkt. Då blir det också så.

Jag slipper detta med att ligga ute med pengarna för transporten samt slipper ordna denna bit. Kunden ser vad olika tjänster kostar på ett tydligt sätt.

Med vänlig hälsning!

MartinH

Användarvisningsbild

Re: Överblivet material

Mats_Orberga  
#419269 Nej du ska inte lägga på momsen två gånger. Du tar bara ut moms för din del av arbetet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).