Trädfällning (arborist)

Söker arborist - Växjöområdet

7 inlägg 6753 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Söker arborist - Växjöområdet

alias  
#385898 Hej!

Har ett problem med en äldre ek på föräldragården några mil söder om Växjö.

Höstens/vinterns stormar knäckte en grov (skulle gissa på ca 20-25 cm i diameter i höjd med brottytan) stam/gren/gangel ett antal meter upp i luften. Nu till problemet, denna ek är uppvuxen nära en gammal grov lönn och de har mer eller mindre en "gemensam" krona varpå den avbrutna gangeln hänger kvar i lönnen.

Har funderat på lastbil med gripsåg och lift m.m. men kommit fram till att arborist och nedfirning av träddelarna under kontrollerade former är det som ger bäst resultat.

Jag undrar nu om det är någon som har någon bra trädklättrings-/arboristfirma i närheten att rekommendera.
Jag har själv haft kontakt med bra firmor i Skåne och runt Kungsbacka-Göteborg i jobbet tidigare, men saknar bra lokala alternativ med referenser (känns dumt att anlita folk som skall köra genom halva södra Sverige för några timmars effektivt jobb).

Om det är någon som har förslag på en seriös firma i området så tar jag gärna emot dessa.

Bortforslingen av virket är inget problem, har tillgång till ATV, traktor och skotare.

MVH
Alias



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Söker arborist - Växjöområdet

ÅsaNisse  
#385916 Trädvårdaren i Småland 076-1087087
En liten go tjej som far omkring som en apa i träden.( Med en prilla inlagd)
Hade henne till hjälp med en stor lönn som avlastades en del för ett par år sedan.
Jobbar även åt Trafikverket mm.

Avatar Fallback

Re: Söker arborist - Växjöområdet

alias  
#385918
ÅsaNisse skrev:Trädvårdaren i Småland 076-1087087
En liten go tjej som far omkring som en apa i träden.( Med en prilla inlagd)
Hade henne till hjälp med en stor lönn som avlastades en del för ett par år sedan.
Jobbar även åt Trafikverket mm.


Tack @ÅsaNisse:

Gränna är ju inte direkt nästgårds även om det ligger i Småland, men om de gör ett gått jobb så kan det helt klart vara ett alternativ.

Om någon mer har förslag så ös på, känns som att Småland verkar vara lite av en vit fläck på arboristkartan - i alla fall för de större firmorna.


MVH
Alias

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker arborist - Växjöområdet

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385924
alias skrev:
ÅsaNisse skrev:Trädvårdaren i Småland 076-1087087
En liten go tjej som far omkring som en apa i träden.( Med en prilla inlagd)
Hade henne till hjälp med en stor lönn som avlastades en del för ett par år sedan.
Jobbar även åt Trafikverket mm.


Tack @ÅsaNisse:

Gränna är ju inte direkt nästgårds även om det ligger i Småland, men om de gör ett gått jobb så kan det helt klart vara ett alternativ.

Om någon mer har förslag så ös på, känns som att Småland verkar vara lite av en vit fläck på arboristkartan - i alla fall för de större firmorna.


MVH
Alias


Hon utgår även från Växjö. Det är på äldre dar som hon även utgår från Gränna.

http://m.blocket.se/kronoberg/Tradvarda ... ?ca=21&w=1

Avatar Fallback

Re: Söker arborist - Växjöområdet

ÅsaNisse  
#385926 På den tid det begav sig här så hade hon adress i Växjö enbart, men saker och ting förändras ju med åren.

Avatar Fallback

Re: Söker arborist - Växjöområdet

Krokmark  
#385977 Det finns en kille i Ljungby.
Jens heter han, har konto här.
Företaget heter @ArborCareEffect.

Användarvisningsbild

Re: Söker arborist - Växjöområdet

Houthakker  
#387695 www.tehdaspuu.com lite närmare än Gränna, skall mot Växjö framåt för att plocka ner några träd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).