Trädfällning (arborist)

tips på kurser

17 inlägg 14250 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tips på kurser

volvo_per  
#341473 Hej.

Håller på och fäller lite träd i trädgårdar som hobby och har gått ABC kurser hos champsoflogging. Nu är jag sugen på att gå fler kurser :)
Ska man gå E kursen eller ska man satsa på en klättringskurs direkt?
Någon här som gått E kurs? Eller vet om den är bra? Har även sett att det finns snabbare klätterkurser som arboristskolan och naturakademin håller i. Någon som gått det?
Tar gärna emot tips på bra kurser :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: tips på kurser

hellstream  
#341813 Hej!

Har du OK ekonomi så ska du välja klättringskurs tror jag. Du kan nog efter det välja att endast skriva teorin för E-kortet, och då självklart inte behöva betala fullt pris.
Jag ska gå Arboristskolans A2 och B i slutet på november, så jag får återkomma efter det om de är att rekommendera!

Avatar Fallback

Re: tips på kurser

volvo_per  
#341850 Okej. Ja gör gärna det :) Vore bra och veta om det är bra. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: tips på kurser

volvo_per  
#342151 Någon som har tips på bra e-kurser annars? :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: tips på kurser

Homo abies  
#346515 Maila Micke! mikael@champsoflogging.se // H.

Avatar Fallback

Re: tips på kurser

volvo_per  
#346542 Har gjort det men inte hört något tyvärr :(

   TS
Avatar Fallback

Re: tips på kurser

Homo abies  
#346951 På´n igen!

Användarvisningsbild

Re: tips på kurser

hellstream  
#355628 Nu är A2- och B-kursen hos Arboristskolan avklarad, och jag kan starkt rekommendera dom!
De kan sin sak, och kursens 7 dagar var väl planerade, utan en massa onödiga uppehåll.
Hör av dig om vill ha tips på bra boende!

Användarvisningsbild

Re: tips på kurser

karlssons  
#385237 A och B kurser i uppsala trakten eller måste man åka iväg?

Användarvisningsbild

Re: tips på kurser

Huskyman  
#385452 Jag tror de bara kör sina kurser i södra Sverige. Jag körde A+B nere i Ljungbyhed.
Om du aldrig har klättrat förr kan deras kurser vara något för dig. Själv var jag måttligt imponerad.

Användarvisningsbild

Re: tips på kurser

Ramswe  
#415518 Huskyman och hellstream, verkar allt seriöst och bra med arboristskolans kurser?
Det man läser på deras sida verkar ju bra och jag har just bokat in mig på kurser (A2, B,C), men, det som gör att allt känns lite olustigt är att de kräver förskottsbetalning på hela kalaset senast 1 November. Kursen börjar inte förrän i slutet av februari och det är över 40K som ska ut nu direkt... :???:
Jag har klättrat och sektionsfällt i några år nu så man är ju inte helt grön, vill bara ha valuta för pengarna och framförallt inte bli blåst :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: tips på kurser

Huskyman  
#415519
Ramswe skrev:Huskyman och hellstream, verkar allt seriöst och bra med arboristskolans kurser?
Det man läser på deras sida verkar ju bra och jag har just bokat in mig på kurser (A2, B,C), men, det som gör att allt känns lite olustigt är att de kräver förskottsbetalning på hela kalaset senast 1 November. Kursen börjar inte förrän i slutet av februari och det är över 40K som ska ut nu direkt... :???:
Jag har klättrat och sektionsfällt i några år nu så man är ju inte helt grön, vill bara ha valuta för pengarna och framförallt inte bli blåst :mrgreen:

Om du redan har vana av att sektionsfällning så pass länge som du säger är det tveksamt om du har så mycket att lära på den kursen. Du blir absolut inte blåst, men frågan är om det är värt pengarna i ditt fall. Om du har möjlighet att hänga på någon som är villig att lära ut olika tekniker, så tror jag du ska hänga på det tåget. Jag klättrar en del i Sörmland. Om du vill får du gärna hänga på nån gång så kör vi lite DdRT, SRT och spikes. Vet inte hur kunnig du är men oavsett så är du välkommen att hänga på. Alltid kul att klättra. :-)

Användarvisningsbild

Re: tips på kurser

hellstream  
#415522 Måste hålla med Huskyman, du kommer absolut inte bli blåst eller så, men frågan är om du har någon nytta av kurserna med din tidigare erfarenhet.
Jag var helt grön när jag gick A2+B, och det var värt mycket för mig. Du skulle snarare ge dig på att bli ETW-certifierad istället, http://www.tradforeningen.org

Användarvisningsbild

Re: tips på kurser

Huskyman  
#415526
hellstream skrev:Måste hålla med Huskyman, du kommer absolut inte bli blåst eller så, men frågan är om du har någon nytta av kurserna med din tidigare erfarenhet.
Jag var helt grön när jag gick A2+B, och det var värt mycket för mig. Du skulle snarare ge dig på att bli ETW-certifierad istället, http://www.tradforeningen.org

Beställde hem Svenska utgåvan av ETW handbok. 500 spänn rakt i sjön. Stor besvikelse. Köp istället en bra bok om beskärning. Klaus wollbrecht har gjort en bra bok om Trädvård tex. Det som nämns om fällning och klättring i ETW handbok är kanske inte löjeväckande, men nära inpå.....

Användarvisningsbild

Re: tips på kurser

Ramswe  
#425210 Lite sent svar från min sida, men tack för era snabba Huskyman och hellstream :grin:
Skönt att höra att det inte är bluff. Kurserna hos arboristskolan är bokade redan men jag ska nog kunna lära mig ett och annat, man blir ju aldrig fullärd...
ETW får det bli lite senare för min del, det är lite mycket på gång just nu så får nog satsa på 2018 isf.
ETW handboken har stått i bokhyllan ett tag oläst, får väl hoppas att något vettigt fanns med i den dock. Jag beställde Wollbrechts bok efter ditt tips, verkar vara grejer men har inte hunnit läsa igenom än.
Vore kul att klättra ihop lite Huskyman, vi kan höras över PM. \M/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).