"Säkra hörnet" - med bildomkraft!

Skogma
 Svara  33 inlägg  16251 visningar  10 följer

Re: "Säkra hörnet" - med bildomkraft!

#426501 Med hela det där grenverket på ena sidan kan det knappast gå på annat sätt, grangrenar har en densitet på väl över tonet per kubik.. :sad:

Arborist

th skrev:Med mycket baklut känns det lite sådär att lita på att brytmånen håller fast trädet. Lite röta i den och det faller åt fel hål :sad: Det känns mycket bättre att ha en vajer uppspänd för då blir det bara skjuvkafter i brytmånen istället för dragkrafter om man kör med kilar.

Det blev lite fel där th.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

#427396 De två extraskären är nog för att det inte ska spjälka ur ett par remsor på båda sidor av rotstocken. Riktigt långa träd verkar ha en tendens att göra så. Har ingen aning ombad det beror på men har själv upplevt det i Bayern där granarna var över fyrtio meter höga. Det räckte med att snudda av ett par cm på varje sida av brytmånen för att det inte skulle hända.

I just det här fallet hade det nog varit bättre att låta bli och istället bara pumpa vidare på domkraften. Träfibrer är starkast i dragriktningen. Jag vill minnas att det finns något genomsnitt på 6000 N/cm2. Testa att dra av en tändsticka så förstår ni vad jag menar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Är kängor med kompositskydd säkra? av palte - lör 29 sep 2012, 08:56
i Arbetskläder för skogen
2 svar
5241 läst
av Skogshuggarninorr35     
lör 29 sep 2012, 10:19
Motorsågstest - billiga sågar är inte säkra av Peckberg - mån 25 apr 2016, 19:45
i Motorsåg och handhållet

12
21 svar
49313 läst
av Skogsjanne     
sön 29 maj 2016, 13:12
Annonser