Trädfällning (arborist)

Presisjonsfelling?

19 inlägg 9002 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Presisjonsfelling?

Tretoppen  
#299445 Denne historien om "presisjonsfelling" må jeg bare fortelle. Det er lov å både le og gråte...

Jeg bor i et villastrøk og har en kommunal omsorgsbolig som nærmeste nabo. Langs grensen mellom oss var det et lite belte med 10-15 trær på 7-8 meter. Trærne står parallellt med vår innkjørsel hvor bilene våre står parkert.
Pga utbygging skulle kommunen felle disse trærne. Jeg tilbød meg å gjøre det gratis mot at jeg fikk beholde veden, men kommunen takket nei. Dette skulle de gjøre selv i forbindelse med opplæring av personer som for øyeblikket var arbeidsledige.

Javel.

Når jeg kommer hjem fra jobb den dagene trærne ble felt ser jeg at bilen vår har riper så og si over alt; dører på begge sider, panser og tak. Kommunen har altså klart å felle et av trærne OVER bilen vår. Helt utrolig at det i det hele tatt går an, spør du meg.
Når jeg inspiserer stubbene som står igjen, blir jeg ikke så overrasket likevel.

stubbe01.jpg

stubbe02.jpg

stubbe03.jpg

stubbe04.jpg

stubbe05.jpg

stubbe06.jpg


Og skadene på bilen? Det kostet 40.000,- å fikse, som selvfølgelig kommunen må betale.
De angrer nok nå på at de ikke takket ja til at jeg tok trærne gratis...



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Presisjonsfelling?

Blivande snickare  
#299450 Missförstår jag nåt eller skulle dom inte lära upp någon. Då skickar man väl med nån som kan sin sak?
Ser ju ut som att en bäver fällt den ena stammen..
Men den hade nog varit bättre med precisionen! :wink: :lol:

Bild nummer två har väl inget riktskär överhuvudtaget!?! :shock:

Avatar Fallback

Re: Presisjonsfelling?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299456 7-8 meter höga? Brukar gå bra med röjsåg...

Avatar Fallback

Re: Presisjonsfelling?

åberg  
#299470 Vore bättre om de övat i skogen kan man tycka.

Avatar Fallback

Re: Presisjonsfelling?

zebylon  
#299476 Var det uppkörning för motorsågskörkort? Då blev alla underkända.

Väldigt fina bilder, 6 exempel på hur det INTE ska se ut.


Ps: Är motorsågskörkort på gång i Norge?

Avatar Fallback

Re: Presisjonsfelling?

Ferguson system  
#299484 Ja, det er krav om dokumentert opplæring på motorsag og ryddesag i Norge.

Användarvisningsbild

Re: Presisjonsfelling?

JensSkoog  
#299492 Presisjonsfelling :grin: Min gammla morsa köpte sig el-såg när hon va 80 år gammal. Hon gjorde bättre än det där när hon tog ner det som tog ljuset kring stugan, och dom va mellan 10 och 15 meter!

Avatar Fallback

Re: Presisjonsfelling?

Homo abies  
#299495 Det hade fungerat om dom haft en Instruktör med sig.

Avatar Fallback

Re: Presisjonsfelling?

jannee  
#299505 Du ska inte klaga så Tretoppen, de fick i alla fall omkull träden - vilket var det väsentligaste. Att din bil stod i vägen kan ju inte hjälpas - lite spill får man allt räkna med :lol: - sedan var det väl landsmän till dig får jag förmoda. :grin:

Avatar Fallback

Re: Presisjonsfelling?

Tretoppen  
#299507
Blivande snickare skrev:Missförstår jag nåt eller skulle dom inte lära upp någon. Då skickar man väl med nån som kan sin sak?
Ser ju ut som att en bäver fällt den ena stammen..
Men den hade nog varit bättre med precisionen! :wink: :lol:

Bild nummer två har väl inget riktskär överhuvudtaget!?! :shock:


:lol: :lol:
Joda, de hadde med en instruktør. Jeg pratet med ham dagen etterpå da vi gikk gjennom skadene på bilen. Han mente det var et uhell. Som han sa: "To stykker hold treet, mens en person skjærte det rett av. Så kom et vindkast og treet falt feil vei." :shock:
Jeg trodde ikke hva jeg hørte! Og det hele skjedde mens han sto og så på. Går jo ikke an å "lære" folk å felle trær på den måten!

Kommunen burde ansette en flokk bevere, de hadde som du sier gjort jobben bedre :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Presisjonsfelling?

axwell  
#299508
Mangan skrev:Inlägg av Mangan » Idag, 12:25
7-8 meter höga? Brukar gå bra med röjsåg...


Minst ett av träden, troligen flertalet, borde vara kapat med röjklinga, bedrövligt vilket som 😡

Avatar Fallback

Re: Presisjonsfelling?

Ferguson system  
#299511 To stykken satt å så på at tredjemann klødde seg i "#¤& ? Høres ut som kommuner flest..

Avatar Fallback

Re: Presisjonsfelling?

Tretoppen  
#299513
jannee skrev:Du ska inte klaga så Tretoppen, de fick i alla fall omkull träden - vilket var det väsentligaste. Att din bil stod i vägen kan ju inte hjälpas - lite spill får man allt räkna med :lol: - sedan var det väl landsmän till dig får jag förmoda. :grin:


:lol: :lol: Hah hah hah!
Jada, de fikk ned trærne. Alle sammen.
Når jeg ser på et bilde fra i fjor, ser jeg at noen av trærne nok var opp mot 12-15 meter:
2013-07-18 21.26.08.jpg

Stubbe nr 4 tilhører treet lengst til venstre, og er det nærmeste de klarte å gjøre det tilnærmet riktig.

Selvfølgelig var det nordmenn som gjorde dette. Jeg kan le av det, for jeg er nemlig 1/4 svensk :lol:

Furutreet til høyre i bildet skulle også felles. Heldighvis ble dette gjort av noen andre som kunne faget og hadde full kontroll...

-Stig Petterson

   TS
Användarvisningsbild

Re: Presisjonsfelling?

anersimyra  
#299515
Tretoppen skrev:
Blivande snickare skrev:Missförstår jag nåt eller skulle dom inte lära upp någon. Då skickar man väl med nån som kan sin sak?
Ser ju ut som att en bäver fällt den ena stammen..
Men den hade nog varit bättre med precisionen! :wink: :lol:

Bild nummer två har väl inget riktskär överhuvudtaget!?! :shock:


:lol: :lol:
Joda, de hadde med en instruktør. Jeg pratet med ham dagen etterpå da vi gikk gjennom skadene på bilen. Han mente det var et uhell. Som han sa: "To stykker hold treet, mens en person skjærte det rett av. Så kom et vindkast og treet falt feil vei." :shock:
Jeg trodde ikke hva jeg hørte! Og det hele skjedde mens han sto og så på. Går jo ikke an å "lære" folk å felle trær på den måten!

Kommunen burde ansette en flokk bevere, de hadde som du sier gjort jobben bedre :lol:
Instruktör !!! Du menar...Anders And.. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Presisjonsfelling?

Homo abies  
#299634 Inbicill verkar mer adekvat benämning..,.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).