Trädfällning (arborist)

Flow vid huggning

8 inlägg 5771 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flow vid huggning

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299276 Enligt Wikipedia kännetecknas Flow av; Att koncentrationen intensifieras, att medvetenheten ökar och att känslan av passerande tid upphör. Efteråt upplever man en känsla av tillfredsställelse inombords.

Plötsligt märker man att det blivit fällt, kvistat, apterat och hoplagt och det är jag själv som gjort det utan att tänka värst mycket. Kanske kan det kallas "Flow vid huggning" då!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Flow vid huggning

isteskog  
#299294 Flow för stunden! När man kommer hem så märker man nog vem f-n det var som fällt, kvistat och dragit ihop :wink: Men gött känns det ändå :smile:

Användarvisningsbild

Re: Flow vid huggning

JensSkoog  
#299299 Om jag huggit, kvistat och brosslat hela dan och kommit hem blöt, trött och lycklig, så lever jag i FLOW enda till sena kvällen. Det är bättre än midsommarsrus :lol: Senn vaknar jag i tretiden på natten och undrar mig hur jag ska makta komma ur sängen och om jag någon gong kommer klara av en dag till :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Flow vid huggning

Homo abies  
#299301 Ja!

Avatar Fallback

Re: Flow vid huggning

husqvarna_med_sthil  
#299328 Japp flow brukar jag ofta uppnå på skogen, gång på gång. När sågen far längs med stammen, när man lagt ihop en hög med nyhugget virke. Kände väldigt starkt flow när jag började såga ur en av vindfällena i vintras, när något som mest liknade stök på skogen blev plank av finaste trä !

Eller när man får sätta sig och öppna mattermosen, trött och hungrig på en välta man precis lagt ihop. Den där känslan av att man är precis där man vill vara och att ingenting är omöjligt samt att det går "lätt" trots att det faktiskt är ganska tungt.

Jag upplever flow när jag fotograferar också men det är betydligt oftare vid skogsarbete, jag förstörde mina sinnen för foto när jag jobbade med det, blev något som behövde göras i tid och inte sällan halvnoga för att hinnas med.

Din passion för skogsarbete OAS är smittsam, nöje att läsa dina trådar !

Användarvisningsbild

Re: Flow vid huggning

anersimyra  
#299353 " Flow " har man uppnått när svetten rinner i en oavbruten tunn stråle från nästippen när man sätter sig att fila.. =p~ :smile:

Användarvisningsbild

Re: Flow vid huggning

machonisti  
#299903 Gillar liksom mången ann OAS känsla för "skogsflow". Speciellt efter inkubationstiden jag drabbas av som säsongshuggare.

Användarvisningsbild

Re: Flow vid huggning

anersimyra  
#299905 " Flow " är väl närmast att likna vid " andra andning " vid träning, man hittar alltså sitt mest effektiva tempo.. :geek: :geek: :ugeek: :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar