Trädfällning (arborist)

Starta eget, prislista? :-)

38 inlägg 24343 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta eget, prislista? :-)

Danlin  
#299034 Hej på er alla,

jag har länge haft skogen som hobby men tänkte nu göra slag i saken och starta eget.

Tänkte i början hålla det på hobbynivå, ha som extrajobb men tänker ju ändå försöka få någon form av ekonomi i det hela.

Vad kan man ta för pris för enklare trädfällning och kapning i sektioner?

Tänkte framöver även lära mig klättra och sektionsfälla, hur mycket kan man debitera vid problemträd...? Vad har ni andra för priser...?

Några tips vid egen firma? Avdrag man kan göra, fallgropar, svårigheter, fördelar, inköp etc etc?

Mycket tacksam för tips :-)

Mvh
Daniel



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

rikard_e  
#299037 Hej och välkommen hit!

Har du motorsågskort?
Känner du att du är säker på ditt arbete?

Jag har samma tankar som dig, jag utför hel del arbeten i skogen åt andra vid sidan om min vanliga yrke.

För bara fällning med kvistning utan bortkörning, nu är detta beroende på antal och hur svåra.
Men allt från 300 :- per träd upp till 1500:- + moms har jag fått.

För dom som vill behålla stockarna tar man givetvis mer, annars kan man sälja virket själv.


Tips vid egen firma, eller f-skatt. Tänk på försäkringar, tex om du ska jobba intill hus.

Nu klättrar jag inte, får höjdskräck av trösklar. Men jag kör mer mindre avverkningar, manuella gallringar, återställning hagar och lite manuell fällning åt sköradre. Och oftast med utskotning.,

Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

anersimyra  
#299044 Utgå från ett minimipris beräknat på 4 timmar. 4 timmar x 450 exl, moms är rimligt. Det ger 2250 inkl.moms. I 4 timmar ska ingå sk ställtid, d.v.s packning av utrustning, resa fram / åter, service av utrustning efter utfört arbete. Tid över 2 timmar på plats debiteras per timma. Du avgör ju själv timprisets storlek, men jämför med andra branscher, snickare, röris, elektriker, tv reparatör e.t.c.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

Danlin  
#299054 Ja det låter ju vettigt.
Får väl fråga kunden på de första jobben vad de tycker det är värt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

Danlin  
#299057 Ni som klättrar, var köper ni er utrutsning?

Vad skulle jag behöva köpa för grundutr?

Bra litteratur i ämnet?

Kurser?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

herjman  
#299088
Danlin skrev:Ja det låter ju vettigt.
Får väl fråga kunden på de första jobben vad de tycker det är värt :)


Då lär du få ett svar som inte tilltalar dig! Jag har blivit erbjuden mellan 200 - 2000:- för ett enkelt träd som bara är att lägga omkull och 200 är såklart ingenting att sträva efter

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

Danlin  
#299094 Tack för alla svar, dags gå starta eget kurs och skaffa f-skattsedel då :)

Hur ser det ut med krav på utbildning som egen företagare inom trädfällning eller gäller detta endast företag med anställda?

   TS
Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

rikard_e  
#299096 Du ska ha utbildning , motorsågskort ab om du ska röra ett motorsåg på någon annan plats än din egna eller familjens mark. och jag tror inte du får försäkring om du inte har utbildning på trädklättring.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

anersimyra  
#299097
Danlin skrev:Tack för alla svar, dags gå starta eget kurs och skaffa f-skattsedel då :)

Hur ser det ut med krav på utbildning som egen företagare inom trädfällning eller gäller detta endast företag med anställda?
Motorsågskörkort, lägst AB är ett absolut krav oavsett åt vem du utför arbete. Hos privatperson finns i regel inga krav. Som entreprenör åt olika företag, kommuner e.t.c finns andra krav. Kolla även om ditt tilltänkta försäkringsbolag ställer krav på utbildning.
Lycka till med företagandet.. :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

Homo abies  
#299154 Skall du hålla på med lite svårare /svårt belägna träd behöver du kunskaper till att börja med motsvarande minst nivå C i Körkortssystemet, Klättring, räddning och motorsåg i samband med klättring. Vid klättring behöver man vara två räddningskunniga = skaffa kompanjon eller kollega.

Lämplig start: Läs The treeclimbers companion av förf. jeff jeppson på engelska men det är bra då väldigt mycket i arboristbranchen är på engelska. boken tar även upp utrustning och olika tekniker på ett bra sätt. Fråga är en mycket bra början! -sedan är det bara att fortsätta (att fråga :)

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

Tretoppen  
#299159
Danlin skrev:Ni som klättrar, var köper ni er utrutsning?

Vad skulle jag behöva köpa för grundutr?


Hei og velkommen opp i trærne!
Jeg bor i Norge og her er det meste dyrt, så jeg handler det aller meste fra utlandet.
Honey Brothers (England), Wesspur (USA) og Treestuff (USA) er butikker jeg handler fra regelmessig.

Når det gjelder utstyr, er det ingen grenser for hvor mye kult du kan kjøpe, men her er hva jeg vil si er et minium:

Til klatring og enkel seksjonsfelling:
- Klatresele, f.eks. Petzl Sequoia eller Teufelberger TreeMotion
- Klatrehjelm
- Spurs/klatresporer, f.eks. Buckingham, Bashlin eller Distel
- 2 stk flipline m/wirekjerne. Jeg vil anbefale 3,6 meter og 1/2" i diameter. Du trenger også to karabiner (3 way locking) og to tauklemmer for å justere fliplinen, f.eks. Petzl Macrograb
- Klatretau/livline, f.eks Samson Arbormaster eller New England Hi-Vee
- Bag til tau
- En form for friksjonsknute til klatretauet. Jeg vil sterkt anbefale et eye-2-eye prusiktau i kombinasjon med DMM Hitchclimber + 2 stk Ultra O-karabiner. Se oppsett her.
- Cambiumsaver for å sikre jevn friksjon i klatretauet, samt beskytte tauet mot slitasje
- Håndsag, f.eks Silky Zubat eller Samurai 330 mm
- Et par enkle karabinere for festing av håndsag, etc til klatreselen
- Petzl Caritool (stor) for feste av motorsag i klatreselen
- Sagstropp/bungee tool strop for sikring av motorsag til klatreselen
- Kasteline for å feste cambiumsaver/tau høyt oppe i treet fra bakken
- Førstehjelpspakke (festes i klatreselen)

Dette er hva jeg vil kalle et absolutt minimum for å kunne klatre sikkert i trær.
Jeg regner selvfølgelig med at du har sko og bukse med verneinnlegg fra før, men for treklatring bør du vurdere å skaffe en bukse med verneklasse C, altså hvor du har beskyttelse også for baksiden av bena.

Du vil antakelig ganske fort se at du også trenger utstyr for å fire ned greiner og stammedeler. Da bør dette stå på neste handleliste:
- Riggingtau, f.eks. Teufelberger Sirius 12mm, 45 meter
- Bag til tau
- Kasteblokk/pulley block, f.eks. ISC 100kN
- 2 stk stålkarabinere
- Minimum 4 slynger (gjerne nylon og ikke dyneema), 2x60 cm + 2x100 cm
- Taubrems, f.eks Buckingham PortaWrap 3 eller Stein Invert-a-wrap
- 2 stk dead eye slynger av 16 mm riggingtau for innfesting av kasteblokk og taubrems. Du kan også kjøpe woopie slynger; litt dyrere men raskere og enklere å feste.

Med dette utstyret kommer du veldig langt, og ser du at dette er noe du vil jobbe mer med, er det masse ekstra utstyr du kan utvide med... :grin:

For priser, vil jeg si det er vanskelig å sette opp en prisliste. Ingen jobber er like; når folk spør meg hva det koster å felle et tre, så pleier jeg å svare: Hva koster en bil?
Personlig synes jeg det er dumt å sette opp fra-priser for seksjonsfelling, for det skaper ofte en forventning hos folk at det er det det koster for et tre. Når du kommer og ser på jobben og forteller at det koster 3 ganger fra-prisen du har skrevet, synes de det med en gang er dyrt. Kundene forstår ofte ikke hvorfor deres tre tar 3 timer å felle, mens naboens bare tar 1...
Synes svaret fra anersimyra ang priser var et godt svar!

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299172 Det var inte lite det ifråga om utrustning. Men Tarzan klarade sig med några lianer. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

jannee  
#299173 Skaffa en thailändsk kompanjon, en sådan som är van vid att plocka ned kokosnötter - utan någon som helst livlina - måste bli billigast och t.o.m. effektivast. :ymdevil:

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

Homo abies  
#299302 Det ÄR minimum, tretoppen gjorde en bra lista, en liten förklaring till varför klätteruppdragen anses dyra..

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

bjed0001  
#299306 Nu har jag inte klättrat speciellt mycket i träd och aldrig med motorsåg men därimot har jag hållit på med de flesta andra former av klättring. Både klippa, is, alpint och aid.
Man kan bygga upp en relativt komplett klätterutrustning utan att lägga ut en förmögenhet om man bara är berredd att läga lite tid på det hela. Exempelvis går det att köpa band och knyta egna slingor. Köp några bra karbiner och kompletera dessa med "schackel" eller "snabblås" från järnhandeln. För prusik köper du repsnöre och knyter själv. Istället för repbroms kan man många gånger använda sig av en så kallad "Munter Hitch" eller "HMS knop" till denna behövs bara en karbin och kan ge en bromskraft up till ca 2,5 kN. Ska man arbeta endast som extra knäck kan det ju vara trist att börja med att köpa utrustning för 15 000-20 000 kr.
Vill man ha tips så leta efter litteratur om rephantering både för klippklättring och arborister, tror att dessa två grenar inte riktigt överlappar varandra. Sök även efter gammal arboristlitteratur, gissar att man där kan få tips på många listiga tekniker med enkel utrustning som idag inte praktiseras då det är enklare och effektivare att köpa dyr utrustning.
För att hitta billig utrustning kika in på klippklättersidor, i alla fall när det gäller rep, slingor, karbiner, etc, saker som inte är specefika för trädklättring. Exmpelvis håller Northstar.se lite andra priser än skogma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).