Trädfällning (arborist)

Trefelling/klatring nær strømledninger?

15 inlägg 8118 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trefelling/klatring nær strømledninger?

Daggi  
#290856 Hva er regler og lover for å klatre og felle trær nær strømledninger?

Hvordan finner jeg ut hva disse er regler og lover er i Norge?
Hva gjelder i Sverige?

Finnest det noen dokumenter som det står noe i som kan delest her?

Hva gjør dere?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

Ferguson system  
#290891 På høyspent er det ikke lov å arbeide nærmere enn 30m i luftlinje fra ledninger/master (over 1000 volt). På lavspent er grensa 2.5m i luftlinje. Hvis man må arbeide nærmere linjene, så skal netteier kontaktes for videre fremgangsmåte.

Användarvisningsbild

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

anersimyra  
#290894 Ska du arbeta mycket invid ledning kan jag rekommendera det i Sverige kallade ESA Röj. Arbetar du åt nätägaren är ESA ett krav. Utmed järnväg tillkommer andra krav vilket jag inte känner till.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

Daggi  
#291075 Ok, skjønner :)

Men hvor finner jeg dette?

Hvor finner jeg regler for dette i Norge da?

Om dere er på en jobb, og dere blir bedt om å felle et tre eller flere som står under 2,5 m fra lavspent.

Ringere dere da opp nett selskapet og forklarer saken til de?

Hva kan de gjøre da?
Enten så må de koble av strømmen eller sende montører til å legge ned linjen.
Eller så sender de et lag med trefellere for å gjøre denne jobben som har de kursa de må ha?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

anersimyra  
#291079 I vissa fall kommer de och lägger ned ledningen. Andra gånger hjälper de till med själva fällningen. Andra gånger kan de vara på plats och " bevaka " fällningen du själv gör. Andra gånger tar de enbart emot din anmälan utan att sända ut bevakande personal. Det " fina i kråksången " är att nätägaren i samtliga fall har det fulla ansvaret över linjen, du kan alltså fälla av linjen utan att ställas till ansvar. :smile:

Avatar Fallback

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291092 Du bør alltid snakke med nettselskapet, ellers kan det ble dyrt!
Er nok en fare for at de kommer å gjør jobben også, fint for kunden men ikke deg.
Mange kraft lag har ikke egne linje ryddere lenger de bruker eksterne.
Snakk med kraftselskapet der du bor med riktig kurs kan det gi deg mer jobb.
Finnes en del normer for dette, men kan variere mellom nettseskapene. Søk med google.

Se hva disse gutta har av kurs det gir deg en pekepinn:http://www.skogs-mann.no/#!om-oss

Användarvisningsbild

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

Peteflamingstar  
#291104 Fäller du längs järnvägar tror jag ESA räcker i kombination med ABC-körkort för motorsåg. Trafikverket har tidigare internutbildat manuellfällare för vinschning, men nu är det ersatt med C-nivån. Det är bara om du vistas i spårområdet som du måste ha BASÄVISTA (tror jag det förkortas), eller ha SOS-ledarkompetens (då får du vistas ensam i spårområdet). Kan säkert ha ändrats i och för sig, är fyra-fem år sedan jag sist arbetade längs järnväg.

Användarvisningsbild

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

Huskyman  
#291344 Intressant.... jag håller på att ta ner drygt 30 stora pilträn på en tomt som gränsar till järnväg med högspänningsledningar norr om Sthlm. Har tagit ner det mesta men drar mig för att fälla de som lutar mot banvallen då det finns risk för att något kan gå fel.
Känns som det är läge att avvakta här och kontakta någon lämplig person på banverket.
Någon som har någon erferenhet av detta?

Användarvisningsbild

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

Peteflamingstar  
#291435 Kontakta banförvaltaren för aktuell sträcka så ordnar de en tid åt er att fälla samt skickar ut en spårvakt som håller koll på tågen. Så gjorde vi i somras när jag fällde några träd åt en skördare som gjorde en slutavverkning intill järnväg.

Avatar Fallback

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

Hermelin  
#291582 Ska du fälla träd nära en högspänningslinje i Norge måste du ha en, av kraftbolaget, utpekad ledare för säkerhet som övervakar arbetet.

Användarvisningsbild

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

anersimyra  
#291613
Huskyman skrev:Intressant.... jag håller på att ta ner drygt 30 stora pilträn på en tomt som gränsar till järnväg med högspänningsledningar norr om Sthlm. Har tagit ner det mesta men drar mig för att fälla de som lutar mot banvallen då det finns risk för att något kan gå fel.
Känns som det är läge att avvakta här och kontakta någon lämplig person på banverket.
Någon som har någon erferenhet av detta?

Vi håller på att sanera Solna från döda Almar, de som riskerar att nå tågledningar får vi inte röra. :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

Blivande snickare  
#291616
anersimyra skrev:
Huskyman skrev:Intressant.... jag håller på att ta ner drygt 30 stora pilträn på en tomt som gränsar till järnväg med högspänningsledningar norr om Sthlm. Har tagit ner det mesta men drar mig för att fälla de som lutar mot banvallen då det finns risk för att något kan gå fel.
Känns som det är läge att avvakta här och kontakta någon lämplig person på banverket.
Någon som har någon erferenhet av detta?

Vi håller på att sanera Solna från döda Almar, de som riskerar att nå tågledningar får vi inte röra. :surp: :surp:

Så hur blir det med dom?
Ska dom stå kvar å falla av sig själva å man bara hoppas dom missar trådar å bana? :roll: :|

Användarvisningsbild

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

anersimyra  
#291631 Jag vet inte vad staden har för planering för dessa träd vilka riskerar att hamna över kontaktledningar och spår. Jag har påtalat i ett par års tid behovet av sanering av död Alm. Jag tror att staden nyligen begripit behovet, detta då en ny stadsträdgårdsmästare anställts. Behovet på många håll är minst sagt " skriande " då ett stort antal stendöda " giganter " står utefter stadens parkvägar. Tyvärr verkar " flummiga " biologer i många fall få bestämma " trädlikens " vara eller inte vara. Ett biologiskt värde ställs mot riskerna dessa träd utgör. Ett i alla stycken huvudlöst förfarande i tätbebyggt område. Bort med skiten bara.. :x :x

Avatar Fallback

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

Tobbenil  
#296667
Peteflamingstar skrev:Fäller du längs järnvägar tror jag ESA räcker i kombination med ABC-körkort för motorsåg. Trafikverket har tidigare internutbildat manuellfällare för vinschning, men nu är det ersatt med C-nivån. Det är bara om du vistas i spårområdet som du måste ha BASÄVISTA (tror jag det förkortas), eller ha SOS-ledarkompetens (då får du vistas ensam i spårområdet). Kan säkert ha ändrats i och för sig, är fyra-fem år sedan jag sist arbetade längs järnväg.


Huskyman skrev:Intressant.... jag håller på att ta ner drygt 30 stora pilträn på en tomt som gränsar till järnväg med högspänningsledningar norr om Sthlm. Har tagit ner det mesta men drar mig för att fälla de som lutar mot banvallen då det finns risk för att något kan gå fel.
Känns som det är läge att avvakta här och kontakta någon lämplig person på banverket.
Någon som har någon erferenhet av detta?


Hej!

Ser att det är ett tag sen ni skrev här, men håller på o plöjer igenom forumet, och hittade denna tråd så passar på att skriva lite ändå :smile:

Jag jobbade med ett trädsäkringsprojekt vid järnväg för några år sen, då fick jag gå BASÄSKYDD (SoS-Ledare), har för mig att BASÄVISTA ingår i den om jag inte kommer ihåg fel (vistas nära järnväg).

Då var det mest skördare som jobbade, och jag övervakade jobbet. Det jag gjorde var att ringa till driftcentralen och säga var vi jobbade (kilometersträcka, står på vita skyltar längs hela järnvägen).

Tåg passerade hela tiden medan skördaren jobbade, så antar att de litade på oss.. :mrgreen:

Däremot så skulle vi avbryta arbetet vid över 10 m/s vind, samt att jag hade ett verktyg som används för att kortsluta spårledningen så att stoppsignal ges vid ev olycka.

Det förekom även manuell fällning samt klättring, är dock osäker på vad som gällde där.

Hittade lite här:

http://www.trafikverket.se/PageFiles/38462/BVF_1921.pdf

11.2 Trädröjning vid kontaktledningsanläggningar
För trädröjning vid kontaktledningsanläggningar gäller de regler som finns i ESA Röjning i
ledningsgata – skog (ESA-RÖJ:06) med följande undantag och tillägg:
• Den inledande elsäkerhetsplaneringen ska utföras enligt kapitel 5 i denna föreskrift.
• ESA-Entreprenör ska inte tillämpas vid uppdrag som gäller trädröjning.
• Närområde och riskområde gäller enligt kapitel 5 i denna föreskrift.
• Om arbetsmaskiner används gäller reglerna i kapitel 10 i denna föreskrift

Utbldningar:

http://www.jarnvagsskolan.se/sv/op/Visa ... TA&OP=BA24

http://www.jarnvagsskolan.se/sv/op/Visa ... DD&OP=BA24

edit:

Var inte väldigt specifikt kring frågan om manuell huggning nära järnväg kanske.. Men det är väldigt mycket regler och avstånd hit o dit när man är kring järnväg, så det bästa är väl att ringa och prata med trafikverket antar jag.

Användarvisningsbild

Re: Trefelling/klatring nær strømledninger?

palbin  
#317839 Jag har fällt ett träd på elledningar en gång - beroende på att
jag inte visste de fanns där - men det gör ju inte det hela särs-
kilt mycket bättre (tex ogillar vanligt folk bli av med el mitt i
vintern, liksom "bynner" med djur mm ...) - nu gick ingen sladd
av som väl var, utan det behövdes bara byta propp i närheten -
men min slutsats var att man måste samordna med nätäga-
ren så de kommer dit - de gör de ju gratis med förvarning ... .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).