Trädfällning (arborist)

FILMER - Trädklättring

329 inlägg 174621 visningar 36 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

JensSkoog  
#333896
Fredrik Reuter skrev:Så jobbar ett proffs ... eller inte ...

:lol: :lol: Proffs :lol: :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Hema  
#333899
JensSkoog skrev:
Fredrik Reuter skrev:Så jobbar ett proffs ... eller inte ...

:lol: :lol: Proffs :lol: :lol:

Tur kedjan var vass iaf... :)

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333974 Han använder ju i alla fall kedjebromsen flitigt :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#334120 ...og han har jo faktisk sikret seg selv! Litt å lære når det gjelder teknikk, men han kan snart begynne å ta betalt for oppdrag :-D

   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Järv  
#334288 Två vackra filmer av en av de mest kända arborister.




Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#334626 Da var det dags for en ny film fra tretoppene! Denne ble filmet i april, men siden man har mye å gjøre, har det tatt litt tid å få redigert den ferdig...

En syk furu går ned denne gangen, og for å spare hus, hage og andre trær, måtte nedfiring benyttes.


   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Huskyman  
#334633 Snyggt jobbat Tretoppen. :-BD

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Blivande snickare  
#334671 Najs! :)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Hema  
#334707 Kanonfilm, förutom att den var lite kort :)
Gillar att du bl.a. visar hur mycket kräm det är kvar i batterisågen och hur uppenbart det är att du kör med slipad kedja (vilket för många andra på youtube verkar ha missat nyttan med).

Dock en liten fråga, såg att du släppte ned "kastblocket" efter att du var klar med grenarna/toppen, men detta är väl ett val som beställaren kan begära för att minimera risken för "märken" i den fina gräsmattan? Förstår att det tar längre tid att använda den jämfr mot ditt val i filmen.

Slutligen uppskattar jag din musiksmak, samt att du även hänvisar till artisten. Det blir 5/5 möjlig poäng. :)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#334742
Hema skrev:Kanonfilm, förutom att den var lite kort :)
Gillar att du bl.a. visar hur mycket kräm det är kvar i batterisågen och hur uppenbart det är att du kör med slipad kedja (vilket för många andra på youtube verkar ha missat nyttan med).

Dock en liten fråga, såg att du släppte ned "kastblocket" efter att du var klar med grenarna/toppen, men detta är väl ett val som beställaren kan begära för att minimera risken för "märken" i den fina gräsmattan? Förstår att det tar längre tid att använda den jämfr mot ditt val i filmen.


Du tenker på at jeg kaster ned biter av stammen i steden for å fire de ned? Ja, det er alltid kunden som bestemmer det. I dette tilfellet lagde vi en kvisthaug på bakken som dempet fallet fra kubbene, slik at det ble minimalt med merker. Dog ble det litt merker da de siste 10 meterene av stammen ble lagt ned, men det var også et valg som kunden tok.
Skulle vi firet ned hele resten av stammen, hadde vi nok brukt ca 30 minutter lenger tid enn når jeg bare kastet alt ned.

Hema skrev:Slutligen uppskattar jag din musiksmak, samt att du även hänvisar till artisten. Det blir 5/5 möjlig poäng. :)


Tusen takk for det! Har råmateriale til et par filmer til liggende, men det tar nok litt tid før jeg får laget redigerte versjoner av dem...

   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334744 Bra filmat! Var anser du att gränsen på trädets höjd ska ligga för att man kan göra jobbet utan rep och block. Jag har själv gjort liknande jobb som i filmen på tallar upp till 7m utan annan utrustning än motorsåg.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#334752
lfq skrev:Bra filmat! Var anser du att gränsen på trädets höjd ska ligga för att man kan göra jobbet utan rep och block. Jag har själv gjort liknande jobb som i filmen på tallar upp till 7m utan annan utrustning än motorsåg.


I utgangspunktet er det ikke høyden som setter grenser, men størrelsen/vekten av grenene. Hvis man klarer å felle/kaste grenene i en haug under treet, kan man kaste ned kubber fra store høyder uten at underlaget tar skade.

Og så er det selvfølgelig et spørsmål om hvor treet står. Dersom det er gjerder, planter, hus etc i nærheten som kan ta skade av greiner som kastes ned, så bruker jeg nedfiring.

disse grantrærne på ca 18 meter var det ikke nødvendig å bruke nedfiring, og plenen var like fin etterpå.

   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334919 OK men jag tänkte mest på säkerheten, dvs när behöver man säkra sig med rep och dylikt. Om man exempelvis når de nedersta grenarna med stege och sen klättrar upp till toppen, kapar den och resten på vägen ner. Anses det som riskfyllt på en 10 m tall?

Avatar Fallback

Re: Sv: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#334931 Uten sikring vil jeg si 1 meter... :)
Det hender jeg bruker stige, men jeg sikrer meg alltid til treet når jeg sager. Man kan aldri være sikker på hvordan en grein vil falle, og tar man toppen mens man står i stige, vil man kunne få seg en veldig stor og ubehagelig overraskelse, siden stammen ofte svaier når toppen slipper.
Sikkerhet foran alt annet!

   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Ferguson system  
#334936
lfq skrev:OK men jag tänkte mest på säkerheten, dvs när behöver man säkra sig med rep och dylikt. Om man exempelvis når de nedersta grenarna med stege och sen klättrar upp till toppen, kapar den och resten på vägen ner. Anses det som riskfyllt på en 10 m tall?


Det er bare å se på youtube, mange fine og skremmende eksempler på felling i seksjoner som går galt.

Nei, hør på Tretoppen, bruk alltid sikkring.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).