Trädfällning (arborist)

FILMER - Trädklättring

329 inlägg 173692 visningar 36 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Huskyman  
#334937 Jag vet inte hur många trän jag har klättrat i utan några olyckor då jag har haft ett toppankare och/eller en lanyard/fångrep . Men igår kväll skulle jag snickra lite på gäststugan och klättrade upp på stegen. Den jäkeln for åt sidan och jag fick en rejäl luftfärd där jag till slut hamnade i en buske rejält mörbultad med diverse blåmärken och skrapsår. Och sen fick jag mig en rejäl avhyvling av frugan.....
Nej, stegar är ett skit. Tur att det är fredag så att man för trösta sig med en whisky-pinne mot alla krämpor....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Jim_the_one  
#334967 Det är bara att läsa afsen om stegar. Arbetsmiljöverket skriver inte föreskrifter för skojs skull :wink:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334982 Jag har märkt det att många i byggsvängen vill slippa stegar. Det kan man förstås förstå med tanke på alla olyckor som inträffat.
Men trots det är stegen ett oumbärligt hjälpmedel om den används på rätt sätt och med förnuft. När takplåten på lagårn lossnade förra veckan funderade jag ett tag på att hyra en skylift men jag lånade grannens takstege och kunde spika plåten ända upp till nocken. Visst var det lite pirrigt men stegen var hel om än lite för kort så jag fick kravla mig upp en bit.
Detta om stegar - lite utanför ämnet om ni ursäktar.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Fredrik Reuter  
#335139 Tretoppen mfl skickar in så många fina proffsvideos så jag kontrar med motsatsen (i förebyggande syfte). Har denna varit uppe?


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

JensSkoog  
#335141
Fredrik Reuter skrev:Tretoppen mfl skickar in så många fina proffsvideos så jag kontrar med motsatsen

Är det dig själv i liften :lol: :mrgreen: :lol:
Skämt åsido - märkligt hur dumma folk kann vara, isär när dom ska ha ner ett träd och bara skär genom!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Ferguson system  
#335166 Ja, det kan en jagge lure på Jens.
Så en video for en stund siden med en kar som stod midt oppe i et tre, på snittflata. Han hadde ikke sikkrings utstyr og ikke motorsagklær. Når han tar fatt på stamme nr 2, så faller den selvfølgelig feil veg og tar med seg gubben.
Hvordan det gikk vites ikke.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Fredrik Reuter  
#337338 Hej,
Har denna video varit uppe?
Vad det verkar så är detta från Belgien.


Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Blivande snickare  
#337378 Arbetsklädseln ser inte allt för proffsig ut :shock:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Daggi  
#338220 Jeg forstår ikke dette...Dette er jo et firma ser det ut som, men de stiller i jeans og hørselvern og sager med store Stihl sager.. Samme er det når jeg ser mange filmer på youtube fra US, det går t-skjorte og jeans, men alle har på seg varsel vest....

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Fredrik Reuter  
#339369 Hej,
Jag sökte men det verkar inte som att videon nedan har varit med hittills.
Batterisågen Husqvarna T536Lixp i arboristaction.


Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#348349 Da var det dags igjen for en ny film fra tretoppene i Norge!
Denne gangen er det to enkle furuer som går ned, men med nye kameravinkler kan det bli spennende likevel :grin:


   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Fredrik Reuter  
#348356 Jädrar vad snyggt! :-BD

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

åberg  
#348360 Vackert! :-BD

Hur många kameror gick det åt? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Jeep  
#348361 Grymt häftigt när du fäller mot kameran!
Hur många kameror har du krossat? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#348365
Jeep skrev:Grymt häftigt när du fäller mot kameran!
Hur många kameror har du krossat? :mrgreen:


Heh heh, foreløpig ingen ødelagte kameraer. GoPRO tåler mye, og ofte så er det kun kamerahuset som sprekker mens selve kameraet er like helt. Jeg regner med at kameraet går i stykker en dag, men da får vi kjøpe et nytt på markedsføringsbudsjettet... :lol:

Da jeg felte den siste stammen, gravde jeg ned kameraet litt, så det skulle ikke være mulig for stammen å treffe kameraet. Men en dag har jeg vel uflaks eller feilberegner...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).