Trädfällning (arborist)

FILMER - Trädklättring

329 inlägg 174376 visningar 36 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

anersimyra  
#326588
Hema skrev:Tre grejer dök upp direkt. 1: Skyddsrepet såg lite oskyddat ut, samt endast ett rep på den höjden, har för mig att Mr. Tretopp kör dubbla, samt Huskyman verkade av liknande åsikt. 2: Varför är repet till sågen så långt (avgaserna)? 3: Det gråa huset såg kul ut, vilket tak. :)

Får man soppatorsk är det bra att ha sågen hängande under fötterna, som bekant kan ju kedjan få eget liv när soppan börjar sina. Jag fick soppatorsk på 28 meters höjd vid fällning av en 34 meter hög gran...det var inte kul med en vilt varvande tvåhandssåg i enhandsgrepp i samma stund som toppen föll.. :shock: :shock: :shock:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Hema  
#326591
anersimyra skrev:
Hema skrev:Tre grejer dök upp direkt. 1: Skyddsrepet såg lite oskyddat ut, samt endast ett rep på den höjden, har för mig att Mr. Tretopp kör dubbla, samt Huskyman verkade av liknande åsikt. 2: Varför är repet till sågen så långt (avgaserna)? 3: Det gråa huset såg kul ut, vilket tak. :)

Får man soppatorsk är det bra att ha sågen hängande under fötterna, som bekant kan ju kedjan få eget liv när soppan börjar sina. Jag fick soppatorsk på 28 meters höjd vid fällning av en 34 meter hög gran...det var inte kul med en vilt varvande tvåhandssåg i enhandsgrepp i samma stund som toppen föll.. :shock: :shock: :shock:

Usch, det lät inge kul. Men då borde det väl räckt med en meter och inte 2-3 som jag tyckte det såg ut som nu, men jag frågar ju för att jag inte vet som sagt.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Huskyman  
#326661
Hema skrev:Tre grejer dök upp direkt. 1: Skyddsrepet såg lite oskyddat ut, samt endast ett rep på den höjden, har för mig att Mr. Tretopp kör dubbla, samt Huskyman verkade av liknande åsikt. 2: Varför är repet till sågen så långt (avgaserna)? 3: Det gråa huset såg kul ut, vilket tak. :)

Ja,det räcker ju att man snuddar repet med sågen för att det skall vara klippt. Och på höga höjder är det ingen höjdare..... (hur blev den där formuleringen egentligen!?)
Två rep är minimum, helst en lanyard med stålkärna överst och sedan klätterrepet en bit under.
Jag tror repet till sågen såg (!) längre ut än vad det är. Mycket vidvinkel på action cams. Men det räcker om repet är så pass långt så att sågen hänger strax under fötterna. Jag brukar dock själv hänga sågen på en stor krok i selen så att den inte slänger omkring plus att slippa hala upp den mellan varje sågning.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Järv  
#327972


Var uppmärksam på motorsågen!
Därför vill jag hänga såg tillbaka som möjligt innan tippning.

Järv

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Hema  
#327975 Det där såg inget bra ut, hua.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Huskyman  
#327978 Hur i he.... Kan man ta en sån stor sektion på ett sånt klent riggingrep? Utgången var given.... Hoppas killen klarade sig utan skador, även om han var en klantskalle. 😈

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Järv  
#327980 Ett stort misstag är, lastrepet är inte parallel med stammen (Fish Pole effekt).
Man behöver i alla fall MINST ett block till halvvägs på stammen.
Senast redigerad av Järv ons 29 apr 2015, 13:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Huskyman  
#327981
Järv skrev:Ett stort misstag är, lastrepet är inte paralle med stammen (Fish Pole effekt).
Man behöver i alla fall MINST ett block till halvvägs på stammen.

Bra råd! :!:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Järv  
#327985


Rigging basics

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#332145 Denne gangen bygger vi to tårn...

Bilder fra oppdraget


   TS
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Fredrik Reuter  
#332148 Det där måste vara dyrare än träfällning, trädbyggning... :lol:

Snygg film!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Blivande snickare  
#332150 Najs! :grin:
Hur lång garanti är det på bygget? ;)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Tretoppen  
#332156
Fredrik Reuter skrev:Det där måste vara dyrare än träfällning, trädbyggning... :lol:

Snygg film!


Hah hah, ja, det er dyrt. Men å sette flis sammen til kvist, er ENDA dyrere :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: FILMER - Trädklättring

Hema  
#332157 Tänk att börja sin arbetsdag trött och svettig, för att avsluta den pigg och ren. Man tar emot timmer från sågbolagen och bygger upp träden i skogen, man lämnar tillbaka aspen till macken. :)

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Trädklättring

Fredrik Reuter  
#333883 Så jobbar ett proffs ... eller inte ...


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).