Trädfällning (arborist)

"Precisionsfällning" på film...

39 inlägg 46488 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

Peteflamingstar  
#285607 Ok, ja där ser man! Det var Folksam som jag alltid tidigare haft som inte försäkrade trädfällning utan hälsade att det bara var Trygg Hansa som gör det, men tydligen inte då :wink:
Huvudsaken är väl att man aldrig behöver använda den...

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: "Precisionsfällning" på film...

röjar kalle  
#285630
Tosca skrev:Vad menar du, tar du 10% av två basbelopp i betalning för en sån fällning?


Det är vad det kostar mig om det går fel det är några års sen så låg ett basbelopp på 35000 kr då låg självrisken på 7000 kr. Om man skulle ta den summan varje gång man fäller ett träd så kan tomt ägaren lika gärna fälla själv.Försäkringsbolag Länsförsäkringar sen kan självrisken skilja beror var man är verksam billigare på landet.

Avatar Fallback

Re: "Precisionsfällning" på film...

Tosca  
#285643 Okej, då var det lättare att förstå.
Det underlättar om du försöker dela upp långa meningar i fler korta.
Det är lättare att undvika syftningsfel och andra oklarheter då.

20% av ett basbelopp innebär ju att du fått en lägre självrisk än Peteflamingstar har med sina 25% av ett basbelopp.

Avatar Fallback

Re: "Precisionsfällning" på film...

röjar kalle  
#285731
Tosca skrev:Okej, då var det lättare att förstå.
Det underlättar om du försöker dela upp långa meningar i fler korta.
Det är lättare att undvika syftningsfel och andra oklarheter då.

20% av ett basbelopp innebär ju att du fått en lägre självrisk än Peteflamingstar har med sina 25% av ett basbelopp.


Jag ber om ursäkt skall bättra mig.Jag är skogshuggare inte Lärare i svenska.

Avatar Fallback

Re: "Precisionsfällning" på film...

Tosca  
#285733 Då sitter vi i samma sits, kärleken till skogen ska aldrig föraktas.
Inget att ursäkta sig för, det är inte lätt alla gånger att göra sig förstådd bara genom att skriva.
Jag läser ganska mycket böcker, där är man ju bortskämd med att texten granskats både en och två gånger innan den blir tryckt.
Men det är alltid bra att du delar med dig av dina erfarenheter.

Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

anersimyra  
#285746
Johanikursil skrev:Kan meddela att Länsförsäkringar försäkrar mig i samma yrkesutövning.

Och IF.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

Peteflamingstar  
#285770 Hmm, undrar då om handläggaren på Folksam hade provision på att hänvisa till Trygg Hansa... :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

anersimyra  
#285781
Peteflamingstar skrev:Hmm, undrar då om handläggaren på Folksam hade provision på att hänvisa till Trygg Hansa... :???:
Jag tror det är läge att kolla om t.e.x min försäkring täcker tomtarbeten, jag vet att flera bolag inte försäkrar för rena tomtarbeten. :shock:

Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

Peteflamingstar  
#285787 Det är jag dock rätt säker på att TH gör, minns att jag specifikt uppgav det som en tänkt gren i företagets verksamhet. Sen att det tyvärr inte sker sådär jätteofta är väl en annan femma... :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: "Precisionsfällning" på film...

Waldschrat  
#286709
Peteflamingstar skrev:Hmm, undrar då om handläggaren på Folksam hade provision på att hänvisa till Trygg Hansa... :???:


Jo, jag ringde Folksam för tre veckor sedan och frågade om ansvarsförsäkring för trädfällning. Han skickade mig också till TH. Eller "någon försäkring via något förbund". Men jag fick en offert av If också. Nu skiljde sig priset på dessa två så brutalt att det borde vara äpplen och päron som de offererat, får lusläsa vid tillfälle.

Avatar Fallback

Re: "Precisionsfällning" på film...

stihl91  
#286719 Dina Försäkringar försäkrar också för sånt.

Avatar Fallback

Re: "Precisionsfällning" på film...

Pane  
#287882 De fattas ju bara att trädet studsat eller något liknande...

Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

Huskyman  
#287898
Pane skrev:De fattas ju bara att trädet studsat eller något liknande...

Du syftar på videon i första inlägget?
Ja, jag hävdar fortfarande att det skulle tas ner i sektioner....

Användarvisningsbild

Re: "Precisionsfällning" på film...

Kjell S - II edition  
#288589 Som tidigare sagt - inte så svårt.
För att det ska gå 30 cm fel på så nära håll så måste man sikta fel på 2-3m med toppen.
Sen ska man ju våga med...
Jag hade tordats... kanske med fribrev ;)

Avatar Fallback

Re: "Precisionsfällning" på film...

Blivande snickare  
#288647 Hej Kjell, å välkommen tillbaka, länge sen sist! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).