Trädfällning (arborist)

När får man kalla sig arborist?

19 inlägg 22186 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: när får man kalla sig arborist?

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279515
Huskyman skrev:Huggarn, har du mer info om ETW-certifiering och kurserna?
Har själv tagit A + B hos http://www.treeclimber.se/ och jag skall troligtvis ta C-utbildningen också.
Har utöver det A,B & C via Säker skog. Frågan är vad en ETW-certifiering ger mig?
Intressant att höra mer om ETW och vad det innebär.....
Göran.

Kolla på svensk trädvårds hemsida,eller förära dom med ett telefonsamtal för att få veta lite mer!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: när får man kalla sig arborist?

Huskyman  
#279581
anersimyra skrev:
Huskyman skrev:Huggarn, har du mer info om ETW-certifiering och kurserna?
Har själv tagit A + B hos http://www.treeclimber.se/ och jag skall troligtvis ta C-utbildningen också.
Har utöver det A,B & C via Säker skog. Frågan är vad en ETW-certifiering ger mig?
Intressant att höra mer om ETW och vad det innebär.....
Göran.
Tom plånbok Göran.. :lol:

Ja, visst svider det i lädret när man skall hala upp kulorna, men samtidigt tycker jag det är både intressant och roligt, för att inte nämna lärorikt med diverse utbildningar och kurser.
T.ex. C-kursen du och jag gick på för Champs of logging var jäkligt bra tycker jag. Fast det var lite taskigt väder med snö och regn...... :grin:

Avatar Fallback

Re: när får man kalla sig arborist?

Elfving  
#279588 Så länge det inte finns någon stark lobbyorganisation med stöd av lagar och examina (tänk sotare, elektriker etc) så får vem som helst kalla sig för arborist. Jag vet inte i detalj hur det förhåller sig i just fallet arborist, och visst är det tveksamt att kalla sig för något man inte är utbildad till. Men i fallet arborist verkar det inte finnas nån tydlig definition eller skrå så kan du din sak kan du också kalla dig för arborist.

Det finns folk, ofta av det gamla gardet, som är vansinnigt duktiga på trädfällning helt utan utbildning, eller modernt uttryckt, certifiering. Den erfarenhet ett skogsproffs besitter går inte att utbilda sig till menar jag. Man måste göra fel tillräckligt många gånger för att själv förstå.

Användarvisningsbild

Re: när får man kalla sig arborist?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398936 Sveriges trädförening har varit med och tagit fram en standard om definitioner av olika begrepp inom trädvårdsområdet. I denna standard definieras arborist så här:

2.8
arborist
yrkesperson med utbildning och/eller certifiering i trädvård och vars kunskap är dokumenterad

(Standarden kan man hämta gratis här: http://www.sis.se/standard/std-104339 )


Alltså ska man ha gått en arboristutbildning eller låtit sig certifieras som arborist för att få kalla sig för arborist.

I dagsläget är det ETW certifiering som är mest gångbar i Sverige och som både Sveriges trädförening och Svenska arboristförbundet rekommenderar. Men även ISA har certifiering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).