Trädfällning (arborist)

Vindstyrka

12 inlägg 9037 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vindstyrka

husqvarna_med_sthil  
#247228 Hur resonerar ni runt blåst och fällning. Idag när jag kom till skogen var det vindbyar så topparna på granarna svajade på, ställde därmed in fällning och jobbade med annat. Hur mycket vind tolererar ni ? Naturligtvis menar jag vuxen gran, sågtimmer och inte massa. Jag har inga minnen av att vi pratade om vind på "säker avverkning"kursen jag var på men det är rätt många år sedan så jag kan ha glömt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vindstyrka

foton  
#247247 Jag utnyttjar vinden så mycket som möjligt! Har man rätt vind kan man skippa kilar, brytjärn mm. Är det besvärliga träd brukar jag spara dom tills det blir rätt vind. Vind från norr är starkare än de övriga ?

Avatar Fallback

Re: Vindstyrka

Blivande snickare  
#247251 Som nybörjare så brukar jag sluta om det börjar blåsa märkbart, oavsett vindriktning. När man får mera vana så kan man utnyttja vinden som foton skriver men det har jag inte vågat än.

Avatar Fallback

Re: Vindstyrka

Amatörhuggare 62  
#247257 Det är inte bra om det är växlande vind, då kan det bli osäkert. Men förr när man fällde för processor
då var det kanon om det blåste, då kunde det vara både 1-2 träd på väg ner samtidigt. Vet en gång
vi hade slutat på en post å 1500 skogskubik. och på vägen hem skulle vi titta på en ny. det blåste rätt
bra, vi tog den på en eftermidda 250 meter. Som vi fällde så blev det ett förskräckligt kraxande !
Då hade skogvaktarn missat ett korpbo. Ungarna for omkring som sjutton. Det var innan Natur och Kulturhänsyn fanns.

Avatar Fallback

Re: Vindstyrka

husqvarna_med_sthil  
#247271 Alltså om man bara har en bra och ej växlande vindriktning kan man alltså använda den då, det är ju inte alls dumt. Tack för input ! Jag lär mig något nytt varje dag ! Tur ni står ut med den ena dumma frågan efter den andra, svaren upplevs säkert som självklara för vissa men för mig är det inte alltid så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vindstyrka

Blivande snickare  
#247272 Bättre en dum fråga än ingen fråga alls!
Förövrigt så är frågan inte alls dum i mitt tycke, mycket intressant att läsa hur folk tänker å resonerar :smile:

Avatar Fallback

Re: Vindstyrka

Tosca  
#247282 Men passa dig för sidvind, den tar med sig även den mest perfekta brytmån utan att förstå att trädet ska framåt.

Användarvisningsbild

Re: Vindstyrka

Hammaren  
#247303 Det kan jag skriva under på, ifjol var jag och fällde fröträd åt skördaren, det var ett parti som
var för blött att köra på, så jag fällde ut så han kunde nå topparna, det blåste rätt så friskt,
men jag fällde på, för man blir ju lite stressad när maskin är inpå.
Det gick bra förutom en tall som jag hade en brytmån på 2 cm, kilen satt på plats och skulle
bara drivas in då en kastvind slet av brytmånen och trädet gick bakåt, jag reagerade som
jag skulle tro att många instinktivt gör, dvs, idiotiskt, jag kastade mig för att rädda SÅGEN.
Nu gick det bra för både mig och såg denna gång. :oops: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vindstyrka

JensSkoog  
#247313
husqvarna_med_sthil skrev:Alltså om man bara har en bra och ej växlande vindriktning kan man alltså använda den då, det är ju inte alls dumt. Tack för input ! Jag lär mig något nytt varje dag ! Tur ni står ut med den ena dumma frågan efter den andra, svaren upplevs säkert som självklara för vissa men för mig är det inte alltid så.

Finns inga dumme frågor! Det dumma är å inte stella dom!
Om du har tur och stabil vind retta vägen, så går det ju fint å hugge, men jag tar det lite lugnt här, ty till tider kjenns det som "nordanvinden" kommer från alla holl!
Annars står det i Håvamål: "I stilla skal du sjöen ro, i vind skog fälla." Det viser ju att i sagotiden hugg dom när vinden var med och gav hjälp! Viktigaste är här som i allt skogsarbete att man använder vit och erfarenhet så man inte gör dom dummaste felen!

Avatar Fallback

Re: Vindstyrka

husqvarna_med_sthil  
#247337 Tycker det vara svårt ibland att avgöra hur vinden blåser, speciellt när landskapet är kuperat. Just när det gäller skogsarbete tror jag att tänka först och göra sedan har extra stor betydelse, speciellt när det börjar krångla och man lätt blir stressad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vindstyrka

machonisti  
#247355
foton skrev:Jag utnyttjar vinden så mycket som möjligt! Har man rätt vind kan man skippa kilar, brytjärn mm. Är det besvärliga träd brukar jag spara dom tills det blir rätt vind. Vind från norr är starkare än de övriga ?

Nu har du rätt! Foton från min horisont sett. Vinden är fällarens bästa redskap. Förutom den där gången jag ämnade fälla bhd granen på 50 cm. Just när den var frisågad kom en bakvind...

Med beslutsam kraft tryckte den då unge fällaren på granstammen så tårarna rann på kind. Granen rullade på stubben för att lägga an riktskäret när vinden tryckte på igen.

Den gången stod Fortuna mig bi.

Bakom låg allmän väg och telelinje......

Användarvisningsbild

Re: Vindstyrka

JensSkoog  
#247405 Vill tro du var lite röd och even blå i toppen där! Fy fasan vad man tänker och gör i en sådan situation!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).