Trädfällning (arborist)

Trädfällning - en bra träningsform

569 inlägg 221671 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#244217 Ett sådant där vill jag ha ! Vore ju mycket hjälpt av det i väntan på att det fryser ihop.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#244225
husqvarna_med_sthil skrev:Ett sådant där vill jag ha ! Vore ju mycket hjälpt av det i väntan på att det fryser ihop.

Lööööp och köp! Har sett på det jag också, men det ska litt penning in innan jag kann handla! Har också tittat på Lewis-winch som drivs av en motorsåg. Nogon som har provat den?
På norsk kallas en handriven winch för et "spell", så om non nordbagge skulle språka frampå om at man kan använda ett "dragspel" när båten skal på land, så vet ni vad han menar!

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#244226
husqvarna_med_sthil skrev:Ett sådant där vill jag ha ! Vore ju mycket hjälpt av det i väntan på att det fryser ihop.
Dyrt men ack så bra.. :P Använd dock inte 13 mm lina som rekommenderas, 10 mm är betydligt smidigare och tillräckligt stark.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#244228
JensSkoog skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Ett sådant där vill jag ha ! Vore ju mycket hjälpt av det i väntan på att det fryser ihop.

Lööööp och köp! Har sett på det jag också, men det ska litt penning in innan jag kann handla! Har också tittat på Lewis-winch som drivs av en motorsåg. Nogon som har provat den?
På norsk kallas en handriven winch för et "spell", så om non nordbagge skulle språka frampå om at man kan använda ett "dragspel" när båten skal på land, så vet ni vad han menar!
Jodå Jens, jag "spelar också SPEL" Handelsnamn är dock oftast spaklyftblock.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#244229 Det är färdighandlat för min del i år, tyvärr. Det får stå på listan till nästa höst :) men jag måste säga att det blev ett väldigt sug efter den, skulle verkligen fylla sin funktion.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

axwell  
#244230
JensSkoog skrev:Lööööp och köp! Har sett på det jag också, men det ska litt penning in innan jag kann handla! Har också tittat på Lewis-winch som drivs av en motorsåg. Nogon som har provat den?

Finns bla. på Skogma, dessutom ett gäng friktionsvinschar som det skrivits om här nu på tråden.

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=124

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#244235 Den kostade ju lite den ochså, men det är ju ganska stor skil på å använda en capstan-winch och en trummelwinch. Ska titta mer på vad Skogma har å bjuda på.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244829 Trodde jag hade huggit klart för i år men med detta väder så kunde jag inte hålla mig hemma, +8 grader idag och vindstilla. Det blev 4 timmars huggning och 1 timmes brossling, det är bara att passa på så länge det nu varar :)

Man märker först då det är dags att gå hem att man faktiskt blivit starkare och får mer gjort under en dag. I början av hösten kändes minsta stock tung, nu lägger man ihop högarna av bara farten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Blivande snickare  
#244988 Idag har det blivit drygt fyra timmar huggning av vindfällen i grannens tallgallring. Allt blir ved utom de grövsta rotstockarna som han ska såga själv. Riktigt kul å ha måttband åxå, har varit lite svårt å bedömma längderna tidigare :)

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#244989
Blivande snickare skrev:Idag har det blivit drygt fyra timmar huggning av vindfällen i grannens tallgallring. Allt blir ved utom de grövsta rotstockarna som han ska såga själv. Riktigt kul å ha måttband åxå, har varit lite svårt å bedömma längderna tidigare :)

Ja, ögamålet kann man inte lita helt på. :???: Hellre inte stegmålet! Hade med en kille i gallring i går och sa han kunde kapa på tre meter. Han stegade upp metern, men han är gott över två meter, så det blev 4 - 4,5 meters längder!

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Blivande snickare  
#244994
JensSkoog skrev:
Blivande snickare skrev:Idag har det blivit drygt fyra timmar huggning av vindfällen i grannens tallgallring. Allt blir ved utom de grövsta rotstockarna som han ska såga själv. Riktigt kul å ha måttband åxå, har varit lite svårt å bedömma längderna tidigare :)

Ja, ögamålet kann man inte lita helt på. :???: Hellre inte stegmålet! Hade med en kille i gallring i går och sa han kunde kapa på tre meter. Han stegade upp metern, men han är gott över två meter, så det blev 4 - 4,5 meters längder!

Inte är det lätt å vara lång! :lol:
Mätte några på skoj som jag kapat med ögonmått å dom vara alla mellan 2.80-2.90 så det kan ju vara mycket värre tydligen!
Men här så är det inte så stor skillnad när det ändå ska bli ved :)

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#245017
JensSkoog skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Ett sådant där vill jag ha ! Vore ju mycket hjälpt av det i väntan på att det fryser ihop.

Lööööp och köp! Har sett på det jag också, men det ska litt penning in innan jag kann handla! Har också tittat på Lewis-winch som drivs av en motorsåg. Nogon som har provat den?
På norsk kallas en handriven winch för et "spell", så om non nordbagge skulle språka frampå om at man kan använda ett "dragspel" när båten skal på land, så vet ni vad han menar!
En Lewis är något billigare och starkare på enkel lina. Däremot är den mer tänkt att användas för småjobb, att ta ner enstaka vindfällen, dra upp bilen ur diket kanske. Men du skulle snabbt bli "Idiot" av att arbeta med den, du är bunden av att stå alldeles intill med full gas på sågen.. :surp: Om viren gräver ner sig i trumman kan det bli lögn i helvete att dra ut den. Nej satsa du på en 5000 vinsch från Portable Winsch.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#245023 Står på listan över vad jag villlllll ha! Men det där med pengar är nogot skit! Men innan somran ska jag nog handla, och da står 5000 vinsch från Portable Winsch övst på listan.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#245065
JensSkoog skrev:Står på listan över vad jag villlllll ha! Men det där med pengar är nogot skit! Men innan somran ska jag nog handla, och da står 5000 vinsch från Portable Winsch övst på listan.
Vinschen är helt klart en av de bästa investeringar jag gjort de senaste 20 åren. Du flyttar lätt på bilen som tagit din parkeringsplats. :lol: Du kan bärga din egen bil när du snott dig ner i diket. :P Med tvåskuret block, drar du loss vilket vindfälle som helst, med block med linlås fäller du säkert och smidigt dina träd, Ja, LÖÖÖÖP och KÖÖÖP.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#245080
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:Står på listan över vad jag villlllll ha! Men det där med pengar är nogot skit! Men innan somran ska jag nog handla, och da står 5000 vinsch från Portable Winsch övst på listan.
Vinschen är helt klart en av de bästa investeringar jag gjort de senaste 20 åren. Du flyttar lätt på bilen som tagit din parkeringsplats. :lol: Du kan bärga din egen bil när du snott dig ner i diket. :P Med tvåskuret block, drar du loss vilket vindfälle som helst, med block med linlås fäller du säkert och smidigt dina träd, Ja, LÖÖÖÖP och KÖÖÖP.. :grin:

Du har värkligen övertygat mig! Nu ligger den på favoriter på Skogma! Så kann jag "vidöga" den varje dag! :roll:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).