Trädfällning (arborist)

Trädfällning - en bra träningsform

569 inlägg 221715 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#243225 Nyss hemkommen och skönt trött. Idag startade jag med utvilad kropp och har tagit det lugnt. Huggit 3 timmar och har gallrat i lövet samt lagt ihop.

Just samma rörelse om och om igen känns som om det kan skapa skador om man inte är försiktig precis som Jens skriver. Lämplig växling mellan sax och motorsåg tänker jag kan vara ett sätt att variera momenten under en och samma dag istället för att fälla,kvista och aptera ena dagen för att brossla dagen därpå.

Roligt är att min kroppsvikt verkat börjat sjunka en del sedan början av okt och kroppen börjar ta en mera fast form, resultat av arbetet får man anta. Just nu 67 kg på mina 170 cm och 36 år i bagaget. Jag brukar inte väga mig i tid och otid men låg runt 75 kg i somras, som mest drygt 80 kg för 7-8 år sedan. När jag tävlade i brottning på slutet av mitt 17:e år var jag i viktklassen 77 kg, min kroppsmassa har åkt jojjo genom åren den :)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

JensSkoog  
#243291 Där träffer du precis, husqvarna_med_sthil! Växling i arbetet och lite tanke på hur man utför det, gör att kroppen holler med i många år. Och så att man har godt verktyg som lettnar jobbet. Jag har tänkt många gonger att han som fann upp timmersaxen, borde fått Nobelpriset! Det är underbart hur den gör att man kann använda benen i lyft och drag och inte försämra ryggen. Sista par åren har jag ochså användt en lyftkrok med trädhandtag från Stihl. Den gör en del jobbar mycket enkligare, isär på vedbacken och i skotningen. Vikt!!! - jag är nu nede från 118 (definitivt tungvikt ett par år tilbaks) och har skodat det lovade landet på 99,9 kg non dagar! Inte genom bantning, men jag trivs som pensionist och rör mig mycket, isär i skogen!

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243696 I dag blev jag tvungen att förvärvsarbeta på förmiddagen så jag kom inte igång med huggningen förrän efter lunch. Snitslade upp en ny vimekväg genom ett tätt 40-50 årigt tallbestånd. Den blir 2,5-3 m bred, kul huggning eftersom det snabbt blir lite volym. Förstår nu varför vägarna är en stor del av huggningsvolymen i en förstagallring.

Sista trädet, en gran, fällde jag några minuter i fyra. Blev tvungen att avbryta eftersom det inte gick att se när jag skulle kvista. Mörkerseendet blir ju sämre med åldern men jag blev ändå förvånad att det gick att jobba så länge.

Kan man hugga med pannlampa? är det någon som provat?

Hoppas jag kan ta eftermiddagen ledigt i morgon med, vi får se :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

bodaedet  
#243698 Hugga med pannlampa går förträffligt.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

svampbob  
#243702 Var sätter du pannlampan? Visiret omöjliggör att man sätter den uppe på hjälmen. Iofs så går det att köra utan hjälm och lampan på huvudet men känns inte så lockande.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

bodaedet  
#243707 Man får köra med visiret nere under mörkertiden.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243708
bodaedet skrev:Man får köra med visiret nere under mörkertiden.

Intressant, måste testa det! vad för pannlampa använder du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#243711
OAS-forests skrev:
bodaedet skrev:Man får köra med visiret nere under mörkertiden.

Intressant, måste testa det! vad för pannlampa använder du?
Du ska se till att använda en riktigt bredstrålande lampa, varför blir du varse om du först provar en med Spot :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243714
anersimyra skrev:
OAS-forests skrev:
bodaedet skrev:Man får köra med visiret nere under mörkertiden.

Intressant, måste testa det! vad för pannlampa använder du?
Du ska se till att använda en riktigt bredstrålande lampa, varför blir du varse om du först provar en med Spot :lol: :lol: :lol:


Kan även ha flera på rad. Så man breddar synfältet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

bodaedet  
#243723 Jag använde silva 480 tror jag den heter. Har även använt Petzl. Silva lyser asbra, lite klumpig. Petzl liten och smidig, men lite för dåligt ljus för röjning i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

sveakatten  
#244105 Det är inte endast trädfällning som är träning. Jag har spelat fram fröträd nu i 3 dagar, och det känns i ryggen. Lordens bensin spel är nog det bästa som min svärfar köpt, bra mycket enklare än att hugga så man kommer fram med illern.

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#244121
sveakatten skrev:Det är inte endast trädfällning som är träning. Jag har spelat fram fröträd nu i 3 dagar, och det känns i ryggen. Lordens bensin spel är nog det bästa som min svärfar köpt, bra mycket enklare än att hugga så man kommer fram med illern.


Låter intressant ! Prövade att googla men hittade inget, kan du peka mig i rätt riktning var dessa finns ? eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#244135
husqvarna_med_sthil skrev:
sveakatten skrev:Det är inte endast trädfällning som är träning. Jag har spelat fram fröträd nu i 3 dagar, och det känns i ryggen. Lordens bensin spel är nog det bästa som min svärfar köpt, bra mycket enklare än att hugga så man kommer fram med illern.


Låter intressant ! Prövade att googla men hittade inget, kan du peka mig i rätt riktning var dessa finns ? eller liknande.

Kan ju vara en portable winsch, det är en kanadatillverkad maskin.Du finner den på http://www.portablewinch.com

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

sveakatten  
#244192 Spelet är något åt det här hållet,
http://www.nimaab.se/se/art/pcw3000-den ... jagare.php
Jag ska försöka ta ett kort nästa helg, jag har det kvar i skogen. (jobbar bara på lediga stunder i skogen)
Jag tycker detta är väldigt bra tack vare att det är så lätt att flytta på, du kan utnyttja en liten lucka i beståndet för att dra fram virket. Du behöver inte ha traktorn och köra sönder med, utan ställ spelet i närheten av traktor vägen och spela fram dit.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#244209 Det du länkar till är PCW 3000, spelet drar 750 kilo på enkel lina, jag har "storebror" PCW 5000, det drar 1130 på enkel lina. :P

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).