Spräckt träd

Skogma
 Svara  37 inlägg  10881 visningar  8 följer
Användarvisningsbild

Re: Spräckt träd

#241263 +1 på att såga ur på trycksidan. Mycket bra teknik......

Arborist

Homo abies skrev:...jag hade gjort urtag på trycksidan...
Vad skiljer ett urtag på trycksidan från ett riktskär på trycksidan?

TS

Brickan skrev:

Tack! Det udrade jag mig över ochså. Funderade om det var nogot svensk som jag inte begrep.

Brickan skrev:Re: Spräckt träd

Inlägg av Brickan » 44 minuter sedan.

JensSkoog skrev:Tack! Det udrade jag mig över ochså. Funderade om det var nogot svensk som jag inte begrep.

Samma här, kan det vara något lokalt uttryck?

#241295 Urtag på trycksidan är vid första anblicken en idiotteknik ... Nå I alla fall, det viktigaste vid stark spänning / splittrad stam är att kedjan skär med ovansidan, ena sidan och max 2-5mm på motsatt sida. kedjan o svärdet får alltså (som alla vet ;) ) inte gå djupare rakt in i träet än typ 5mm för då ( ?=(((/&%¤#"!!!) Tekniken ger minimerad spjälkningsrisk och att fastna med svärdet inne i stammen. Var man lär sig tekniken praktiskt kan jag berätta om någon frågar :geek: :smile:

Homo abies skrev:Urtag på trycksidan är vid första anblicken en idiotteknik ... Nå I alla fall, det viktigaste vid stark spänning / splittrad stam är att kedjan skär med ovansidan, ena sidan och max 2-5mm på motsatt sida. kedjan o svärdet får alltså (som alla vet ;) ) inte gå djupare rakt in i träet än typ 5mm för då ( ?=(((/&%¤#"!!!) Tekniken ger minimerad spjälkningsrisk och att fastna med svärdet inne i stammen. Var man lär sig tekniken praktiskt kan jag berätta om någon frågar :geek: :smile:

Gör det! Jag blir nyfiken, och då måste jag veta. Skulle gärna sett bild/video ochså. Allt som kann göra sågningen bättre är värd å lära!

#241299 Motorsågskurs för champs of logging använder urskavning (klena stammar) på AB nivå. Fäller starkt lutande träd (t.ex stormpåverkat) på C kursen med urtag på trycksidan. :geek: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Spräckt vridhuvud Vindelbjörnen av LordMax - fre 27 nov 2015, 23:53
i Traktorn i skogen
11 svar
3327 läst
av machonisti     
mån 30 nov 2015, 19:26
Spräckt batteri BM430, varför? Bara att byta? av Pe_Er_79 - lör 07 feb 2015, 20:57
i Traktorer och processorer

12
20 svar
4588 läst
av axwell     
tis 10 feb 2015, 16:34
Vad är det för träd? av Phantom - sön 21 aug 2011, 08:11
i Skogsmiljö och Trädlära
14 svar
6207 läst
av Mariaskogsrået     
sön 21 aug 2011, 22:38