Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 102318 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44703
Zixten skrev:
knaggen skrev:
Mange skrev:De små pinnar man kan fälla med brytjärn är en sak, men det finns ju träd som inte är så små.
De kan kräva 1-6 Kilar beroende på hur det ser ut o hur man kan få till det säkrast möjligt.

Det finns träd som kräver lite mer än vad de flesta är vana vid.

Säkra hörnet/Trigger är användbart då man behöver ha full koll på läget.
DU väljer när det ska gå... Inte trädet.

man kan även fälla små pinnar med en rot diameter med över 1 meter med brytjärn



Klistrar lite från denna länken http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2768

Kort brytjärn ger 3,3 kNm på grovt träd och 1,2 kNm på klent. Cirkapris: 250 kr.
Kommentar: Snabbt och smidigt men frestar på ryggen.

Normalstort brytjärn ger 6,6 kNm på grovt träd och 2,4 kNm på klent. Cirkapris: 300 kr.
Kommentar: Är ett snabbt och mångsidigt redskap (helst med vändhake), frestar ryggen.

Stor plastkil (240 millimeter lång), slås in med yxa och ger upp till 18,7 kNm på grovt träd och 6,0 kNm på klent om man slår till kilen spricker. Räkna med ungefär hälften om du är rädd om kilarna. Cirkapris: 120 kr.
Kommentar: Har mycket stor lyftkraft till tunga träd, kan användas flera i bredd. Begränsad hållbarhet.

Ska man tro på detta så får du mer kraft med en kil än med ett brytjärn... Har sett siffror på långa brytjärn med, kilen hade mer kraft.
Själv har jag föresten använt brytjärn mycket, men har börjat försöka lära mig använda kil...

om det är dom modelerna som dom har när man kommer till säker skog så ger jag inte ett skit för dom brytjänen dom är urkassa att andvända och då är kilen bättre men det finns bättre brytjärn med utväxling och då får man en större kraft när man skall bryta ner trädet

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

HN  
#44714 Säkra hörnet ? Har inte provat. Men jag tror att det är säkrare med kilar, Jag använder järnkilar just nu som jag har sågat ut av ett plattjärn 40x120 i varijerande tjocklekar. Är stammen upp tll 30cm är det kanske ok med ett brytjärn.

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

swe#kipp  
#44789 Knaggen har du nån bild/länk till brytjärnet du pratar om ??
blev väldigt nyfiken på det har aldrig sett nått med utväxling på :)

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

XPG  
#44800 Som sagt blev bra drag igen i tråden :lol:

Men en liten fråga bara om man använder sig av säkra hörnet/trigger och måste få trädet att gå lite åt ett håll som inte trädet riktigt lutar åt, och använder sig av säkra hörnet man fixar och grejar och står i slår kil och hela grejen och när man kapar hörnet så står trädet fortfarande 😈 då måste man ju lika väl dit och fortsätta slå kil eller använda brytjärn :shock:

Eller väntar ni tills trädet blåser omkull? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

swe#kipp  
#44811 Ja det skall vara ju vara en match mellan huggare och träd så om det inte faller direkt, ja då går man till nästa träd och provar ,, ibland vinner vi huggare och ibland vinner trädet :D

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44817 Träd som lutar mot fällriktningen går ju inte förrän tyngden ändras.

Som du vet när du fäller såna så har man god tid på sig o fixa till etc... Det går aldrig förrän du ändrat tyngdpunkt eller misslyckats radikalt. Samma tanke är det med Säkra hörnet/Trigger, det ska vara du som har kontroll.
Normalt sett går ett träd när det själv vill, du sågar o trädet rammlar när du sågar.
Med detta släpper du trädet inte kontrollen...

Träd i motlut är nog inte de som man tjänar mest på med trigger, möjligtvis de större då det blir enklare med första kilen.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

M_M  
#44821
swe#kipp skrev:Knaggen har du nån bild/länk till brytjärnet du pratar om ??
blev väldigt nyfiken på det har aldrig sett nått med utväxling på :)

I den här tråden finns en bild på ett knepigt brytjärn...
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=2325&st=0&sk=t&sd=a

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44826 Kul att det blivit liv i denna tråd igen. :)

Som jag skrivit innan så inser jag nyttan med säkra hörnet i vissa fall.
Har provat det några ggr nu, och tycker det fungerar bra, men inget jag tycker passar rakt över.
Använder fortfarande mina tidigare metoder oftast, och kommer fortsätta med det.
Anledningen till det är allt jämt att man bara har 1 försök på sig med säkra hörnet, vilket för mig känns otryggt.
Säkerligen för att jag är inarbetad på andra metoder.
Brytjärn, kilar, stalp osv är självklart bra/nödvändigt, men talar inte för vilken metod man använder.
Själv använder jag stalp och/eller kilar, fungerar ypperligt oavsett metod.

Frågan från trådstarten kvarstår, hur rättar men till ett träd efter att man sågat av säkra hörnet?
Som jag tolkat svaren så är det som jag misstänkt, man har ingen möjlighet till det, vilket jag tycker är en svaghet.
Sen om man kommer till gallring och klenare huggning så känns säkra hörnet överdrivet avancerat.

Eftersom jag är ”killen som startade tråden” så får jag väl försöka utveckla vad jag menar igen.
Det handlar om att hålla koll på toppen när trädet börjar gå, du kan då styra trädet rätt mycket innan det börjar falla.
Det är vad jag menar med att styra trädet.
Man har fortfarande gott om tid på sig att ta sig i säkerhet.
Med säkra hörnet så har du den brytmån du har, bara att hoppas att du tänkt rätt i alla steg, eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44829
swe#kipp skrev:Knaggen har du nån bild/länk till brytjärnet du pratar om ??
blev väldigt nyfiken på det har aldrig sett nått med utväxling på :)

det brytjärnet går ej att köpa i handeln längre då jag köpte det på 80 talet
utväxlig och utväxling så som själva järnet som man sticker in i fällskäret är att den är vinklad i ca 40graderoch vilket gör att man får bra kraft med det och det halkar inte ur fällskäret som många brytjärn gör har ett på jobbet som är med riktig ut växling skall se om jag kommer i håg att ta någon bild på den efter ledigheten.

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44854
MickeBM skrev:Det handlar om att hålla koll på toppen när trädet börjar gå, du kan då styra trädet rätt mycket innan det börjar falla.
Det är vad jag menar med att styra trädet.
Man har fortfarande gott om tid på sig att ta sig i säkerhet.
Med säkra hörnet så har du den brytmån du har, bara att hoppas att du tänkt rätt i alla steg, eller?


Det du menar är när man vill att trädet ska bryta gångjärnet o vrida sig antingen med "tårtbitsformat" gångjärn eller del borttaget, eller?

Det kan du göra med säkra hörnet/trigger om du har lust. O det ger sig inte förrän du släpper det...
Du har kontroll till du är färdig sen släpper du det... Det går inte själv.

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

swe#kipp  
#44905 Ett sånt ligger på granngården här i byn ,, skall höra om jag kan få köpa det av dom !

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

masterchief  
#44923 Jag har ett liknande brytjärn, långa varianten dock.
Bra mycket bättre än de konventionella brytjärnen, inte minst för ryggen.
Köpte det för en 3-4 år sedan på fridtuna skog och trädgård i Linköping, så troligtvis görs de än.

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44949
Mange skrev:Det du menar är när man vill att trädet ska bryta gångjärnet o vrida sig antingen med "tårtbitsformat" gångjärn eller del borttaget, eller?

Det kan du göra med säkra hörnet/trigger om du har lust. O det ger sig inte förrän du släpper det...
Du har kontroll till du är färdig sen släpper du det... Det går inte själv.


Ja, till viss del.
Poängen är att man kan justera fällriktningen under slutfasen på fällskäret, detta genom att hålla koll på toppen.
Märker att jag är smått oduglig på att förklara. :smile:

Det är jag med på, och inser nyttan/fördelarna med det i vissa fall.
Men när man släpper det så är går det dit det går, inget man kan göra mer, eller?
Tycker också att säkra hörnet är onödigt tidskrävande i många fall.
Med den metoden jag mest använder mig av så "släpper" man trädet med fällhugget, och kan på det viset justera fällriktningen.
Ingen som är med på vad jag menar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44951 Aldrig lätt o förklara..... Inte för nån..

Jag tror många vet vad vi menar o håller med om alltihop...
Kruxet är nog inte om man ska använda det utan när.
Visst är det onödigt tidskrävande, men det är riktkäret med i vissa fall. finns ingen som gör det på pytte träd exempelvis...

Många gånger skiljer det sig rejält att hugga grovt i park, Allé, tomter o andra ställe som inte är i skog.
Mycket annat o ta hänsyn till. Man måste ha kontroll hela fällningen från stående till liggande i vissa fall.
Vissa träd arter släpper grenar då de börjar röra sig, som Alm till ex...
Man vill vara undan då....

Trigger är väldigt användbart i större träd då det behövs.
Det tillåter dig o göra allt som du gör under tiden trädet ramlar, fast innan du släpper det.
Det kräver lite mer tanke o erfarenhet, men är otroligt användbart o gör fällning mycket säkrare vid kluriga träd.

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44954 Så sant som det är sagt.

Troligtvis är det så. :smile:
Precis, alla metoder har sina användningsområden.

Håller med dig i alla avseenden här.
Men mitt antagande vad gäller säkra hörnet är alltså rätt?
Att man har en chans på sig, gör man en felbedömning så går det som det går?
Min osäkerhet här beror säkert på att jag inte behärskar metoden tillräckligt.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).