ons 28 nov 2012, 20:50#196514
Ekhagas trädfällning skrev:Okej huggarn - här ska du få mitt svar. Jag är instruktör för AB-kortet.
Ett 15 cm träd gör jag inget säkert hörn på i normala fall eftersom det blir lite trixigt att få plats med det. 20 cm tycker jag är en bra gräns.
Utifrån ditt resonemang ovan så uppfattade jag det som att du tycker att ju tjockare brytmån desto säkrare. Det stämmer inte. En tjock brytmån (självklart även påverkat av trädslag och temperatur) beter sig så här när du (eller vinden eller lutningen) ska trycka ner trädet: håller, håller, håller PANG går helt av. Medan en lagom tjock brytmån beter sig så här: Håller, böjer sig och styr trädet lång väg - kanske ända till backen. Dessutom kan en tjock brytmån skapa farliga fläkningar.
En nackdel att inte göra säkra hörnet är följande: Tänk er en lite grövre träd, 30+. Fällskäret görs på gamla sättet, instick på höger sida, bakåt, runt, sätter i kil/brytjärn, fortsätter såga frammåt på vänstersidan. När du har 7 cm kvar märker du att trädet börjar gå. Vad gör du? Jo jag gjorde oftast så att jag sågade allt jag hade för att minska brytmånen och undvika spjälkning/urdrag för att inte förstöra första stocken. Det innebär att jag stod kvar och sågade medan trädet föll och i sista stund tog jag ett steg tillbaka. DET ÄR INTE SÅ BRA!!
En annan fördel med säkra hörnet är att du gör ett nytt instick från vänstersidan och kan då se till att du hamnar precis i rätt höjd i förhållande till riktskäret. Annars är det ju lätt hänt att när man gått hela varvet runt så ligger man lite lågt eller högt.
En annan fördel är att om man fäller skog där det kan komma folk och titta så kollar man upp runt trädet och ser till att ingen har kommit precis innan man tar säkra hörnet.
En nackdel är att det tar lite mer tid - säkert 10 sekunder
Sen kan jag hålla med om att många träd som står precis rakt upp händer det inget med utan kil eller brytjärn och då är säkra hörnet ev onödigt.
Nej ,jag är absolut ingen förespråkare för jättebreda brytmåner! ..tvärtom!..jag tycker att alldeles för många gör för tjocka brytmåner för att vara säkert!
Jag svarar på både ditt och Husqy346's inlägg på en gång!
Trädet i mitt exempel var speciellt..o 45 grader är väl att ta i!...men sågar man ett sånt träd som bara inte FÅR gå fel....och sågar som jag nämde,så känner man ju när trädet ger sig iväg...och behöver inte lämna vare sig mer eller mindre brytmån än nödvändigt!....jag tror och hoppas ekhaga att du vet exakt vad jag menar!
vidare till 30+ trädet!...om du bara har 7cm kvar....vad är problemet? det innebär ca 3-4cm kvar att såga!....har man nån koll,bra såg och vass kedja,eller till och med halvslö kedja så ser jag inget som helst problem med det! händer varje dag!...varför panik?...såga klart och gå därifrån!..man hinner långt innan trädet slår i backen!...har gjort så nu i över 25 år...å än står jag här! anser inte att det är fällmetoden som avgör om man ska överleva eller inte....det är hur skärpt man är i varje moment man utför som avgör!....fäller man nåt träd i veckan så förstår jag att man inte riktigt har koll, men fäller man mellan 50-100 träd om dagen så får man en viss känsla för hur man ska ta det!....jag anser att det mesta sitter i handlederna och i viss mån i gasfingret! och att man har koll på hur vass kedja man för tillfället har och vad sågen klarar!
Husqy346:
Jag har av nödvändighet gått div motorsågskörkort, och det har hänt mer än en gång att även lärarna har fått sig en och annan "ahaa" upplevelse av det jag har sagt och tyckt!.....så tro inte att dom alltid sitter inne med hela sanningen!
du säger vidare: "Det bästa är att när de som motsäger sig att allt som säkerskog är bullshit ska avlägga provet och tror sig veta bättre så kan de stå där sedan utan det obligatoriska motorsågskörkortet. För instruktören har makten att godkänna eller underkänna de som gör för stora missar på provet"
Jag säger inte att allt dom gör är "bullshit".....men dom har ju sina cm och mm! både på gott å ont!....låt säga att en deltagare fäller rakt på pinnen...gång på gång.....men han kanske blir kuggad ändå...för hans brytmån var ojämn! är det rätt?...vad spelar brytmån för roll om trädet går dit det ska? det är väl det som är hela vitsen med att fälla träd!?
du skriver också att: "Det som avgör hur stor brytmån man gör är trädets diameter"....nja...men vi måste dela upp ordet "stor" i två delar!...bred och lång!...du som gillar körkortet så mycket,varför nämner du inte att dom också säger att längden av brytmån ska vara 80% av brösthöjdsdiametern?.....det är den del som jag mest ställer upp på!...att den ska vara 10% av BHD kan jag gå med på upp till ca 30cm i BHD! ..därefter så kan jag möjligen gå med på att längden är 80% av BHD, beroende på om trädets form,rotben,skador,röta mm medger detta i trädets fällriktning!...jag anser att över ca 30cm i BHD så kan man glömma dom 10% pga att ju grövre träd så får man ju atomatiskt en längre brytmån om man följer 80% regeln.....i min värld är det den totala andelen cm2 som avgör om brytmån ska hålla eller inte!..ibland måste man lämna bara 30% längd och gör då bredden såklart bredare än normalt!...man kan alltså inte säga att: "så och så är det"...man måste bedöma det träd för träd!.....10% och 80% regeln är en utgångspunkt!.......som sällan stämmer optimalt!....ska man följa dessa % på träd över 25-30cm i BHD så blir det ofta osäkert pga att man allt som oftast då får tilläggssåga i brytmån på ett eller annat sätt för att få omkull trädet!....det är ytters sällan som jag har en BREDARE brytmån än 3cm eller möjligen 4cm oavsett diameter på trädet! jag har fällt ekar och bokar,askar,granar,tallar mm från ca 100- 150cm med endast 3-4cm brytmån, och det har gått alldeles utmärkt!, lutar trädet något så brukar jag lämna något mer brytmån på trycksidan!
Jag kommer säket på nåt mer som jag missat i era inlägg!....den dagen ..den sorgen!
/Huggarn.
PS: "säkra hörnet" är till för dom som står omkring.....inte han som fäller!!"