Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 102279 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196112 era lossers!!!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196113 ni har inga svar!?

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196114 ni är störtlöjliga.......sk .....skogsarbetare.........say iam wrong!!!......rednecks!!!

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

värmSkog  
#196115 underhållning :lol:

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Robertberg  
#196118 Jag noterar ditt uteblivna svar på min fråga, det verkar som att piken ändå gick fram.
Då jag är en ganska sympatisk människa ser jag för- och nackdelar med det mesta, men jag kan inte förneka att ditt synsätt är mer roande.

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196130
obantteg skrev:
Huggarn skrev:finns ingen som helst anledning att använda det SK säkra hörnet såvida trädet inte står i medvind eller lutar i fallrikningen!!


Är allt svart eller vitt i din värld?


obantteg skrev:
Huggarn skrev:finns ingen som helst anledning att använda det SK säkra hörnet såvida trädet inte står i medvind eller lutar i fallrikningen!!


Är allt svart eller vitt i din värld?


obantteg Här är svaret din kanalje!! :grin:..jag är ganska färgglad för övrigt!.....gult framförallt....

säkra hörnet kan rent utav vara "farliga hörnet" om det används på fel träd!.... ta exvis en björk som lutar 45 gr mot en ledning el liknande.....björken är ca 15cm i dim.......du får gärna trixa med säkra hörnet på den om du vill... med instick å allt vad det innebär!.....själv gör jag ett riktskär i ledningens riktning....eller lite snett ifrån ledningen å sågar bakifrån......lagomt mycket...i med en kil om diametern tillåter..tills björken går i backen!..på detta sätt kan jag alltid ha maximal brytmån.....ett träd som lutar låt säga 45gr..kan man ALLTID fälla åt tre håll!....men INTE med "säkra hörnet"..för då måste man göra brytmån i förväg och chansa på att den är tillräcklig...har man redan sågat till brytmån med "säkra hörnet" så kanske inte brytmån är tillräckligt stark helt enket.....å trädet går sidledes......åt fanders med andra ord! gör man som jag så har man alltid full kontroll på när och vilket håll trädet går! UTAN "SÄKRA HÖRNET"!! dessutom med maximal brytmån!...men jag förstår ju om utbildarna på tex säker skog ALLTID förordar "säkra hörnet"......det är väl det enda som gör dom unika på nåt sätt!..när jag tog AB körkort så kan jag lova att jag hade spöat skiten ur den sk "LÄRAREN" i både teori,fällning,filning mm utan några som helst bekymmer!..hade jag inte hållt tillbaka som jag gjorde så hade han nog gått hem å gråtit!.....man kan ju undra hur i h-vete säker skog tänker när dom godkänner vissa "utbildare"......

ha gärna invändningar mot detta inlägg!..men tala då om varför och hur! gärna nån utbildare av "säker skog"!

/huggarn.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Robertberg  
#196131 Om man antar att det finns folk i denna värld som inte är lika erfarena och självsäkra på sina motorsågskunskaper som du Huggarn, då tror jag just det är en anledning att använda sig ut av säkra hörnet.
Och använder dom sig av säkra hörnet har dom gått kursen.
Har dom gått kursen så lär dom veta sina begränsningar och att inte chansa.
Vet dom sina begränsningar så överlåter de din björk till ett proffs, eller vet hur den björken ska fällas.

Men detta resonemanget bygger som sagt på att alla inte är lika duktiga som Hugarn.
//
Kanaljen och hottentotten

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196152 Okej huggarn - här ska du få mitt svar. Jag är instruktör för AB-kortet.

Ett 15 cm träd gör jag inget säkert hörn på i normala fall eftersom det blir lite trixigt att få plats med det. 20 cm tycker jag är en bra gräns.

Utifrån ditt resonemang ovan så uppfattade jag det som att du tycker att ju tjockare brytmån desto säkrare. Det stämmer inte. En tjock brytmån (självklart även påverkat av trädslag och temperatur) beter sig så här när du (eller vinden eller lutningen) ska trycka ner trädet: håller, håller, håller PANG går helt av. Medan en lagom tjock brytmån beter sig så här: Håller, böjer sig och styr trädet lång väg - kanske ända till backen. Dessutom kan en tjock brytmån skapa farliga fläkningar.

En nackdel att inte göra säkra hörnet är följande: Tänk er en lite grövre träd, 30+. Fällskäret görs på gamla sättet, instick på höger sida, bakåt, runt, sätter i kil/brytjärn, fortsätter såga frammåt på vänstersidan. När du har 7 cm kvar märker du att trädet börjar gå. Vad gör du? Jo jag gjorde oftast så att jag sågade allt jag hade för att minska brytmånen och undvika spjälkning/urdrag för att inte förstöra första stocken. Det innebär att jag stod kvar och sågade medan trädet föll och i sista stund tog jag ett steg tillbaka. DET ÄR INTE SÅ BRA!!

En annan fördel med säkra hörnet är att du gör ett nytt instick från vänstersidan och kan då se till att du hamnar precis i rätt höjd i förhållande till riktskäret. Annars är det ju lätt hänt att när man gått hela varvet runt så ligger man lite lågt eller högt.

En annan fördel är att om man fäller skog där det kan komma folk och titta så kollar man upp runt trädet och ser till att ingen har kommit precis innan man tar säkra hörnet.

En nackdel är att det tar lite mer tid - säkert 10 sekunder :)

Sen kan jag hålla med om att många träd som står precis rakt upp händer det inget med utan kil eller brytjärn och då är säkra hörnet ev onödigt.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Husqy346  
#196221 Detta är ju en ganska kul diskution. Det som avgör hur stor brytmån man gör är trädets diameter . Brytmån ska va 10 % av trädet diameter . Så är trädet 28 cm så ska brytmånen va ca 28 mm. Ska man fälla ett träd vid en ledning så ska man väl ändå ha både fällriktare o winsch att säkra med oavsätt åt vilket håll trädet lutar åt från början.
Det bästa är att när de som motsäger sig att allt som säkerskog är bullshit ska avlägga provet och tror sig veta bättre så kan de stå där sedan utan det obligatoriska motorsågskörkortet. För instruktören har makten att godkänna eller underkänna de som gör för stora missar på provet..
Jag har själv gått kursen för några år sedan den var mycket lärorik o man fick sig några tankeställare hur farligt man gjorde huggningen innan. Dock kuggade jag på den teoretiska delen.Det bästa med säkra hörnet är ändå att det är väldigt sällsynt att trädet går baklänges o nyper fast svärdet

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196490
obantteg skrev:Om man antar att det finns folk i denna värld som inte är lika erfarena och självsäkra på sina motorsågskunskaper som du Huggarn, då tror jag just det är en anledning att använda sig ut av säkra hörnet.
Och använder dom sig av säkra hörnet har dom gått kursen.
Har dom gått kursen så lär dom veta sina begränsningar och att inte chansa.
Vet dom sina begränsningar så överlåter de din björk till ett proffs, eller vet hur den björken ska fällas.

Men detta resonemanget bygger som sagt på att alla inte är lika duktiga som Hugarn.
//
Kanaljen och hottentotten



obantteg skrev:Om man antar att det finns folk i denna värld som inte är lika erfarena och självsäkra på sina motorsågskunskaper som du Huggarn, då tror jag just det är en anledning att använda sig ut av säkra hörnet.
Och använder dom sig av säkra hörnet har dom gått kursen.
Har dom gått kursen så lär dom veta sina begränsningar och att inte chansa.
Vet dom sina begränsningar så överlåter de din björk till ett proffs, eller vet hur den björken ska fällas.

Men detta resonemanget bygger som sagt på att alla inte är lika duktiga som Hugarn.
//
Kanaljen och hottentotten



Alltid lika kul att röra om i grytan! :smile:

Ja,jag är självsäker...det är mitt jobb att vara självsäker och erfaren!..det är bla därför jag får dom jobb jag får!..det finns säkert yrkesverksamma som är både mer och mindre självsäkra och erfarna än vad jag är!..det jag beskriver är MINA erfarenheter!

jag skulle väl förvisso kunna utrycka mig lite mer "diplomatiskt" ibland......det håller jag med om!...men det är inte alltid lätt att uttrycka vad man menar i en skriven text på ett SKOGSforum där vissa inte ens vet åt vilket håll man ska hålla en yxa ens en gång!...fälla o hugga träd är min grej.....inte att skriva väl och uttrycka mig väl!.....det får ni helt enkelt stå ut med!...jag vet att många retar sig på mina inlägg o fattar ingenting och skriver å gråter ut hos admin......men jag vet också att många vet precis vad det är jag försöker säga!....vi är olika..punkt slut!......det är ju modernt med "mångfald" så...... :lol:

det är helt ok att vissa som är osäkra använder säkra hörnet!.problemet uppstår när man som jag gör jobb åt div statliga myndigheter.....myndigheterna begriper nada om trädfällning,därför hyr dom in folk som är duktiga på att snacka(slicka röv) och som som tar på sig att bla sköta säkerhetsbiten.....dessa begriper oftast lika mycket/lite som myndigheten själva!.....så för att rädda skinnet så använder dom sig av säker skogs metoder! myndigheterna i sin tur kräver att man till 100% ska använda folk som gått div motorsågskörkort, och tar ingen som helst hänsyn till vilka egenteliga erfanenheter dom som ska utföra jobbet har.....bara dom har tex abc körkort så är det ok!! :surp: ...jag har sett div killar med abc körkort som knappt vet vad dom pysslar med!

(det finns en kille vid en viss myndighet som faktiskt har fattat det och som själv kollar upp både historiska och nuvarande erfarenheter...all respekt till dig även fast vi inte är överens om allt!)

därför blir det helt fel att "säker skog" får mer eller mindre monopol på hur det ska fällas träd här i svea rike! eller att deras metoder skulle vara guds gåva till trädfällningen...eller den "enda" "sanningen"!!

Nu är det så många som gått desa motorsågskörkort...så nu börjar väl kursintäkterna sina.....så nu har nån vis person kommit på ett förslag att dessa ska förnyas vart 5 år!.....förstå mig rätt...men dessa herrar gör ett bra jobb i många fall ..men tro för guds skull inte att dom är missionärer som vill lära ut trädfällningskonstens tekniker till folket gratis för att dom vurmar om säkerheten så mycket!......nej det är affärer o pengar det handlar om!....

/Huggarn.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

superglue  
#196494
Husqy346 skrev:Detta är ju en ganska kul diskution. Det som avgör hur stor brytmån man gör är trädets diameter . Brytmån ska va 10 % av trädet diameter . Så är trädet 28 cm så ska brytmånen va ca 28 mm. Ska man fälla ett träd vid en ledning så ska man väl ändå ha både fällriktare o winsch att säkra med oavsätt åt vilket håll trädet lutar åt från början.
Det bästa är att när de som motsäger sig att allt som säkerskog är bullshit ska avlägga provet och tror sig veta bättre så kan de stå där sedan utan det obligatoriska motorsågskörkortet. För instruktören har makten att godkänna eller underkänna de som gör för stora missar på provet..
Jag har själv gått kursen för några år sedan den var mycket lärorik o man fick sig några tankeställare hur farligt man gjorde huggningen innan. Dock kuggade jag på den teoretiska delen.Det bästa med säkra hörnet är ändå att det är väldigt sällsynt att trädet går baklänges o nyper fast svärdet




Jag har huggit kraftledningar i 4-5 års tid och dom träd som man behöver vinsch eller fällriktare på är 10%. Träd som står rakt upp eller lutar år "rätt" håll behöver man ju inte överdriva med, man måste ju faktiskt producera m3 också :wink:

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196509 Jag håller med superlimmet så mycket jag kan!....varför göra saker svårare än vad dom är?

myndigheter,ledningsägare mfl begär in dom lägsta möjliga anbuden! samtidigt ställer dom krav på 100% säkerhet,miljö och bla bla bla........det funkar inte i praktiken!...dom säger att det är fler faktorer än priset som styr vem som får anbuden.....det är skitprat!....det har jag sett otaliga exempel på!

det mest häpnadsväckande är att även om dom fått ett fast pris så ställer dom tidskrav med dryga böter! :surp: varför? dom har ju fått ett fast pris!!?? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196514
Ekhagas trädfällning skrev:Okej huggarn - här ska du få mitt svar. Jag är instruktör för AB-kortet.

Ett 15 cm träd gör jag inget säkert hörn på i normala fall eftersom det blir lite trixigt att få plats med det. 20 cm tycker jag är en bra gräns.

Utifrån ditt resonemang ovan så uppfattade jag det som att du tycker att ju tjockare brytmån desto säkrare. Det stämmer inte. En tjock brytmån (självklart även påverkat av trädslag och temperatur) beter sig så här när du (eller vinden eller lutningen) ska trycka ner trädet: håller, håller, håller PANG går helt av. Medan en lagom tjock brytmån beter sig så här: Håller, böjer sig och styr trädet lång väg - kanske ända till backen. Dessutom kan en tjock brytmån skapa farliga fläkningar.

En nackdel att inte göra säkra hörnet är följande: Tänk er en lite grövre träd, 30+. Fällskäret görs på gamla sättet, instick på höger sida, bakåt, runt, sätter i kil/brytjärn, fortsätter såga frammåt på vänstersidan. När du har 7 cm kvar märker du att trädet börjar gå. Vad gör du? Jo jag gjorde oftast så att jag sågade allt jag hade för att minska brytmånen och undvika spjälkning/urdrag för att inte förstöra första stocken. Det innebär att jag stod kvar och sågade medan trädet föll och i sista stund tog jag ett steg tillbaka. DET ÄR INTE SÅ BRA!!

En annan fördel med säkra hörnet är att du gör ett nytt instick från vänstersidan och kan då se till att du hamnar precis i rätt höjd i förhållande till riktskäret. Annars är det ju lätt hänt att när man gått hela varvet runt så ligger man lite lågt eller högt.

En annan fördel är att om man fäller skog där det kan komma folk och titta så kollar man upp runt trädet och ser till att ingen har kommit precis innan man tar säkra hörnet.

En nackdel är att det tar lite mer tid - säkert 10 sekunder :)

Sen kan jag hålla med om att många träd som står precis rakt upp händer det inget med utan kil eller brytjärn och då är säkra hörnet ev onödigt.



Nej ,jag är absolut ingen förespråkare för jättebreda brytmåner! ..tvärtom!..jag tycker att alldeles för många gör för tjocka brytmåner för att vara säkert!

Jag svarar på både ditt och Husqy346's inlägg på en gång!

Trädet i mitt exempel var speciellt..o 45 grader är väl att ta i!...men sågar man ett sånt träd som bara inte FÅR gå fel....och sågar som jag nämde,så känner man ju när trädet ger sig iväg...och behöver inte lämna vare sig mer eller mindre brytmån än nödvändigt!....jag tror och hoppas ekhaga att du vet exakt vad jag menar!

vidare till 30+ trädet!...om du bara har 7cm kvar....vad är problemet? det innebär ca 3-4cm kvar att såga!....har man nån koll,bra såg och vass kedja,eller till och med halvslö kedja så ser jag inget som helst problem med det! händer varje dag!...varför panik?...såga klart och gå därifrån!..man hinner långt innan trädet slår i backen!...har gjort så nu i över 25 år...å än står jag här! anser inte att det är fällmetoden som avgör om man ska överleva eller inte....det är hur skärpt man är i varje moment man utför som avgör!....fäller man nåt träd i veckan så förstår jag att man inte riktigt har koll, men fäller man mellan 50-100 träd om dagen så får man en viss känsla för hur man ska ta det!....jag anser att det mesta sitter i handlederna och i viss mån i gasfingret! och att man har koll på hur vass kedja man för tillfället har och vad sågen klarar!

Husqy346:

Jag har av nödvändighet gått div motorsågskörkort, och det har hänt mer än en gång att även lärarna har fått sig en och annan "ahaa" upplevelse av det jag har sagt och tyckt!.....så tro inte att dom alltid sitter inne med hela sanningen!

du säger vidare: "Det bästa är att när de som motsäger sig att allt som säkerskog är bullshit ska avlägga provet och tror sig veta bättre så kan de stå där sedan utan det obligatoriska motorsågskörkortet. För instruktören har makten att godkänna eller underkänna de som gör för stora missar på provet"

Jag säger inte att allt dom gör är "bullshit".....men dom har ju sina cm och mm! både på gott å ont!....låt säga att en deltagare fäller rakt på pinnen...gång på gång.....men han kanske blir kuggad ändå...för hans brytmån var ojämn! är det rätt?...vad spelar brytmån för roll om trädet går dit det ska? det är väl det som är hela vitsen med att fälla träd!?

du skriver också att: "Det som avgör hur stor brytmån man gör är trädets diameter"....nja...men vi måste dela upp ordet "stor" i två delar!...bred och lång!...du som gillar körkortet så mycket,varför nämner du inte att dom också säger att längden av brytmån ska vara 80% av brösthöjdsdiametern?.....det är den del som jag mest ställer upp på!...att den ska vara 10% av BHD kan jag gå med på upp till ca 30cm i BHD! ..därefter så kan jag möjligen gå med på att längden är 80% av BHD, beroende på om trädets form,rotben,skador,röta mm medger detta i trädets fällriktning!...jag anser att över ca 30cm i BHD så kan man glömma dom 10% pga att ju grövre träd så får man ju atomatiskt en längre brytmån om man följer 80% regeln.....i min värld är det den totala andelen cm2 som avgör om brytmån ska hålla eller inte!..ibland måste man lämna bara 30% längd och gör då bredden såklart bredare än normalt!...man kan alltså inte säga att: "så och så är det"...man måste bedöma det träd för träd!.....10% och 80% regeln är en utgångspunkt!.......som sällan stämmer optimalt!....ska man följa dessa % på träd över 25-30cm i BHD så blir det ofta osäkert pga att man allt som oftast då får tilläggssåga i brytmån på ett eller annat sätt för att få omkull trädet!....det är ytters sällan som jag har en BREDARE brytmån än 3cm eller möjligen 4cm oavsett diameter på trädet! jag har fällt ekar och bokar,askar,granar,tallar mm från ca 100- 150cm med endast 3-4cm brytmån, och det har gått alldeles utmärkt!, lutar trädet något så brukar jag lämna något mer brytmån på trycksidan!

Jag kommer säket på nåt mer som jag missat i era inlägg!....den dagen ..den sorgen!

/Huggarn.

PS: "säkra hörnet" är till för dom som står omkring.....inte han som fäller!!"

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196990 har själv provat "säkra hörnet" vid några tillfällen,efter som det tjatas mycket om det!kan bara hålla med föregående talare att risken att trädet lägger sig åt sidan ökar markant om du har för smal brytmån! om jag däremot fäller ett kraftigt lutande träd i fallriktningen så kan det underlätta med instick genom stammen och såga rakt bakåt,och sedan spara en rätt stor klack,som man sedan sågar etappvis uppifrån och ner,då ger sig fibrerna långsamt. annars så förespråkar jag med att fälla traditionellt med fällskär bakifrån,eller vid kraftiga stammar "gå runt",och kilar.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Tony4x4  
#202961 Är väll inte meningen att använda säkrahörnet jämt.

Men det är ju bra att kunna och funkar bra om man vill undvika spjälkning mm

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).