Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 102294 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46217
Zixten skrev:
valmet901 skrev:Skall man gå och köpa en såg på en vardag hinner man ju inte göra nåt mer den dagen :lol:

Det är väl upp till var och en vad man har på sig när man sågar.


Om man inte har nåt av utrustningen vad skall de göra då. Förbjuda en att gå ut i skogen o såga då eller
:lol:

Skulle inte förvånna mig om det blir triobrake på alla sågar snart med :lol:


Vad är det för fel med triobrake då?
Har du använt det själv?

Systemet fanns på vårt nya såg, och än så länge har jag inte stört mig på det, sitter inte i vägen i alla fall.
Har hört att det är bättre på dom senare sågarna än dom första...


Är väl inget fel med triobrake så sett är väl bra att det finns för de som vill ha det. Vilket inte jag vill ha på mina sågar om inte nån anställd vill ha det vill säga.

Lånade ett 346 med triobrake av farsan en dag när jag kapade vindfällen i en gallring. Passade inte mitt arbetssätt. Men om det finns folk som vill triva med triobrake är det väl extra säkert för dem. Blev så stelt att kvista på nått sätt. Nej för mig räcker det med ett kastskydd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46221
valmet901 skrev:
Zixten skrev:
valmet901 skrev:Skall man gå och köpa en såg på en vardag hinner man ju inte göra nåt mer den dagen :lol:

Det är väl upp till var och en vad man har på sig när man sågar.


Om man inte har nåt av utrustningen vad skall de göra då. Förbjuda en att gå ut i skogen o såga då eller
:lol:

Skulle inte förvånna mig om det blir triobrake på alla sågar snart med :lol:


Vad är det för fel med triobrake då?
Har du använt det själv?

Systemet fanns på vårt nya såg, och än så länge har jag inte stört mig på det, sitter inte i vägen i alla fall.
Har hört att det är bättre på dom senare sågarna än dom första...


Är väl inget fel med triobrake så sett är väl bra att det finns för de som vill ha det. Vilket inte jag vill ha på mina sågar om inte nån anställd vill ha det vill säga.

Lånade ett 346 med triobrake av farsan en dag när jag kapade vindfällen i en gallring. Passade inte mitt arbetssätt. Men om det finns folk som vill triva med triobrake är det väl extra säkert för dem. Blev så stelt att kvista på nått sätt. Nej för mig räcker det med ett kastskydd.


Sticker ut hakan lite 😈
Om det inte passar ditt arbetssätt, och det sitter ivägen, så arbetar du fel.
Arbetar man rätt så märkar man inte Triobraken.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46222 trio braken skall inte vara i vägen om man växlar rätt med tummen och pekfingret men har man bara pekfingret på gasen då är den i vägen men som sakt det är en vanesak och tyvär så är det dom med minst vana vid motorsåg som andvändert pekfingret på gasen i störst utsträkning då dom i regel inte har så storvana av att kvista.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46251
knaggen skrev:trio braken skall inte vara i vägen om man växlar rätt med tummen och pekfingret men har man bara pekfingret på gasen då är den i vägen men som sakt det är en vanesak och tyvär så är det dom med minst vana vid motorsåg som andvändert pekfingret på gasen i störst utsträkning då dom i regel inte har så storvana av att kvista.


Då är jag ovan. Är tydligen inte så bra på att såga. :lol:
Eller så håller jag inte såget som experterna vill.

Har jobbat i skogen i 7 år behövs nog 7 till innan man lär sig bemästra såget. :lol:

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46282
valmet901 skrev:
knaggen skrev:trio braken skall inte vara i vägen om man växlar rätt med tummen och pekfingret men har man bara pekfingret på gasen då är den i vägen men som sakt det är en vanesak och tyvär så är det dom med minst vana vid motorsåg som andvändert pekfingret på gasen i störst utsträkning då dom i regel inte har så storvana av att kvista.


Då är jag ovan. Är tydligen inte så bra på att såga. :lol:
Eller så håller jag inte såget som experterna vill.

Har jobbat i skogen i 7 år behövs nog 7 till innan man lär sig bemästra såget. :lol:

Ung tupp :P
Det är nog svrårast att lära om en som har hållit på ett par år det vet jag med mig själv
När man fick en såg med föregångaren till triobrake i början på 90talet så hade man problem
vid kvistningen men det tog ca 2 veckor så var man vän med föregångaren och den löste ut lättare än triobraken.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46289 Får väl ta o ge triobrake en chans o öva upp mig att såga med det ochså.
Som sagt jag påstår inte att jag vet nåt för att jag har sågat 7 år. Kommer alltid finnas de som är bättre med mer erfarenhet än mig.
När man sågat i 40 år inte då ens vet jag om jag kommer känna mig säker på allt som har med motorsågning att göra. Tänk att lära sig nåt nytt då. :lol:
Hade man sågat med triobrake från början så hade jag inte reflekterat nåt över det då hade det ju vart naturligt :lol:

Jaja får väl brumma vidare med mitt enkel kastskydd tills jag köper ett såg med två skydd nån gång i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46297 När triobraken kom ville jag inte ha den för att jag kunde inte med föregångaren som jag testade när jag gick skogsbruksskola i slutet av 80-talet. Men så frågade någon om jag testat triobraken, vilket jag inte hade. Så jag provade och märket att den inte alls var ivägen. Jag löser "aldrig" ut den. Den enda gången jag tycker den är lite ivägen är när jag skall starta sågen. Då sätter jag högerhandtaget mellan benen och då är triobraken lite ivägen, men det funkar ganska bra ändå, jag lägger sågen lite på sned så är det inga problem.

Martin

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46305
valmet901 skrev:Får väl ta o ge triobrake en chans o öva upp mig att såga med det ochså.
Som sagt jag påstår inte att jag vet nåt för att jag har sågat 7 år. Kommer alltid finnas de som är bättre med mer erfarenhet än mig.
När man sågat i 40 år inte då ens vet jag om jag kommer känna mig säker på allt som har med motorsågning att göra. Tänk att lära sig nåt nytt då. :lol:
Hade man sågat med triobrake från början så hade jag inte reflekterat nåt över det då hade det ju vart naturligt :lol:

Jaja får väl brumma vidare med mitt enkel kastskydd tills jag köper ett såg med två skydd nån gång i framtiden.

jaha då får man ge fan i skördaren och försöka att satsa i 10 år till så man kommer upp i 40 år

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46306
Ekhagas trädfällning skrev:När triobraken kom ville jag inte ha den för att jag kunde inte med föregångaren som jag testade när jag gick skogsbruksskola i slutet av 80-talet. Men så frågade någon om jag testat triobraken, vilket jag inte hade. Så jag provade och märket att den inte alls var ivägen. Jag löser "aldrig" ut den. Den enda gången jag tycker den är lite ivägen är när jag skall starta sågen. Då sätter jag högerhandtaget mellan benen och då är triobraken lite ivägen, men det funkar ganska bra ändå, jag lägger sågen lite på sned så är det inga problem.

Martin

Brukar trycka nerhandtaget i mot sågenshantag sen är det inga problem att starta den har sett på sen del andra som sneställer sågen vid start

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46321
knaggen skrev:
valmet901 skrev:Får väl ta o ge triobrake en chans o öva upp mig att såga med det ochså.
Som sagt jag påstår inte att jag vet nåt för att jag har sågat 7 år. Kommer alltid finnas de som är bättre med mer erfarenhet än mig.
När man sågat i 40 år inte då ens vet jag om jag kommer känna mig säker på allt som har med motorsågning att göra. Tänk att lära sig nåt nytt då. :lol:
Hade man sågat med triobrake från början så hade jag inte reflekterat nåt över det då hade det ju vart naturligt :lol:

Jaja får väl brumma vidare med mitt enkel kastskydd tills jag köper ett såg med två skydd nån gång i framtiden.

jaha då får man ge fan i skördaren och försöka att satsa i 10 år till så man kommer upp i 40 år


Ja det får du göra :lol:

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196081 finns ingen som helst anledning att använda det SK säkra hörnet såvida trädet inte står i medvind eller lutar i fallrikningen!!

för övrigt så håller jag med XPG i princip allt han skrivit i denna tråd!

Märk väl gott folk....."säkra hörnet" togs från början fram som en metod att fälla träd i medvind och vid lutande träd!...detta har nu "säker skog" anammat som den enda och bästa metoden att fälla träd!!! :surp: och det är väl ok.....idioter som inte begriper bättre! men att både nuvarande och fd proffshuggare som fått "säker skogs" förtroende ljuger folk rätt upp i ögonen och inte säger hur dom jobbade och hur det faktiskt fungerar borde fanimej skämmas att dom inte säger som det är!!....men det är som vanligt att det är pengar och kursavgifter som styr deras munnar!....mig lurar dom inte...var så säker! försök bara!! :wink:

måtte jag inte bli sån när huggarkarriären är över!!.......jag skolar hellre om mig som....ja....vad som helst!! :wink:

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Robertberg  
#196087
Huggarn skrev:finns ingen som helst anledning att använda det SK säkra hörnet såvida trädet inte står i medvind eller lutar i fallrikningen!!


Är allt svart eller vitt i din värld?

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196101 hur är färgen i din värld?

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196103 förmodligen en osann värld min vän! den som inte håller med......just say it!!!

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196111 motbevisa mig!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).