Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 102324 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Skogshuggarn  
#46013
th skrev:
Aj aj, min handlare är inte med på listan, får tydligen sluta köpa mera prylar :wink:


"Handla sågkedja idag! - i morgon kan den vara "licensbelagd",,,,,,,,, [-x :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

masterchief  
#46019 Visst måste väl det finnas intresse hos folk att kunna hantera de redskap de använder.
Om man tar och köper en motorsåg så är det klart man luskar lite i riskerna som åligger användandet av sågen innan man drar i startsnöret.
Eller är jag helt ute och cyklar.
Folk kanske drar i snöret och tänker wow, kejan rör sig när jag efter mycket om och men fått spärren till gasen att släppa med ett buntband.
Jag körde motorsåg ett antal år innan jag gick skogsbruksskola.
Det första jag gjorde innan jag startade sågen var att köpa ett ex av klassikerboken Motorsågen. Sedan lusläste jag instruktionsboken, speciellt säkerhetsbiten.
Sedan startade man sågen och i början var man överdrivet nogrann med säkerheten......
Men det är nog så att jag överskattar människors förmåga att använda sunt förnuft, beslutsfattarna verkar anse annat.....
Nu dissar inte jag motorsågskörkortet som så, väldigt bra verktyg att lära sig grunderna på speciellt om man inte har tillgång till någon erfaren som lär ut grunderna.
Men det måste ske frivilligt.
I mitt fall hade jag min far, som förövrigt aldrig haft ett par huggarbyxor på sig innan jag förbjöd honom att vara med motorsågen utan :lol:

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46023 Ni kan vara lungna motorsågs körkortet kommer att bli obligatorisk år2009 så det är väl bara att vänta på alla konsulter o dyl som vill sätta klorna i dom ANSTÄLLDA jo direktivet kommer bara att gälla dom som är anställda och hanterar motorsåg .
tänk då en entrepenör som har ett par huggare anställda dom måste han skicka på kurs för att inte få arbetsmiljöverket på sig och deyt har redan börjat att slå i genom kompissen avskedade sin huggare men var välkommen till baka som egen och på så sätt går han runt lagen som kommer under 2009.
sen tycker jag att dom som sitter för säkerskog kunnde göra en kommentar men dom lyser med sin frånvaro och kanse ta åt sig av kritiken.

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46024
masterchief skrev:Visst måste väl det finnas intresse hos folk att kunna hantera de redskap de använder.
Om man tar och köper en motorsåg så är det klart man luskar lite i riskerna som åligger användandet av sågen innan man drar i startsnöret.
Eller är jag helt ute och cyklar.
Folk kanske drar i snöret och tänker wow, kejan rör sig när jag efter mycket om och men fått spärren till gasen att släppa med ett buntband.
Jag körde motorsåg ett antal år innan jag gick skogsbruksskola.
Det första jag gjorde innan jag startade sågen var att köpa ett ex av klassikerboken Motorsågen. Sedan lusläste jag instruktionsboken, speciellt säkerhetsbiten.
Sedan startade man sågen och i början var man överdrivet nogrann med säkerheten......
Men det är nog så att jag överskattar människors förmåga att använda sunt förnuft, beslutsfattarna verkar anse annat.....
Nu dissar inte jag motorsågskörkortet som så, väldigt bra verktyg att lära sig grunderna på speciellt om man inte har tillgång till någon erfaren som lär ut grunderna.
Men det måste ske frivilligt.
I mitt fall hade jag min far, som förövrigt aldrig haft ett par huggarbyxor på sig innan jag förbjöd honom att vara med motorsågen utan :lol:



Hörde att en handlare hade sålt full utrustning dagen efter gudrun till en. Såg, hjälm, byxor, bälte mm. mm. Så frågade han om det var något mera?
Ja, hur gör man när man startar sågen? :-?
Det är väl sannolikt att han var ute i stormskogen sen och kapade x_x %-(
Han hade i alla fall inte luskat i riskerna innan han köpte sågen....

Hur har du lyckats med att få din far att använda huggarbyxor? Håller på att få min far att använda dom... Har du något tips?

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46027
knaggen skrev:Ni kan vara lungna motorsågs körkortet kommer att bli obligatorisk år2009 så det är väl bara att vänta på alla konsulter o dyl som vill sätta klorna i dom ANSTÄLLDA jo direktivet kommer bara att gälla dom som är anställda och hanterar motorsåg .
tänk då en entrepenör som har ett par huggare anställda dom måste han skicka på kurs för att inte få arbetsmiljöverket på sig och deyt har redan börjat att slå i genom kompissen avskedade sin huggare men var välkommen till baka som egen och på så sätt går han runt lagen som kommer under 2009.
sen tycker jag att dom som sitter för säkerskog kunnde göra en kommentar men dom lyser med sin frånvaro och kanse ta åt sig av kritiken.


För att få dom som sitter i säker skog tt komentera kanske dui ska bjuda in dom till forumet!?
Lite lättare för dom att veta om att det finns då.

Eller dom är kanske redan här? Inbjudna?

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46028 Dessutom bör man kanske komma ihåg att Säker skog startade som ett projekt att höja säkerhetstänkandet i det privata skogsbruket där många olyckor sker, eller förhoppningsvis skedde.

Dessutom bör man skilja på Arbetsmiljöverket och Säker skog. Att Arebtsmiljöverket vill använda motorsågskökortet som en certifiering har inget att göra med Säker skog, eller?

Vore otroligt intressant att få någon från Säker skog att krydda denna tråd med fakta.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

masterchief  
#46031
Zixten skrev:
masterchief skrev:Visst måste väl det finnas intresse hos folk att kunna hantera de redskap de använder.
Om man tar och köper en motorsåg så är det klart man luskar lite i riskerna som åligger användandet av sågen innan man drar i startsnöret.
Eller är jag helt ute och cyklar.
Folk kanske drar i snöret och tänker wow, kejan rör sig när jag efter mycket om och men fått spärren till gasen att släppa med ett buntband.
Jag körde motorsåg ett antal år innan jag gick skogsbruksskola.
Det första jag gjorde innan jag startade sågen var att köpa ett ex av klassikerboken Motorsågen. Sedan lusläste jag instruktionsboken, speciellt säkerhetsbiten.
Sedan startade man sågen och i början var man överdrivet nogrann med säkerheten......
Men det är nog så att jag överskattar människors förmåga att använda sunt förnuft, beslutsfattarna verkar anse annat.....
Nu dissar inte jag motorsågskörkortet som så, väldigt bra verktyg att lära sig grunderna på speciellt om man inte har tillgång till någon erfaren som lär ut grunderna.
Men det måste ske frivilligt.
I mitt fall hade jag min far, som förövrigt aldrig haft ett par huggarbyxor på sig innan jag förbjöd honom att vara med motorsågen utan :lol:



Hörde att en handlare hade sålt full utrustning dagen efter gudrun till en. Såg, hjälm, byxor, bälte mm. mm. Så frågade han om det var något mera?
Ja, hur gör man när man startar sågen? :-?
Det är väl sannolikt att han var ute i stormskogen sen och kapade x_x %-(
Han hade i alla fall inte luskat i riskerna innan han köpte sågen....

Hur har du lyckats med att få din far att använda huggarbyxor? Håller på att få min far att använda dom... Har du något tips?

Angående att få min far att använda skyddsbyxor, så använde jag lite list och gick genom min mor.
Upplyste henne lite fint om riskerna.
Kvinnor har en lustig förmåga att kunna påverka saker och ting hos män :lol:

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46032 [quote="Sundhult"]Dessutom bör man kanske komma ihåg att Säker skog startade som ett projekt att höja säkerhetstänkandet i det privata skogsbruket där många olyckor sker, eller förhoppningsvis skedde.

Dessutom bör man skilja på Arbetsmiljöverket och Säker skog. Att Arebtsmiljöverket vill använda motorsågskökortet som en certifiering har inget att göra med Säker skog, eller?

Vore otroligt intressant att få någon från Säker skog att krydda denna tråd med fakta.

//.D[/quote
VARFÖR SITTER DET FOLK FRÅN ARBETMILJÖVERKET I KONTROLL GRUPPEN PÅ SÄKER SKOG
Tala om det för mig
sen tror jag att dom vill ha sin lilla klubb för sig själva utan att släppa in någon insyn i verksamheten det handla ju om deras konsult uppdrag .

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46033
masterchief skrev:
Zixten skrev:
masterchief skrev:Visst måste väl det finnas intresse hos folk att kunna hantera de redskap de använder.
Om man tar och köper en motorsåg så är det klart man luskar lite i riskerna som åligger användandet av sågen innan man drar i startsnöret.
Eller är jag helt ute och cyklar.
Folk kanske drar i snöret och tänker wow, kejan rör sig när jag efter mycket om och men fått spärren till gasen att släppa med ett buntband.
Jag körde motorsåg ett antal år innan jag gick skogsbruksskola.
Det första jag gjorde innan jag startade sågen var att köpa ett ex av klassikerboken Motorsågen. Sedan lusläste jag instruktionsboken, speciellt säkerhetsbiten.
Sedan startade man sågen och i början var man överdrivet nogrann med säkerheten......
Men det är nog så att jag överskattar människors förmåga att använda sunt förnuft, beslutsfattarna verkar anse annat.....
Nu dissar inte jag motorsågskörkortet som så, väldigt bra verktyg att lära sig grunderna på speciellt om man inte har tillgång till någon erfaren som lär ut grunderna.
Men det måste ske frivilligt.
I mitt fall hade jag min far, som förövrigt aldrig haft ett par huggarbyxor på sig innan jag förbjöd honom att vara med motorsågen utan :lol:



Hörde att en handlare hade sålt full utrustning dagen efter gudrun till en. Såg, hjälm, byxor, bälte mm. mm. Så frågade han om det var något mera?
Ja, hur gör man när man startar sågen? :-?
Det är väl sannolikt att han var ute i stormskogen sen och kapade x_x %-(
Han hade i alla fall inte luskat i riskerna innan han köpte sågen....

Hur har du lyckats med att få din far att använda huggarbyxor? Håller på att få min far att använda dom... Har du något tips?

Angående att få min far att använda skyddsbyxor, så använde jag lite list och gick genom min mor.
Upplyste henne lite fint om riskerna.
Kvinnor har en lustig förmåga att kunna påverka saker och ting hos män :lol:


Då är din far inte lika envis som min.... Har lyckats komma så långt att han har huggarbyxor kanske hälften av gångerna han är ute....

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46036
knaggen skrev:
Sundhult skrev:Dessutom bör man kanske komma ihåg att Säker skog startade som ett projekt att höja säkerhetstänkandet i det privata skogsbruket där många olyckor sker, eller förhoppningsvis skedde.

Dessutom bör man skilja på Arbetsmiljöverket och Säker skog. Att Arebtsmiljöverket vill använda motorsågskökortet som en certifiering har inget att göra med Säker skog, eller?

Vore otroligt intressant att få någon från Säker skog att krydda denna tråd med fakta.

//.D[/quote
VARFÖR SITTER DET FOLK FRÅN ARBETMILJÖVERKET I KONTROLL GRUPPEN PÅ SÄKER SKOG
Tala om det för mig
sen tror jag att dom vill ha sin lilla klubb för sig själva utan att släppa in någon insyn i verksamheten det handla ju om deras konsult uppdrag .


Detta står på Säker skogs sida
"Projektet drivs av LRF Skogsägarna inom ramen för LRF’s projekt säker arbetsmiljö. Projektets ordförande är Jan-Olof Thorstensson, självverksam skogsägare och förtroendevald i Södras styrelse. "

Dom har säkert i sin tur satt ihop en grupp av folk som dom anser tillför något, Tjommen från arbetsmiljöverket sitter säkert med för att han (arbetsmiljöverket) har kunskap och statistik i frågor gällande säkerhet. Tror att dom är med och utreder alla dödsolyckor i alla fall, och säkert många allvarligare olyckor / tillbud

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46040
Zixten skrev:
knaggen skrev:
Sundhult skrev:Dessutom bör man kanske komma ihåg att Säker skog startade som ett projekt att höja säkerhetstänkandet i det privata skogsbruket där många olyckor sker, eller förhoppningsvis skedde.

Dessutom bör man skilja på Arbetsmiljöverket och Säker skog. Att Arebtsmiljöverket vill använda motorsågskökortet som en certifiering har inget att göra med Säker skog, eller?

Vore otroligt intressant att få någon från Säker skog att krydda denna tråd med fakta.

//.D[/quote
VARFÖR SITTER DET FOLK FRÅN ARBETMILJÖVERKET I KONTROLL GRUPPEN PÅ SÄKER SKOG
Tala om det för mig
sen tror jag att dom vill ha sin lilla klubb för sig själva utan att släppa in någon insyn i verksamheten det handla ju om deras konsult uppdrag .


Detta står på Säker skogs sida
"Projektet drivs av LRF Skogsägarna inom ramen för LRF’s projekt säker arbetsmiljö. Projektets ordförande är Jan-Olof Thorstensson, självverksam skogsägare och förtroendevald i Södras styrelse. "

DET ÄR BARA VAD DU TROR????????????????????????????????????????????????????????????????



Dom har säkert i sin tur satt ihop en grupp av folk som dom anser tillför något, Tjommen från arbetsmiljöverket sitter säkert med för att han (arbetsmiljöverket) har kunskap och statistik i frågor gällande säkerhet. Tror att dom är med och utreder alla dödsolyckor i alla fall, och säkert många allvarligare olyckor / tillbud


VAD HAR DOM SATT I HOP ETT GÄNG MED KLANTAR SOM KNAPPT VET HUR EN MOTORSÅG SER UT
OCH VAD TILL FÖR DOM SOM SITTER I KONTROLL GRUPPEN DET LUKTAR JÄV&MYGEL LÅNG VÄG

Det är bara att se på hur dom uppdaterar sin fina sida nej dom hamrar på med gammalt jävla skit och bönderna kommer dom att fullständigt skita i så säker skog har tagit en annan inriktning i dag.
Senast redigerad av knaggen ons 31 dec 2008, 16:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46042 Jag tror aldrig att någon myndighet kan se till att alla har detta kort, men de som beställer tjänsten kan.

Tror inte de deltar i en debatt som denna, men om vi vänder den till nåt produktivt kanske de lyssnar.

Att det finns synpunkter är väl rätt klart nu....

Så då återstår det att framföra dessa till dem utan en massa skitprat o attityder så de blir diskussion av det.
En missnöjd gubbe som står o svär vid en stubbe är knappast lika effektiv som en diskussion här under trevliga former.
Ska det bli nåt av detta får det nog vara en diskussion med fakta o synpunkter, lite mer konkret o gärna ha nåt o komma med som förslag.

Visst kan vi här på forumet föra en diskussion om detta med de berörda .. Eller?

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46047
knaggen skrev:VAD HAR DOM SATT I HOP ETT GÄNG MED KLANTAR SOM KNAPPT VET HUR EN MOTORSÅG SER UT
OCH VAD TILL FÖR DOM SOM SITTER I KONTROLL GRUPPEN DET LUKTAR JÄV&MYGEL LÅNG VÄG

Det är bara att se på hur dom uppdaterar sin fina sida nej dom hamrar på med gammalt jävla skit och bönderna kommer dom att fullständigt skita i så säker skog har tagit en annan inriktning i dag.


Har hittat en lista på folk i något som heter "Styrgrupp för projektet"
Är det dom du menar inte vet hur ett motorsåg ser ut?

Minst häften ser ut att ha bakrund där dom borde veta hur man använder ett såg.
Resten sitter säkert med för att dom ha annan erarenhet / kunskap som man drar nytta av.
Som att få ut det i tv (tjommen från UR)
Som att läga upp en utbildning, och ett redan fungerande (?) utbildningsnät (tjommen från vuxenskolan)

Sen är det kanske bara bar att det finns folk som ser sakar lite utifrån med, och ifrågasätter saker och ting.
Skulle det bara sitta med skogshuggare skulle det väl dö ut efter första mötet där det skulle ha låtit som så... "Ja vi kör väl som vanligt, det har ju funkat... Och lite svinn får man ju ändå räkna med... "

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Skogshuggarn  
#46049
Zixten skrev:Då är din far inte lika envis som min.... Har lyckats komma så långt att han har huggarbyxor kanske hälften av gångerna han är ute....


Man kan ju fundera över hur "farfarsgubben" klarade sig under hela sitt yrkesverksamma liv både i skogen och som egen sågverksägare?.

Inga skyddskläder/ "säkra hörn" eller motorsågskörkort där inte. :wink:

Hörselkåpor,,,,"möjligtvis".

De flesta härikring utav de äldre generationer fick sina inkomster från lantbruk/skogsbruk eller en kombination därav, men aldrig hörde man att någon fick sätta livet till ute i skogarna.
När de flottades så inträffade det faktiskt en del dödsfall - det sista när jag själv kom ut i arbetslivet.
Flottningen är dock en överstökad epok idag, och inget som "Säker Skog", har anledning att hugga tänderna i. :wink:

Nåja,,,,,

Med detta vill jag önska alla "meddebattörer"/övriga ett gott nytt år :ymparty: - vi får säkert anledning att återkomma till ämnet 2009

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46154 Några dagar sedan jag skrev om att säkra hörnet var "obligatoriskt" vid uppkörning på motorsågskörort B. Detta ledde till att diskussionen vek av från säkra hörnet till körkortet.

Jag har inte litteraturen hemma så jag kan inte kolla om jag påstod något fel eller ej, men jag litar på er som läst att säkra hörnet inte är ett krav. Jag skrev så för att vi tillämpar det under kursen och även under provet. Anledningen är att det är mycket oförståndigt att inte använda säkra hörnet när man skall fixa till brytmånen med hög precision och därför har vi tillämpat det. Men jag skall ta upp det med den systemansvariga som jag står under.

Några kommentarer till det som skrivits:

Låg nivå
Det efterlyses kommentarer från de på säker skog. Om vi vill ha det så får vissa av oss höja sin diskussionsnivå flera nivåer. Jag tycker det är tråkigt med språk som "idiot" "skott i skrevet" osv. Annars är det ingen som tar det på allvar som skrivs.

Säkerhetstänkandet i samhället
Jag tycker att säkerhetstänkandet i samhället många gånger är överdriven. "Inge olycka får hända och om det händer måste det finnas någon ansvarig som kan hängas" - så tycker jag det resoneras ofta. Men å andra sidan bör vi tänka lite på dem som nu är döda pga motorsågsolyckor, de som är invalidiserade, de som har men för livet. Hade det varit högre krav på utbildning och säkerhetsutrustning så hade kanske de personers lidande kunnat undvikas. Dessutom tycker jag inte man kan säga att "det är upp till var och en att ha skyddsbyxor eller för den delen utbildning - han får ju skylla sig själv - det är upp till den personen hur rädd han är om livet" Vi kan inte säga så för när olyckan är framme så måste samhället (vi) ta hand om personen vad gäller sjukvård mm. Detsamma gäller tex säkerhetsbältesanvändning.

Ja, det kommer kanske fler kommentarer senare men jag slutar här.

Martin

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).