Trädfällning (arborist)

Vad tar man betalt :) ?

48 inlägg 25920 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

Huskyman  
#220561
sködarförare skrev:vi fäller träd p tomter i Stockholm o Gästrikland. I Stockholm tar vi för normalstora träd 1000kr o övergrova 1200 extra för vinchning i Gästrikland har vi tidigare legat på 500 men kommer o gå upp till 750kr/träd vi kör äver ris o virke både i Stockholm (där vi samarbetar med en firma fån Norrtälje) o i Gästrikland.

1000:- per träd. Är det "vanlig" fällning då, eller sektionsfällning via klättring? Förmodar att det är det förstnämnda...
Vad tar nu för bortforsling av grenar? Timtaxa? Eller fast pris?
Om kunden vill ha uppkapat (t.ex. vedlängd..) vad tar man för det?
Göran.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

machonisti  
#220619
Houthakker skrev:Har listor någanstans hemma, rund 40fub om dagen, fällning, kvistning och lägga ihop för skotning. Arbetet var i Finland i en kanonfin björkdunge. Stora högar blev det.

Kom att tänka på ett albestånd i en långsluttande backe. Alla alar lutade svagt åt samma håll längd ca 20 m. I princip bara att såga inga knepiga fällningar ditåt terräng. Högarna växte utan att egentligen brossla. Sågade ca 5 m längder men inte så stor skillnad när det skulle bli ved.
Inga måttuppgifter men snabba skotarlass. Tyvärr lär det väl bli bara den gången det gick snabbt :sad:

Användarvisningsbild

Re: Vad tar man betalt :) ?

Peteflamingstar  
#220672 Apropå alar, vi avvecklade ett alkärr åt Länsstyrelsen utanför Strängnäs för ett par år sedan. De alarna var dryga 30 m, runt 40-60 cm i rot och växte så tätt att det bara var en liten tofs högst upp. Vääldigt lätta kubik, Logbearn som skotade hängde inte riktigt med mig och kollegan den gången... :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).