Trädfällning (arborist)

Kastpåseskjutare

35 inlägg 34952 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

ord bind  
#414335
Holgo skrev:Eh förskråen, potäterkanoners ä för amatörer, en trebuchet sare va! De ä karigt de!

HUR STOR ÄR DIN? :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

Elfving  
#449882 Tänk på riskerna med gällande lagstiftning!
http://www.expressen.se/gt/byggde-potat ... apenbrott/

Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

erikanders  
#454090 Kanske är kinkig, men rören bör vara tryckklassade, det är inte vanliga avloppsrör, men det finns plaströr för vatten som är det !

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

Mattiasträdfällare  
#465419 Ni som har gjort egna kastpåsar. Vad fyller ni påsarna med ? 8)

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

Mats_Orberga  
#465421 Jag har vid akut behov testat att fylla en strumpa med grus men den höll inte vidare länge. Dock gjorde den jobbet där och då.

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

Mattiasträdfällare  
#465423 Okok :) tänkte göra en "riktig" som håller som jag även kan köra med tryckluftskanon :d frugan är överjävlig med symaskin så jag tänkte ge det ett försökt med en egen innan jag köper en påse ..

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

Mats_Orberga  
#465427 Blyhagel borde funka som kastvikt och kanske en bit brandslang eller liknande att hälla dem i.

Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

Ferguson system  
#465449 Jeg har lagd egne i skinn som er fyllt med luftgeværkuler 4,5mm.

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

finskpinne  
#465567 Dom här lovar att ge dig en ny påse om du får sönder den!! Har inte provat den så jag vet inte hur dom är, rätt förmånliga verkar dom.

http://www.treestuff.com/store/catalog.asp?item=16843

Jag har försökt göra egna men det verkar som att inget är tillräckligt tungt förutom bly. Blir dom för lätta och stora så vill dom inte komma ner genom löv och kvistar. Detta är väl inte lika stort problem för dom som kör SRT men jag änvänder mig av DRT så då kom jag fram till att det var lättast att köpa. För tillfället använder jag edelrids påse, den har hållit bra hittills men jag kastar för hand så det tar väl inte så hårt på dem.

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

finskpinne  
#465568 För övrigt om någon vill sy egna så kanske dina gamla motocrossbyxor kan bidra med lite tyg. Kevlarförstärkningarna som dom ofta har vid knäna brukar va ganska tufft tyg. Eller eventuellt svetshandskar, men det kräver lite speciella nålar i symaskinen för att kunna sy i det lädret.

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

Mattiasträdfällare  
#469046 Nu är påsen klar funkar kanon !
Fattas några sömmar på bilden :)

Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471972 Huggaren som går framför mig har gjort en enkel konstruktion med en teleskåpstång liknande stångsåg med gummiband modell grovt. En enorm "slangbella" som han skjuter påsarna med, fungerar kalas.

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

Mattiasträdfällare  
#473895 Det är bra med vänner som är rörmokare :D

Användarvisningsbild

Re: Kastpåseskjutare

Droopfy  
#476885 För er som inte vill släpa på flera meter långa rör så har jag ett alternativ som kan fungera.

Inom Airsoft och Paintball används en gaspatron som efterliknar en 40mm granat i en granatkastare.

Dessa patroner laddas vanligen med plastkulor eller painballkulor, dock går det även att använda dem som drivladdning för andra saker man vill skjuta iväg.

Nu kanske inte detta är det mest ekonomiska eller diskreta sättet, men lite spexigt.

Nedan följer några bilder på olika granater och granatkastare.

M79
Bild


M320
Bild


Granat, Madbull xm204
Bild

Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#531964 Lite off topic men som förälder får man ju nöjet att spana på barnkanalen. I ett program kallat "Maxat" bygger man en typ av kanon driven av tryckluft.
https://www.svtplay.se/video/19888990/m ... set:pla:lp

(ca 30min in i programmet.) Kom att tänka på denna tråd. Om man förutsätter att svt inte sysslar med vapenbrott så borde kastpåseskjutarna också vara någorlunda lagliga eller vad skulle skillnaden vara?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).