Motorsåg och handhållet

Solo problem

12 inlägg 5309 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Solo problem

solovännen  
#118574 HJÄLP jag samlar på solo motor sågar.Alla går som änglar UTOM EN 647 som gör mig galen.
Jag har kollat det mästa. gnista ok. förgasare ok. membranen ok. slangarna ok.cylinder och kolven ok.
OBS SOLO HAR TILLOTSON FÖRGASARE.L+H skruvarna har jag skruvat i olika lägen börjat med ett varv upp.
sågen tänder bra när man drar.GÅR på låga varv ca en sekund å stannar.samma händer om man drar mera.
PS Jag är bara en oerfaren hobbysågare som tycker om att meka.Min farbror har en mototsågs verkstad
och skäller ut allt utom HUSQVARNA.Honom frågar jag aldrig om råd i harmen å köper aldrig en huqvarna.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Solo problem

bmbamse  
#118586 Hej å välkommen!! :smile:

Till att börja med är jag bara en glad amatör jag också, finns betydligt kunnigare folk här!!
Dock tycker jag att det där låter som nå't förgasarknas... Har en HUSQVARNA :lol: 154:a som betedde sig lite så där, fick dra upp L 2 varv och H 3 varv (!) innan den överhuvudtaget började svara nånting på gasen... Visade sig vara ett pytte-litet hål i mätmembranet, så jag beställde en ny membransats, justerade in den och nu går den fint. så om slangarna verkligen ÄR hel så kolla membranen igen, tycker jag!

/Marcus

Användarvisningsbild

Re: Solo problem

totte  
#118599 Japp, kolla membranen, kolla alla bensinslangar, mer rengöring av förgasaren och kolla så du inte har nån luftläcka i förgasaranslutningen. Kolla också impulskanalen, alltså där vevhustrycket förmedlas till pumpmembranet i förgasaren. En läcka eller igensättning där så går den inte.

Avatar Fallback

Re: Solo problem

Ile62  
#118601 Hur går det, om du drar choken i någon mån på igen när sågen har startat? Då sågen skulle få mera bensin, om felet är i förgasarens justering, och sågen skulle gå vidare med "halvchoke". Men om felet är i pumpmembranen, reglarnålen eller i impulskanalen, tömmer choken bränslen snart från förgasaren och sågen stannar inom kort som den nu har haft som vana.

Eller: Sågen kan få för mycket bränsle vid starten med choken och kan inte stå i gång. Då är tändstiften blöt. Skruva av och se!

Avatar Fallback

Re: Solo problem

solovännen  
#118611 nix går inte med lite choke jag kollar förgasaren en gång till

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solo problem

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118612 Du har fel inställning alt otät huvud nål. Troligt vis lågt ställd så den inte öppnar tillräckligt.
Olika tillverkare av membran o olika modeller på förgasare har olika hög "klack" som membranet trycker på hävarmen med.

http://www.tillotson.ie/docs/techinfo_HS_EUR.pdf

Avatar Fallback

Re: Solo problem

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#118620 Försona med din farbror det kan löna sig i längden, Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Solo problem

solovännen  
#118638 Det tycker farsan min med! Men det är inte frågan om någåt bråk utan STOLTHET Å ENVISHET Å DUMMHET.Vem somhelst
kan ju köpa en Husqvarna men jag är inte van att gå den lätta vägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Solo problem

solovännen  
#118641 Tusen tack för förgasar handboken.Alternativen började ta slut jag har nämligen redan tagit en annan motor från reservdels
sågen då blev ju tanken å slangarna utbytta med samma.prövat med två olika förgasare om varandra.kollat membranet med förstoringsglas.Så båda förgasarna har tydligen samma fel eller så börjar jag bli galen å borde få vård.Börjar snart lännas så.TACK FÖR ALLA RÅD

   TS
Avatar Fallback

Re: Solo problem

Ile62  
#118700 Här har du en utmaning. Du har tydligen bytt förgasaren men inte motorn av den andra sågen? Båda gamla förgasarna kan i princip ha styva membraner, men det låter osannolikt. Har du försökt med en annan tändstift? Om du tar tar luftfiltret av och sprutar lite bensin direkt i förgasaren och drar, vad händer? Om du sätter tummen över förgasaröppningen och drar, känns det suget? Luftläckage mellan förgasaren och motorn eller genom otäta vevaxeltätningarna skulle uteslutas.

Avatar Fallback

Re: Solo problem

solovännen  
#118772 Jag har nog växlat motorena sinsemellan åxå.förgasar halsen är ok å tät mot cylindern.Men nu när jag fick förgasar
handbok tror jag att problemen börjar lösa sig.Det saknas tydligen lite packningar i mina förgasre.Nån har slarvat bort dom
jag har köpt mina sågar på tradera typ aktioner som vi har här i finnland.därför är det svårt att hitta fel när andra har mekat
före en själv.Jag beställer repairkit å fortsätter.Jag har börjat samla solo sågar jag har 2st 636 1st 634.1å1/2 647 som bruksåg använder jag en 654 och till logosol timmerjigg DOLMAR ps7900. FLERA LÄNKAR TILL SOLO SPRÄNGBILDER MM
FÅR NI GÄRNA SKRIVA OM.FINT FORUM DET HÄR.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Solo problem

bmbamse  
#118888 Tänk att nå'n gång ibland så får man säga de där orden... De magiska fem...

-Vad var det jag sa'! \:D/

Känns OERHÖRT tillfredställande, särskilt för en glad sågamatör!! \:D/
Eller som jag brukar säga för att hålla mig själv kvar på jorden ibland:

-Även en blind höna finner ett korn... :geek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).