Motorsåg och handhållet

Frågor ang motorsåg

16 inlägg 16651 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frågor ang motorsåg

Thobbie  
#118390 Jag ny på detta forum och har några frågor ang motorsåg.
Hade tänkte starta en liten firma som ska syssla med trädfällning och trädvård då jag gått en utbildning under 2010 med inriktining skog och trädvård.
Jag har spånat lite på en Partner Power 20X och en Partner 842,någon som har lite komentarer och info om dessa sågar?

Thorbjörn



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Frågor ang motorsåg

totte  
#118392 Partner av idag är hobbysågar, är absolut inget du skall satsa på om du skall ha en firma. Dom säljs inte heller av riktiga motorsågshandlare och det blir besvärligt med service. Du har Husqvarna, Jonsered och Stihl främst, finns fler märken men de har dock inga återförsäljarnät att tala om. Gå till en riktigt såghandlare nära dig och enligt min mening är det bättre att välja sågmärke efter att ha bra service än utifrån alla olika åsikter om vilket märke som är "bäst", "svenskt", etc.

Avatar Fallback

Re: Frågor ang motorsåg

Thobbie  
#118395 Alltid trevligt med snabba svar.
Jasså det är inga bra sågar då?
är inne på stihl med,någon model som är någolunda billig men ändå bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor ang motorsåg

Phantom  
#118397 Det beror väl lite på hur mycket du tror att du kommer att använda den, och vilka jobb du koncentrerar dig på.

Användarvisningsbild

Re: Frågor ang motorsåg

FREIJAN  
#118401 Mitt tips är att köpa en begad proffsåg (finns på blocket), istället för en hobbysåg för nästan samma pengar.... tror du har igen de tusenfallt. :-bd

Avatar Fallback

Re: Frågor ang motorsåg

Cerwinbob  
#118408 Gör bara inte felet att när du kollar på en begagnad såg och kanske inte har allt för stort motorkunnade, köpa i blind tro att det blir billigare. Många sågar på blocket är lätt överprissade ifall du gemför med en bra handlare där du kanske får lite rabatt på nya sågar och lyfter momsen. Garantin är oftast bara runt hörnet på begagnade.

Avatar Fallback

Re: Frågor ang motorsåg

Phantom  
#118410 Begagnad kan du även finna hos ÅF, och den jag har i min närhet går igenom och servar/reparerar beg såg innan den säljs. Annars kommer den inte ut på hyllan.
Men jag håller med om att överpriser förekommer ofta på motorsågar oavsett marknadsplats.

Användarvisningsbild

Re: Frågor ang motorsåg

totte  
#118416
Jasså det är inga bra sågar då?
är inne på stihl med,någon model som är någolunda billig men ändå bra?


Bra och bra, för att vara hobbysågar är dom rätt bra, i varje fall jämfört med Kinasågarna för en tusenlapp, men det är inte grejor som är gjorda för att köras proffsmässigt, du kör slut på en hel hög med såna för vad en rejäl proffssåg håller. Framför allt, du har inte den servicen du vill ha och behöver om du skall köra yrkesmässigt.

Jag säger samma sak igen, leta fram den bästa såghandlaren du har på trakten, gå dit och diskutera dina behov, vad det är för slags jobb du skall syssla med och dina kostnadsramar. Har du flera handlare, så gå till allihop och snacka såg, sen väljer du den som du tycker verkar mest intresserad av dig och ditt jobb, inte den som mest är intresserad av att sälja sin dyraste såg. Och välj ett ställe där det finns verkstad också.

Och begagnat: Köper du på blocket så står du där om den brakar två dar efter köpet, har du köpt begagnat hos en seriös handlare så lär du få hjälp om det händer nåt sånt. Skulle säga att om du seriöst tänker bygga upp en verksamhet och fortsätta med den framöver så köp nya grejor, du har inte råd med billiga lösningar då. Och även om du bara skall ha det som extraknäck, tänk på vad dina kunder gillar om du får åka ifrån ett halvfärdigt jobb för att sågen pajar. Inte bra reklam.

Avatar Fallback

Re: Frågor ang motorsåg

Thobbie  
#118424
totte skrev:
Jasså det är inga bra sågar då?
är inne på stihl med,någon model som är någolunda billig men ändå bra?


Bra och bra, för att vara hobbysågar är dom rätt bra, i varje fall jämfört med Kinasågarna för en tusenlapp, men det är inte grejor som är gjorda för att köras proffsmässigt, du kör slut på en hel hög med såna för vad en rejäl proffssåg håller. Framför allt, du har inte den servicen du vill ha och behöver om du skall köra yrkesmässigt.

Jag säger samma sak igen, leta fram den bästa såghandlaren du har på trakten, gå dit och diskutera dina behov, vad det är för slags jobb du skall syssla med och dina kostnadsramar. Har du flera handlare, så gå till allihop och snacka såg, sen väljer du den som du tycker verkar mest intresserad av dig och ditt jobb, inte den som mest är intresserad av att sälja sin dyraste såg. Och välj ett ställe där det finns verkstad också.

Och begagnat: Köper du på blocket så står du där om den brakar två dar efter köpet, har du köpt begagnat hos en seriös handlare så lär du få hjälp om det händer nåt sånt. Skulle säga att om du seriöst tänker bygga upp en verksamhet och fortsätta med den framöver så köp nya grejor, du har inte råd med billiga lösningar då. Och även om du bara skall ha det som extraknäck, tänk på vad dina kunder gillar om du får åka ifrån ett halvfärdigt jobb för att sågen pajar. Inte bra reklam.

Tack för bra svar,detta tåls att fundera igenom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor ang motorsåg

bastiplutt  
#190175 Jag köpte en Partner 20XPower efter stöld av min 242:a. Servicen går genom Husqvarnabutiken(Italiensk Husqvarna). Det är en 346:a till halva priset. En stor nackdel är att mothållet sitter på "fel" sida av svärdet. Det här gör att den inte är ergonomiskt lika bra som en proffssåg men själva snabbheten och effekten finns där. Kvaliteten kanske kan ifrågasättas men så lite som jag använder den duger den men det återstår och se hur länge den håller. Jag har en gammal proffs Partner som går ungefär lika som den nya med skillnaden att den nya är lättare att starta med primer och dekompressionsventil men sämre med tanke på mothållets placering.

Användarvisningsbild

Re: Frågor ang motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190179 Vad menar du med "mothållet"? Om du menar barkstödet så ser ju det ut att sitta på samma sida som de flesta sågar, t.ex. HVA346, dvs. strax till vänster om svärdet, i alla fall på denna bilden:
http://www.partner.biz/dimage.axd/produ ... aa77f5.jpg

Användarvisningsbild

Re: Frågor ang motorsåg

totte  
#190182 Som konsumentsågar är italienska Partner ofta ganska hyggliga, har en själv (4200). Dom funkar, har inte effekt som en proffssåg och håller inte lika länge, man för den som behöver en vettigt användbar och säker såg för tillfälliga behov så duger dom bra. Klart bättre än de billigaste varuhussågarna från Kina.

Liksom th förstår jag inte problemet med barkstödet, om det är det du menar.

Avatar Fallback

Re: Frågor ang motorsåg

foton  
#190183 Vad använder ni barkstödet till? Brukar aldrig montera det, men på den nya Stihl MS 192 var det ingutet i sågkroppen.

Användarvisningsbild

Re: Frågor ang motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190184 Använder det med taggar bara på en fällsåg. Kör annars utan eller med slätt barkstöd.

Avatar Fallback

Re: Frågor ang motorsåg

axwell  
#190186
foton skrev:Vad använder ni barkstödet till? Brukar aldrig montera det, men på den nya Stihl MS 192 var det ingutet i sågkroppen.


Använder inte heller något barkstöd, har tänkt slipa bort det som sitter på MS192:an.
"30 cm svärdet" når ju bara 27 cm.

Känner dock igen situationen där barkstödet inte kan monteras mellan svärdet och sågkroppen, kan det ha varit en Stihl? eller Partner?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).